Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-04, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Dessutom ska man alltid tänka på hur bilden växlar när man köper en äldre automatväxlad bil. Kolla efter läckage och att den växlar som den ska. Går växellådan sönder är det bara att skrota eftersom det kostar ungefär lika mycket att byta som bilden i fråga är värd.

Det är ju inget man lämnar in på Volvo för byte precis. Senaste pris jag fick på det för x antal år sedan var runt 25 laxaskar. Inklusive låda då förstås. Köpte jag däremot en låda med relativt få mil på skroten för 2-3 lök kunde jag komma undan med en totalkostnad på 5-6 lök inkl. arbete på en mindre verkstad.

Ska man sedan sälja bilen vidare får man ofta nöja sig med skitbud då kretsen av köpare är ganska få av en gammal automatare i Sverige iaf. Men för dem med ont i kopplingsbenet är det ju definitivt köparens marknad.
Citera
2012-08-08, 11:11
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
När det gäller volvon så är det ABSens funktion man bör kolla (kolla framförallt att ABS-lampan tänds och släcks individuellt när du startar motorn. På fotona ser man att indikatorn för låg kylvätskenivå lyser när bilen går på tomgång. Det tyder på kylvätskeläckage, dvs att toppackningen behöver bytas.

Audin är anonym så den skulle jag undvika. Bilar som är anonyma (utan regnummer) i annonserna är det i regel fel på och de vill inte att man kollar upp dem innan man ev ringer eller tittar på bilen.
Behöver det inte alls betyda, be bara om reg nummer. Många är rädda för invandrare som bara knackar på dörren "ge mig bil, jag ge pengar".
Förföra bilen jag gjorde en hacka på var dold men blev det bästa köp jag gjort, sålde vidare direkt utan ett enda fel. Sålde den för 170% av vad jag gav för den. Gäller bara att man vet vad man gör...
Citera
2012-08-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
När det gäller volvon så är det ABSens funktion man bör kolla (kolla framförallt att ABS-lampan tänds och släcks individuellt när du startar motorn. På fotona ser man att indikatorn för låg kylvätskenivå lyser när bilen går på tomgång. Det tyder på kylvätskeläckage, dvs att toppackningen behöver bytas.

Audin är anonym så den skulle jag undvika. Bilar som är anonyma (utan regnummer) i annonserna är det i regel fel på och de vill inte att man kollar upp dem innan man ev ringer eller tittar på bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av StrikerLee
Är det just detta som är viktigast att kolla när man köper en Volvo?
Vissa säljer sina 850/855 till 15,000kr som rullat över 30,000mil, medan vissa säljer för 15,000kr som rullat precis över 20,000mil. Något speciellt man kollar efter på dessa?

Måste tillägga att jag knappt kan något om bilar och ska snart köpa en antingen 850/855 eller äldre v70.

Det behöver inte alls bero på att toppackningen har gått,vanligaste är att plastgavlarna på kylaren spricker och släpper ut kylarvätska.Det vanligaste felet på dessa bilar är att vevhusventilationen är igensatt.Men det är inte dyrt att fixa själv om du inte har tummen mitt i handen.Bara bort med insuget och byta ut oljefällan och div slangar.

Däremot om man kört med igensatt ventilation väldigt länge så brukar oftast packboxen mellan motor/låda gå sönder=Dyrt,då man lär ner med lådan..

Men hissar du upp bilen och ser du att det som i det här fallet att det har kommit olja ur hålet som du ser vid bultarna vid vänster http://forumbilder.se/images/cb720111204195ea3.jpg
så är det bara leta efter en annan volvo.Det finns massvis till salu,så ha is i magen....
Citera
2012-08-08, 14:57
vad tror ni om denna http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_328i_coupe___95_41579569.htm?ca=8&w=3

lite väl låg mil tycker jag
Citera
2012-08-09, 19:47
Medlem
Tjena jag har fastnat för denna audin. Den har det jag vill ha men är Tysk importerad.
Det verkar chill i och med den har varit i sverige i 9 år.

hur kollar jag upp så den är lugn?

http://www.blocket.se/helsingborg/Audi_A4_1_8t_41970665.htm?ca=23_11&w=1
Citera
2012-08-10, 07:39
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Tjena jag har fastnat för denna audin. Den har det jag vill ha men är Tysk importerad.
Det verkar chill i och med den har varit i sverige i 9 år.
U
hur kollar jag upp så den är lugn?

http://www.blocket.se/helsingborg/Audi_A4_1_8t_41970665.htm?ca=23_11&w=1
ska du köra den tills den rasar eller sälja inom kort? Rätt bra köp om du ska behålla den men svårsåld annars. Du får den för 15-16k.
Citera
2012-08-10, 07:49
Medlem
Ooh en tråd för mig!

