Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-01-31, 20:32
  #73
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriost.O
Behövs det verkligen eller är det en myt, har läst många delade meningar där
Myt är det inte, det är dock inte helt säkert att det behövs just på den bilen, men det är bäst att kolla upp innan det går på röven.
Citera
2018-02-01, 18:12
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Annars kör man diesel, kostar väl en del i skatt men drar fan inte ett skit. Gasar du på med en Bensinare stiger soppa förbrukningen till 5-10 liter milen, Gasar du med en diesel stiger den till 2-3 liter milen. Samt accelerationen är ju överlägsen med diesel, jag skulle inte köpa en bensinare om jag fick välja. Dock är fast vid min jävla 740 med b230F på 116 HK med automatlåda. Går fort som fan nerför. På senare tid har jag kört Passat 4 motion diesel och en XC70 D5 med 4-hjulsdrift, väljer XC70 alla dar i veckan. Den kostar fan mer av en anledning. Jävla nice väghållning i passaten dock till priset. Servicekostnaden var något annat. "motorrummet fullt av diesel" Dock slarv vid service(dieselfilter var inte korrekt åtdraget). Men det var inte långt ifrån brand. Annars har den gått jävligt bra till priset.

Startar dock på 1 sekund utan motorvärmare i minus 30 grader. Det gör fan inte Saab när dom gått 27000 mil. Plupp(pfrrrbrrrfffdrrfbrrr) säger det bara mellan Startmotor och pluspol inge jävla gnugg,gnugg,gnugg behövs här. (problem med tändningen :P) Sen jävla smattrar det i skiten. Jag kan lösa problemet, men jag är lat.

Skall jag jämföra med V70 2.4t så väljer jag diesel alla dagar i veckan. Alla bör göra det. 60 graders lutning utan gas i upppförsbacke, det är diesel det. Inte för att det är nödvändigt, utan för att jag kan.

Ja, så är det ju fasen. Jag har kört några dieselbilar på senare tid och jäklar vad lite dom drar. För ett tag sen körde jag en Volvo V60, D4 en sträcka på 100 km som var mestadels motorväg och farter varierande mellan 130 och 190 km/h med många inbromsningar (p g a fisåkare i vänsterfilen) följt av snabba accelerationer upp i fart igen - och tankmätaren rörde sig knappt (låg garanterat på max 1 liter milen i snitt).

Men det är ju verkligen beroende på körstil. En jag känner som kör eco-driving ligger ju på 0,5-0,6 liter per mil även med bensinbil på t ex sträckor som består av mycket landsväg. Men då är det ju sådär så att det känns som man nästan kan gå ut och springa bredvid bilen. Det brukar ju bli rätt livliga diskussioner när man diskuterar saken - han kan liksom inte förstå hur man kan välja att göra av med mer soppa än man behöver bara för att få lite fart - medan jag inte fattar hur man pallar köra runt som en jävla snigel (varför inte åka kollektivt då istället om man ändå inte tänker köra snabbare än bussarna - oftast är ju detta ännu billigare och miljövänligare och körglädje får man ju i alla fall inte, om man ska köra i det tempot)
Nu har jag ingen siffra på vad han får med diesel - men det känns ju som att det inte borde gå komma ner i så mycket mindre än så (då är man ju typ nere på mopedbils-klass på förbrukning). Hur som helst om han skulle komma ner i t ex 0,4, så är det ju ändå en procentuellt betydligt mindre minskning än vad det blir för mig.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback