Citat:
Ursprungligen postat av
Sdal14
Ursäkta men kanske skriver på fel ställe men jag skall sälja en bil och en person ringde och ställde frågor och ville kolla på bilen samt undrade om jag kunde gå ned i pris. Jag svarade på frågorna och sa att jag inte vill gå ned i pris. Han presenterade sig med ett svenskt namn. Efter en stund ringer han igen och säger att han går med på mitt pris och vill komma och titta på bilen imorgon. Söker jag på numret så går det till en person med arabiskt namn som bor i Hjällbo. Detta ger mig dåliga vibbar. Jag vet att det är vanligt att folk har falska och svenska namn på blocket då de säljer och löper bilar men är det något som behöver oroa mig över? ( Det värsta som kan hända är ju att han försöker stjäla bilen men då jag har hans nummer så har jag även hans namn och personnr. )
Lite oroande är det naturligtvis med att han uppger ett namn men numret går till en annan. Skulle jag vara som du så skulle jag se till att ha med mig någon respektingivande typ när Svenne-Abdul kommer för att kika på den, gissningsvis har han också någon med sig. När jag sålde en bil en gång så kom det 3 st från något Mellanösternland och var ganska stöddiga, som tur var så kom mina kompisar minuterna efter - fast de var två biffiga ordningspoliser i radiobil. Araberna drog som en löning, så rent mjöl i påsen hade de inte. Efter det så gör jag inte affärer alls med sådana, det är för mycket krångel. Typ man bestämmer låt oss säga att han ska betala 275' för bilen, sen när betalningsdagen kommer så har han bara med sig 230' - för att man ska få lite panik och sälja den till honom för de pengarna trots allt. Just den finten har jag sluppit, men några bekanta har varit med om exakt den situationen.
En sista sak: bestäm dig för ett pris och håll fast vid det - oavsett. Araber är inte att lita på, så räkna dina fingrar om du skakar hand med honom... Se till att varenda ett papper skrivs på och utförs enligt gällande standard, låt inte honom posta något eller göra någonting som avviker från det normala. Han kommer försöka manipulera dig på nåt vis, det är säkert som amen i kyrkan.