Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
När det gäller volvon så är det ABSens funktion man bör kolla (kolla framförallt att ABS-lampan tänds och släcks individuellt när du startar motorn. På fotona ser man att indikatorn för låg kylvätskenivå lyser när bilen går på tomgång. Det tyder på kylvätskeläckage, dvs att toppackningen behöver bytas.
Audin är anonym så den skulle jag undvika. Bilar som är anonyma (utan regnummer) i annonserna är det i regel fel på och de vill inte att man kollar upp dem innan man ev ringer eller tittar på bilen.
Citat:
Ursprungligen postat av StrikerLee
Är det just detta som är viktigast att kolla när man köper en Volvo?
Vissa säljer sina 850/855 till 15,000kr som rullat över 30,000mil, medan vissa säljer för 15,000kr som rullat precis över 20,000mil. Något speciellt man kollar efter på dessa?
Måste tillägga att jag knappt kan något om bilar och ska snart köpa en antingen 850/855 eller äldre v70.
Det behöver inte alls bero på att toppackningen har gått,vanligaste är att plastgavlarna på kylaren spricker och släpper ut kylarvätska.Det vanligaste felet på dessa bilar är att vevhusventilationen är igensatt.Men det är inte dyrt att fixa själv om du inte har tummen mitt i handen.Bara bort med insuget och byta ut oljefällan och div slangar.
Däremot om man kört med igensatt ventilation väldigt länge så brukar oftast packboxen mellan motor/låda gå sönder=Dyrt,då man lär ner med lådan..
Men hissar du upp bilen och ser du att det som i det här fallet att det har kommit olja ur hålet som du ser vid bultarna vid vänster
http://forumbilder.se/images/cb720111204195ea3.jpg
så är det bara leta efter en annan volvo.Det finns massvis till salu,så ha is i magen....