Jag är ju inte så jätte kunnig på bilar.
Men är nu ute efter en Volvo V50.
Skulle behöva lite hjälp faktiskt.

Är jätte intresserad av denna volvon:

http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_v50_41959393.htm?ca=23_11&w=3

Någon som är kunnig och kan hjälpa mig att säga om de är ett bra köp, pris etc.?
Har även kollat upp hur många ägare den har och den har tydligen haft 6 ägare

Hur mycket spelar de roll hur många ägare den haft?

Tacksam för svar
Citera
2012-08-10, 08:24
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jennailusion
Ooh en tråd för mig!

Jag är ju inte så jätte kunnig på bilar.
Men är nu ute efter en Volvo V50.
Skulle behöva lite hjälp faktiskt.

Är jätte intresserad av denna volvon:

http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_v50_41959393.htm?ca=23_11&w=3

Någon som är kunnig och kan hjälpa mig att säga om de är ett bra köp, pris etc.?
Har även kollat upp hur många ägare den har och den har tydligen haft 6 ägare

Hur mycket spelar de roll hur många ägare den haft?

Tacksam för svar
1ägare/år alt 1ägare/vart annat år beroende på bilfirmor/byten. Jag hade undvikit den bilen pga miltal/ägare. Service skötts väl inte direkt som bäst vid många ägare. Ska du köpa en såpass ny bil ska du leta efter få ägare faktiskt samt någon som rullat runt 13000 mil så stora servicen blivit gjord nyligen.

Ex
http://mobil.blocket.se/orebro/Volvo_V50_2_4_i_fint_skick_41880878.htm?ca=18&w=3

Ge han 75k och säg att stora servicen ska göras om han inte gjort den.
Han vill bli av med bilen pga tjänstebil och då är det lätt att få bra pris.
Citera
2012-08-10, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
1ägare/år alt 1ägare/vart annat år beroende på bilfirmor/byten. Jag hade undvikit den bilen pga miltal/ägare. Service skötts väl inte direkt som bäst vid många ägare. Ska du köpa en såpass ny bil ska du leta efter få ägare faktiskt samt någon som rullat runt 13000 mil så stora servicen blivit gjord nyligen.

Ex
http://mobil.blocket.se/orebro/Volvo_V50_2_4_i_fint_skick_41880878.htm?ca=18&w=3

Ge han 75k och säg att stora servicen ska göras om han inte gjort den.
Han vill bli av med bilen pga tjänstebil och då är det lätt att få bra pris.

Han skrev att den stora servicen gjordes förra året då kamrem byttes ut mm.
Och att den besiktades i våras med blanka papper.
Men man blir ju klart fundersam varför har den haft 6 ägare på 6 år liksom så det är ju det som gör att jag känner för att INTE ta den.
Men sen så tyckte jag det var bra pris, fast han hade kunnat tänka sig att gå ner lite i pris sa han.

Och jag kollade värderingen på den så den skulle kosta mellan 82 000-90 000 annars hos privat och 99 000:- från bilhandlare.

Men det är fan svårt.
Man skulle liksom vilja veta varför har den haft så många ägare liksom.
Citera
2012-08-10, 12:33
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Men man blir ju klart fundersam varför har den haft 6 ägare på 6 år liksom så det är ju det som gör att jag känner för att INTE ta den.
Men sen så tyckte jag det var bra pris, fast han hade kunnat tänka sig att gå ner lite i pris sa han.

Och jag kollade värderingen på den så den skulle kosta mellan 82 000-90 000 annars hos privat och 99 000:- från bilhandlare.

Men det är fan svårt.
Du ska inte vara så beroende av bilarna. Det är du som har ordet och inte säljaren. Jag hade aldrig köpt den men du gör som du vill bilvärderingar använder jag också men bara som tumstock, tappar mycke i värde med många ägare vilket sidorna inte tar hänsyn till.
Citera
2012-08-10, 12:33
Medlem
Naikons avatar
Citat:

Men det är fan svårt.

Han har bytt till fula eftermarknads-fälgar, bytt ut framgrillen, och ser ut att ha sänkt bilen.
Behöver inte betyda att bilen är sämre än andra, men det ger i alla fall mig ett dåligt intryck.
Citera
2012-08-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Han har bytt till fula eftermarknads-fälgar, bytt ut framgrillen, och ser ut att ha sänkt bilen.
Behöver inte betyda att bilen är sämre än andra, men det ger i alla fall mig ett dåligt intryck.

Ja framgrillen gillade jag inte att den var borttagen men han sa att grillen skickas med.. nä de får helt enkelt bli jag får leta vidare.. antal ägare och miltal stör mig sjukt mkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in