Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-13, 15:00
  #241
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Rent nyfiken:
Min familj är en gammal adlig familj som blev utfattiga i samband med finskakriget. Sedan dess har de mestadels knegat runt men vi har behållt det adliga namnet. Min farfarsfarfar var statare, min farfarar var förman på Helsingborgs varf, min farfar var sjöingenjör (gymnasieingenjör, utbildad på 1940-talet) och min pappa är professor i juridik. Min mammas farfar var mejerist, hennes pappa var gymnasieingenjör som jobbade inom säpo, mormor var gymnasie-ekonom och min mamma jobbar som lärare men håller på att disputera inom biologi.

Min bror är designer och tjänar väldigt bra (vi snackar sexsiffrig årslön), min syster håller på att disputera som sjuksköterska och jag ska i höst påbörja studier till civilingenjör. Pengar har det knappast varit direkt ont om men det har inte heller varit så att vi har varit asrika och kunnat köpa precis vad vill. Däremot så står det exempelvis en ny range rover på uppfarten till gården mina föräldrar bor på (en gammal hästgård med 16 tunnland mark) till sig.

Vad hade ni klassat oss som? Medel-medelklass eller övre medelklass?

6 siffror har alla i Sverige i årslön.
100 000 är 6 siffror.

En ny range rover är ändå en bil för 800 000 sek och uppåt, så antagligen har ni det gott ställt och tillhör den övre medelklassen.

Alltså övre medelklass är allt från min familj som har ett par landställen, några lägenheter i innerstaden och får Connoisseur till min väns familj som är god för 100 miljoner.

Du har det bättre än snittet av medelklassen upp till -väldigt mycket bättre än snittet.
Överklass för mig handlar om makt. Det absoluta toppskiktet av affärseliten och den politiska makten.
Citera
2012-07-13, 19:14
  #242
Medlem
AriGold-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Överklass för mig handlar om makt. Det absoluta toppskiktet av affärseliten och den politiska makten.

Överklass handlar om släkt & anor. Har inget med årslön att göra
Citera
2012-07-14, 11:42
  #243
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold-
Överklass handlar om släkt & anor. Har inget med årslön att göra

Men är det verkligen så att begreppet "överklass" bara inkluderar "adeln". Man måste väl kunna befinna sig i en övre klass ändå?
Citera
2012-07-14, 12:55
  #244
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Men är det verkligen så att begreppet "överklass" bara inkluderar "adeln". Man måste väl kunna befinna sig i en övre klass ändå?
Givetvis är det en kombination, att bara påstå att adelstillhörighet räcker är nonsens. Det krävs pengar dessutom, vidare är de rikaste familjerna i Sverige idag inte adel utan borgare och även vanliga bönder och arbetarsläkt som jobbat sig upp.
Sen brukar barnen och barnbarnen gifta sig med lite smådegenererad adel så att "namnet" förs vidare men drivet och skäpan kommer från annat håll.
__________________
Senast redigerad av Svithjod 2012-07-14 kl. 13:35.
Citera
2012-07-14, 13:11
  #245
Medlem
AriGold-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Men är det verkligen så att begreppet "överklass" bara inkluderar "adeln". Man måste väl kunna befinna sig i en övre klass ändå?

Det är väl en fråga det råder delade meningar om. Men jag anser att om man är överklass ska man vara adlig. För överklassbegreppet handlar inte om pengar utan släktens historia & anor.
Citera
2012-07-14, 13:14
  #246
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold-
Det är väl en fråga det råder delade meningar om. Men jag anser att om man är överklass ska man vara adlig. För överklassbegreppet handlar inte om pengar utan släktens historia & anor.

Ok. Jag kan tycka att all adel är överklass, men all överklass är inte adel. Att kalla t.ex kända familjer med enormt mycket pengar, medial makt och inflytande i samhället för "övre medelklass" tycker jag blir snedvridet. De är mycket mer än så.
Citera
2012-07-14, 13:43
  #247
Medlem
AriGold-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ok. Jag kan tycka att all adel är överklass, men all överklass är inte adel. Att kalla t.ex kända familjer med enormt mycket pengar, medial makt och inflytande i samhället för "övre medelklass" tycker jag blir snedvridet. De är mycket mer än så.

