Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-03, 20:46
  #385
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Att du överhuvudtaget tänker i banor av "riktiga utbildningar" och att opera skulle vara trams tycker jag tydligt visar att du absolut inte är övre medelklass. Du låter som en ingenjör med hybris.


Ha ha, vet inte det jag. Det jag menar med riktiga högskoleutbildningar är att 240 poäng genusvetenskap från Södertörns Högskola kanske inte riktigt kvalar in? Förskollärarutbildning från Högskolan i Härnösand kanske också har lite svårt att kvala in som "riktiga" akademiska utbildningar som ger en delbiljett till den övre medelklassen?

Att ett intresse för opera skulle vara ett måste för att kvala in som övre medelklass avfärdar jag som trams. Däremot har bildning, skolning, inkomstnivåer, bostadsområden, språk och det man förr i tiden kallade för social kompetens, att kunna ta människor. Att världsvant kunna våga gå rakt fram och ta främmande människor i hand på fester signalerar alla något högre klass. Det signalerar stil och elegans.
Citera
2019-07-03, 20:55
  #386
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ha ha, vet inte det jag. Det jag menar med riktiga högskoleutbildningar är att 240 poäng genusvetenskap från Södertörns Högskola kanske inte riktigt kvalar in? Förskollärarutbildning från Högskolan i Härnösand kanske också har lite svårt att kvala in som "riktiga" akademiska utbildningar som ger en delbiljett till den övre medelklassen?

Att ett intresse för opera skulle vara ett måste för att kvala in som övre medelklass avfärdar jag som trams. Däremot har bildning, skolning, inkomstnivåer, bostadsområden, språk och det man förr i tiden kallade för social kompetens, att kunna ta människor. Att världsvant kunna våga gå rakt fram och ta främmande människor i hand på fester signalerar alla något högre klass. Det signalerar stil och elegans.

Att kunna flera språk kommer alltid att vara status.
Citera
2019-07-04, 16:53
  #387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ha ha, vet inte det jag. Det jag menar med riktiga högskoleutbildningar är att 240 poäng genusvetenskap från Södertörns Högskola kanske inte riktigt kvalar in? Förskollärarutbildning från Högskolan i Härnösand kanske också har lite svårt att kvala in som "riktiga" akademiska utbildningar som ger en delbiljett till den övre medelklassen?

Att ett intresse för opera skulle vara ett måste för att kvala in som övre medelklass avfärdar jag som trams. Däremot har bildning, skolning, inkomstnivåer, bostadsområden, språk och det man förr i tiden kallade för social kompetens, att kunna ta människor. Att världsvant kunna våga gå rakt fram och ta främmande människor i hand på fester signalerar alla något högre klass. Det signalerar stil och elegans.
Man får skilja på begreppen överklass och övre medelklass.
Övre medelklass är egentligen bara någon som tjänar mer än medelklassen och har en pompösare livstil som är hållbar skulle jag säga.
Akademiker kan ju vara ”fattiga”
Överklass: https://m.youtube.com/watch?v=HDw33iLMKS8
Är inget fan av Jan Guilou men han har en poäng och ger en ganska bra bild av riktig överklass.
Löjligt och inte så relevant kan man tycka men rent historiskt så ligger det mycket i vad han säger.
Det är något man födds tills eller blir efter en längre tids umgänge med den typen av människor.
Citera
2019-07-04, 18:11
  #388
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Man får skilja på begreppen överklass och övre medelklass.
Övre medelklass är egentligen bara någon som tjänar mer än medelklassen och har en pompösare livstil som är hållbar skulle jag säga.
Akademiker kan ju vara ”fattiga”
Överklass: https://m.youtube.com/watch?v=HDw33iLMKS8
Är inget fan av Jan Guilou men han har en poäng och ger en ganska bra bild av riktig överklass.
Löjligt och inte så relevant kan man tycka men rent historiskt så ligger det mycket i vad han säger.
Det är något man födds tills eller blir efter en längre tids umgänge med den typen av människor.

Utan tvekan är det skillnad ja. Håller till fullo med om det du skriver och det Jan Guilou har att säga om saken. Sedan finns det ju förstås massor av gråskalor. Allt från uteliggare, whiggers, wt, arbetarklass, medelklass, övre medelklass och överklass. Till viss del går det väl att översätta med dåtidens socialgrupp 1,2 och 3.
Citera
2019-07-05, 22:52
  #389
Medlem
Du blir övre medelklass när du flyttar till ett område som saknar invandrare eller socialfall.
Citera
2019-07-18, 13:00
  #390
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
För lågt, alldeles för lågt. Jag och min sambo drar tillsammans in 51’ netto varje månad. Vi är medelklass, långt från övre medelklass.

Du citerade ett 11 år gammalt inlägg! Att du i din kommentar har rätt säger en del om den makalösa reallöneökningen i Sverige det senaste årtiondet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback