Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-01, 09:37
Medlem
https://www.blocket.se/uppsala/Toyota_Yaris_5D_totalt_2_agare_67088544.htm?ca=11& w=2

Det enda jag ser som problem är att den inte har AC. Överlever man utan det på sommaren?
Hur är bilen annars? Verkar som den bästa Yarisen på blocket just nu, Är bara ute efter en bränsesnål ganska billig bil som inte åkt särskilt långt. Var ute efter en corolla i första hand men då det inte dyker upp någon kan man ju lika gärna skaffa en yaris.
Citera
2016-06-01, 10:09
Medlem
Jag tror att du kommer ångra dig bittert om du kör utan A/C på sommaren. Visst det gjorde folk förr, men vem har inte ångestminnen från när man var liten och satt i en fullpackad varm kvav jävla bil på väg på någon semester? Det enda undantaget är om man kör någon form av veteranbil som inte har A/C.
Citera
2016-06-01, 15:54
Medlem
Sdal14s avatar
Ursäkta men kanske skriver på fel ställe men jag skall sälja en bil och en person ringde och ställde frågor och ville kolla på bilen samt undrade om jag kunde gå ned i pris. Jag svarade på frågorna och sa att jag inte vill gå ned i pris. Han presenterade sig med ett svenskt namn. Efter en stund ringer han igen och säger att han går med på mitt pris och vill komma och titta på bilen imorgon. Söker jag på numret så går det till en person med arabiskt namn som bor i Hjällbo. Detta ger mig dåliga vibbar. Jag vet att det är vanligt att folk har falska och svenska namn på blocket då de säljer och löper bilar men är det något som behöver oroa mig över? ( Det värsta som kan hända är ju att han försöker stjäla bilen men då jag har hans nummer så har jag även hans namn och personnr. )
Citera
2016-06-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdal14
Ursäkta men kanske skriver på fel ställe men jag skall sälja en bil och en person ringde och ställde frågor och ville kolla på bilen samt undrade om jag kunde gå ned i pris. Jag svarade på frågorna och sa att jag inte vill gå ned i pris. Han presenterade sig med ett svenskt namn. Efter en stund ringer han igen och säger att han går med på mitt pris och vill komma och titta på bilen imorgon. Söker jag på numret så går det till en person med arabiskt namn som bor i Hjällbo. Detta ger mig dåliga vibbar. Jag vet att det är vanligt att folk har falska och svenska namn på blocket då de säljer och löper bilar men är det något som behöver oroa mig över? ( Det värsta som kan hända är ju att han försöker stjäla bilen men då jag har hans nummer så har jag även hans namn och personnr. )
Du är rökt...ta med dig kniven
Nää men allvarligt då,har sålt mina senaste bilar till skrikiga araber utan några större problem,fast dom är jävligt dryga prutare bara.
Citera
2016-06-02, 01:35
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sdal14

Lite oroande är det naturligtvis med att han uppger ett namn men numret går till en annan. Skulle jag vara som du så skulle jag se till att ha med mig någon respektingivande typ när Svenne-Abdul kommer för att kika på den, gissningsvis har han också någon med sig. När jag sålde en bil en gång så kom det 3 st från något Mellanösternland och var ganska stöddiga, som tur var så kom mina kompisar minuterna efter - fast de var två biffiga ordningspoliser i radiobil. Araberna drog som en löning, så rent mjöl i påsen hade de inte. Efter det så gör jag inte affärer alls med sådana, det är för mycket krångel. Typ man bestämmer låt oss säga att han ska betala 275' för bilen, sen när betalningsdagen kommer så har han bara med sig 230' - för att man ska få lite panik och sälja den till honom för de pengarna trots allt. Just den finten har jag sluppit, men några bekanta har varit med om exakt den situationen.

En sista sak: bestäm dig för ett pris och håll fast vid det - oavsett. Araber är inte att lita på, så räkna dina fingrar om du skakar hand med honom... Se till att varenda ett papper skrivs på och utförs enligt gällande standard, låt inte honom posta något eller göra någonting som avviker från det normala. Han kommer försöka manipulera dig på nåt vis, det är säkert som amen i kyrkan.
Citera
2016-06-02, 11:24
Medlem
Sdal14s avatar
Idag är dagen som mannen skulle kommit för att titta på bilen. Han skickade ett sms inatt som jag såg i morse där han skrev att hans fru hade hittat en annan bil istället så han var inte längre intresserad av min bil. Enligt folkbokföringen är han ogift. Så där misstänker jag ännu en lögn.