Jag förstår precis hur du tänker & håller med dig till viss del. Det är en knepig definition huruvida man är överklass eller inte om man ska använda ditt exempel. Men å andra sidan behöver man inte vara överklass för att ha inflytande och stor förmögenhet
Citera
2012-07-14, 15:49
  #248
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold-
Det är väl en fråga det råder delade meningar om. Men jag anser att om man är överklass ska man vara adlig. För överklassbegreppet handlar inte om pengar utan släktens historia & anor.
Så man kan inte komma från en framgångsrik men icke-adlig släkt och tillhöra en överklass?

Enligt min favoritsociolog (Bourdieu) så finns det tre olika kapital människan kan vara i besittning av: ekonomiskt, socialt och kulturellt. Just det sociala kapitalet är vad du fokuserar på i din definition av överklassen, dvs att individens släktband o. dyl. är den faktor som starkast avgör huruvida individen är överklass eller ej. Således borde en individ som tillhör överklassen i detta avseende betecknas som "social överklass". Däremot kan denne individ även vara i total avsaknad av både kultur och ekonomi, varpå det känns tämligen opassande att titulera denne som "överklass".

Om individen däremot även är i besittning av ett ekonomiskt kapital börjar det likna något. Det är då individen uppfyller de bredast nyttjade kriterierna för att tillhöra överklassen, den folkliga definitionen. Vox populi. Däremot kanske individen tycker att det högsta nöjet i världen är att gå på Monster Jam och peta sig i näsan. Med ett stort ekonomiskt kapital tillhör man den marxistiska definitionen av överklass eller övre medelklass (baserat på hur mycket kapital man är i besittning av). Detta är dock en definition som avhandlats tidigare i tråden och förkastats av bland annat skribenten jag citerar.

Det går inte att definiera en persons klasstillhörighet baserat på snäva definitioner. Dessutom är begrepp som "överklass" och "övre medelklass" mycket subjektiva såvida man inte tar hänsyn till alternativa definitioner, begrepp och mått.

Dessutom har det skapats en underkategori till det sociala kapitalet, nämligen det politiska kapitalet. Besittning av sådant kapital skapar en ad hoc-"överklass" som aldrig kan vara en riktig överklass. Är det månne dessa och dylika som är den faktiska "övre medelklassen"?
__________________
Senast redigerad av Fixiebike 2012-07-14 kl. 16:22.
Citera
2012-07-14, 16:39
  #249
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Klass har mer med social position i samhället än pengar, du tillhör samma klass som dina föräldrar oavsett om du har pengar eller inte. En gatsopare som vinner 100 miljoner på lotto* blir inte automatisk uppgraderad till överklass om vi säger så..

* tex gotlänningen "Lotto-Erik" som vann 122 mkr.
Han är nyrik men ändå är han överklass man kan inte direkt påstå att en mångmiljonär är en av arbetarna i medelklassen
Citera
2012-07-14, 16:44
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
Han är nyrik men ändå är han överklass man kan inte direkt påstå att en mångmiljonär är en av arbetarna i medelklassen


Det går inte att byta klass, den föds man in i (undantag gifter sig in i, som Prins Daniel). Spelar ingen roll om du vinner 122 miljoner och köper ett slott, du är inte överklass i alla fall. Det handlar inte enbart om pengar, utan om sociala nätverk, sociala koder, rätt umgänge.
Citera
2012-07-14, 17:34
  #251
Medlem
tryffs avatar
Övre medelklass är snäppet under adel. Det krävs inkomster såväl som kulturellt kapital. T.ex. en universitetsprofessor. Just exemplet med universitetsprofessor är nog den snabbaste vägen dit....kanske rent av under en livstid.
Citera
2012-07-14, 19:23
  #252
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Det går inte att byta klass, den föds man in i (undantag gifter sig in i, som Prins Daniel). Spelar ingen roll om du vinner 122 miljoner och köper ett slott, du är inte överklass i alla fall. Det handlar inte enbart om pengar, utan om sociala nätverk, sociala koder, rätt umgänge.
Man kan lära sig sociala koder man kan få nytt umgänge allt du nämnde kan man ändra inget av det där föds man med.
Anta att någon föds hos på en farm går i skolan startar ett företag allt går skit bra han blir svinrik flyttar till något överklass område fixar en trofé fru alla ser honom som överklass och inga vet varifrån han kommer så vad definierar egentligen en?
Är han fortfarande medelklass?
Vad är isåfall hans blivande barn?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback