Citat:
Ursprungligen postat av gTab2
Svårt med alfabetet eller? Det heter a-b-c-d-e-f-g. PUNKT! En sänkt ton (b-förtecken) får tillägget -ess medans en höjd ton (#-förtecken) får tillägget -iss.
Alltså:
A# eller Bb uttalas Aiss eller Bess
C# eller Db uttalas Ciss eller Dess
D# eller Eb uttalas Diss eller Ess
F# eller Gb uttalas Fiss eller Gess
G# eller Ab uttalas Giss eller Ass
Eller som på engelska med flat eller sharp, vad man nu tycker är bäst.
Om du nu är så retarderad att du kallar B för H och Bb för B, får jag då fråga vad du kallar de resterande fyra halvtonerna?
Hu så obildat. Nu kan jag ju inte skriva noter här, men menar du på fullt allvar att ett fiss är samma som ett gess? OK, man klinkar på samma tangent rent fysiskt, men det skrivs olika i noterna och heter olika i olika tonarter. Varför det är så krångligt orkar jag inte förklara här, men läs musikteori. Varför tror man ibland dubbelhöjer man en ton, tex ett "f" får två höjningstecken, istället för att helt enkelt skriva "g"? Det handlar om musikens stavning och språk.
Dina frågor har jag lite svårt att förstå. Det är ju redan endast halvtoner mellan "e" och "f" resp mellan "h" och "c" så där kan man ju knappast peta in fler halvtoner eller?
Kanske menar du ett sänkt "f"-det heter "fess" och är ju samma tangent som "e". Ett sänkt "c" heter "cess" och är samma tangent som "h". Ett höjt "e" heter "eiss" och är samma tangent som "f". Ett höjt "h" heter "hiss" och är samma tangent som "c".