Men jag har som princip att aldrig lita på en arab då jag har väldigt dålig erfarenhet av dem. Dock tar jag gärna emot deras pengar ifall de vill köpa min bil för ett pris som jag accepterar. Men då jag sålt bilar innan så har det kommit ett par nysvenskar och prutat rejält samt varje gång jag lägger upp en annons får jag skambud. Nu hoppas jag att någon annan vill kika på min bil istället =)
Citera
2016-06-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxhen
https://www.blocket.se/uppsala/Toyota_Yaris_5D_totalt_2_agare_67088544.htm?ca=11& w=2

Det enda jag ser som problem är att den inte har AC. Överlever man utan det på sommaren?
Hur är bilen annars? Verkar som den bästa Yarisen på blocket just nu, Är bara ute efter en bränsesnål ganska billig bil som inte åkt särskilt långt. Var ute efter en corolla i första hand men då det inte dyker upp någon kan man ju lika gärna skaffa en yaris.

Jag hade en Yaris 1.3 som köptes ny år 2000 och körde med den i 11-12 år.

Var ingen AC på den heller och visst var det varmt ibland på sommaren men jag var inte van vid AC (bilen innan var en Volvo 240).

Funkar om man drar ner rutorna. Nu när jag kört bil några år med AC så skulle det nog ta emot att köpa bil utan.

Just de tidiga Yaris fanns knappt med AC. Jag köpte bilen ny och gav år 2000 ca 130.000 för bilen och för att få AC så skulle jag behöva betala 17.000 extra tror jag.
Citera
2016-06-03, 09:46
Medlem
https://www.blocket.se/goteborg/BMW_550_i_Touring__E61__367hk___Auto__Panoram_6604 3062.htm?ca=7&w=3 Är sugen på den här men har en dålig feeling, vad tror ni?

Fattade inte riktigt den här carfax regeln... Kan jag posta carfaxen som jag tagit ut på bilen?
Citera
2016-06-03, 15:59
Medlem
http://www.blocket.se/vi/66995836.htm

Mitt enda problem med den är att den ska besiktas i år maj-september. Hur vanligt är det att problem har dykt upp det senaste året? Varför är den inte besiktad? Känns lite lurigt

Edit: http://www.blocket.se/vi/66990481.htm

Den kanske är bättre. Är det värt att betala 10k extra för en som gått 10k färre mil?
Senast redigerad av Maxhen 2016-06-03 kl. 16:11.
Citera
2016-06-03, 16:19
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
http://www.blocket.se/vi/66995836.htm

Mitt enda problem med den är att den ska besiktas i år maj-september. Hur vanligt är det att problem har dykt upp det senaste året? Varför är den inte besiktad? Känns lite lurigt

Edit: http://www.blocket.se/vi/66990481.htm

Den kanske är bättre. Är det värt att betala 10k extra för en som gått 10k färre mil?
Den ligger precis i början av en besiktningsperioden som går ut sista september, så det är inga konstigheter att den inte är besiktad. Problem kan alltid dyka upp på gamla bilar, att du skulle få mindre problem för att du slantar upp 10 till för en som gått mindre, beror en del på vad som är gjort på bilarna. 10k för en bil som gått så pass mycket mindre verkar lite.
Citera
2016-06-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Den ligger precis i början av en besiktningsperioden som går ut sista september, så det är inga konstigheter att den inte är besiktad. Problem kan alltid dyka upp på gamla bilar, att du skulle få mindre problem för att du slantar upp 10 till för en som gått mindre, beror en del på vad som är gjort på bilarna. 10k för en bil som gått så pass mycket mindre verkar lite.

Tack för svar! Så du rekommenderar den andra bilen? Den andra är en t-sport. Spelar det någon roll för hur länge den kommer fungera? Hittar ingen info om skillnaden i kvalite mellan vanlig och t-sport...
Citera
2016-06-03, 22:00
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Tack för svar! Så du rekommenderar den andra bilen? Den andra är en t-sport. Spelar det någon roll för hur länge den kommer fungera? Hittar ingen info om skillnaden i kvalite mellan vanlig och t-sport...
Såg inte att du hade med länk till en bil till. Jag kan inget specifikt om de där vagnarna, men jag tror jag hade valt den första, den från 04. 106 hk känns inte lysande i en sådan bil, "övermotoriseringen" tror jag sliter på bilen. Dessutom en 01:a, så priset känns väl tilltaget, oavsett om den gått lite mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in