Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-29, 20:30
  #1
Medlem
kivalovskis avatar
Vilken bensin ska man tanka? vilken är bäst för bilen?
Citera
2008-03-29, 20:31
  #2
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kivalovski
Vilken bensin ska man tanka? vilken är bäst för bilen?
Det beror väl på vad du har för bil!
Citera
2008-03-29, 20:34
  #3
Medlem
tjaboooos avatar
Tanka det tillverkaren specifierar.
Citera
2008-03-29, 20:38
  #4
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Det beror väl på vad du har för bil!
Plus att det med 100% säkerhet står i manualen till bilen. Om du nu har manual-fobi eller av någon anledning har använt manualen till dasspapper istället så kommer en liten hint här:

Förutsatt att du inte har någon gammal 2-taktad saab, eller en rallybil, så är det med största sannolikhet blyfri 95 som ska tankas.

EDIT: Kom att tänka på en sak, kolla så att det verkligen är bensin du ska släcka bilens törst med, det kanske är diesel eftersom du inte ens visste vilken oktan som skulle i ? *Ironi
Citera
2008-03-29, 20:41
  #5
Medlem
kivalovskis avatar
Det är en C70 t5...

Men kan man inte tanka både 95 och 98, självklart inte blanda men om man nu skulle vilja så går det väl att tanka 95. Vad jag hört så är 98 renare och därmed bättre... men inte säker så jag frågar FB.

EDIT: kollade nu och det står "bilen kan köras med 91, 95, 98 RON"
Vad betyder RON?
__________________
Senast redigerad av kivalovski 2008-03-29 kl. 20:46.
Citera
2008-03-29, 20:46
  #6
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kivalovski
Det är en C70 t5...

Men kan man inte tanka både 95 och 98, självklart inte blanda men om man nu skulle vilja så går det väl att tanka 95. Vad jag hört så är 98 renare och därmed bättre... men inte säker så jag frågar FB.

Renare är den inte. Det enda som skiljer är bensinens förmåga att självantända vid kompression. Ju högre oktan, desto mindre blir förmågan.

Man kan blanda precis hur man vill, men frågan är till vilken nytta. 3 oktan i den gör nog inte så vansinnigt mycket skillnad, annat än att tändkurvan kan ställas om något.,
Det säkraste sättet är att prova sig fram och inte bli lurad av sig själv att "tro" att den går bättre på högre oktan när den i själva verket inte gör det.

Edit
RON är bara ett mätsätt för oktanhalten. RON är det som i princip används i hela Europa (USA t.ex. använder sig av PON vilket är skälet till att oktantalet som är angivet på deras pumpar är lägre än det i Europa)
__________________
Senast redigerad av core_ 2008-03-29 kl. 20:49.
Citera
2008-03-29, 20:47
  #7
Medlem
Det går utmärkt att blanda.

Jag tankar alltid 98-oktan, dels för att det rekommenderas av tillverkaren, dels för att det bara kostar typ 20:- mer om jag tankar en hel tank.

Mer oktan = mer effekt (inte mycket, men lite)
__________________
Senast redigerad av dolby 2008-03-29 kl. 20:49.
Citera
2008-03-29, 22:08
  #8
Medlem
Den stora frågan är: Varför säljs inte 91 oktan, eller ännu lägre?

Den vanliga bensinen är ju onödigt fin för vanligt folk som fiser runt i sina volvosar. Tänk bara 98 oktan, den går ju att köra supersportbilar i superhastighet med.

Så, var tog alla oktantalen vägen? Förr såldes det väl fyra-fem olika kvalitéer.
Citera
2008-03-29, 22:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Den stora frågan är: Varför säljs inte 91 oktan, eller ännu lägre?

Den vanliga bensinen är ju onödigt fin för vanligt folk som fiser runt i sina volvosar. Tänk bara 98 oktan, den går ju att köra supersportbilar i superhastighet med.

Så, var tog alla oktantalen vägen? Förr såldes det väl fyra-fem olika kvalitéer.

Min Audi s2 går inte på nå annat än 98a då rycker den går dåligt och det är ingen "supersportbilar i superhastighet"
Citera
2008-03-29, 23:28
  #10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Högre oktan ger möjlighet till högre verkningsgrad, krävs dock att styrsystemet reglerar tändning efter den högre oktanhalten. Alla moderna system gör detta idag.
Citera
2008-03-30, 00:22
  #11
Medlem
När man har chippat ska man ju tydligen tanka 98 oxå?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Högre oktan ger möjlighet till högre verkningsgrad, krävs dock att styrsystemet reglerar tändning efter den högre oktanhalten. Alla moderna system gör detta idag.

Hur modernt måste det va? Har a4 b6 -02 1,8t tex. går det liiite snabbare om jag langar in 98?
Citera
2008-03-30, 01:58
  #12
Medlem
rebbans avatar
Kör du en T5 skulle jag tanka 98 utan att tveka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback