Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-29, 15:17
  #1
Medlem
Gironas avatar
Jag är väldigt sugen på att lära mig spela ett nytt instrument och mest funderar jag på antingen cello eller valthorn. Problemet är att alla musikskolor bara verkar ta emot småbarn och jag är en bra bit över 18 tyvärr.
Att jag vill gå på musikskola och inte lära mig själv är dels för att jag genom dem kan hyra instrumentet (istället för att köpa en cello för 10000 kronor) och dels för att jag inte har någon som helst erfarenhet av varken cello eller horn (har bara spelat flöjt innan) och vill lära mig rätt från början.
Så hur gör man om man vill lära sig spela ett instrument som vuxen? Kan tillägga att jag bor i en liten stad, så utbudet här är inte som i Stockholm.
Citera
2008-03-30, 15:48
  #2
Medlem
Bartman777s avatar
du och jag har samma problem. jag har sökt förgäves efter nån typ av komvux med musikinriktning.

hoppas verklgien någon som vet något kan ge oss svar :P
Citera
2008-03-30, 18:11
  #3
Medlem
gullgubbens avatar
Prova att prata med den lokala musikskolan, det kanske finns någon gammal pensionerad lärare som gärna tar emot en elev, eller något i den stilen.
Citera
2008-03-30, 20:31
  #4
Medlem
greenblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
Prova att prata med den lokala musikskolan, det kanske finns någon gammal pensionerad lärare som gärna tar emot en elev, eller något i den stilen.

Ett bra tips! Jag skulle rekommendera google, det finns många duktiga musiker som antagligen gärna hjälper till som privatlärare (allt går med lite pengar )
Citera
2009-02-22, 22:25
  #5
Medlem
Musik skola sökes.

Hej, hoppas detta är rätt rorumdel att skriva i...

Jag hade tänkt att gå på folkuniversitet och läsa musik med start nästa höst och behöver lite tips. Jag har bara spelat gitarr i ca 2 år och tagit lektioner i 1 så inträdesproven får inte vara för svåra och jag kan inte läsa noter. Så någon som vet en sådan skola med lätt eller inga intagningsprov som är bra, vart som helst i sverige?
Citera
2009-02-22, 22:41
  #6
Medlem
ibanez2s avatar
Ständigt dessa särskrivningar...

Glo runt lite på folkhögskolor osv.Noter kanske är bra om man kan lite grann.
Citera
2009-02-23, 16:37
  #7
Medlem
omgsaigons avatar
Du ska läsa musik på universitetet och du kan inte ens noter?

OT: Leta upp någon lärare i närheten av vart du bor, tror inte det bör vara särskilt svårt. De flesta har inga krav på baskunskaper..
Citera
2009-08-14, 22:42
  #8
Avstängd
Väl ansedd studio- eller musikutbildning i utlandet?

Hej!

Har gjort en helomvändning vad det gäller tankar på utbildning på högskolenivå. Hade tidigare planer på att läsa industriell ekonomi på KTH enbart för ingångslöner, löneökning och karriärmöjligheter.

Insåg efter arbete inom byggbranschen nu på sommaren att jag inte förstår hur eller vad jag har tänkt. Sitta med några jävla siffror och papper och skit som jag inte har ett intresse av, bara p.g.a. av välfärden som medföljer, nej usch.

Funderade först på någon musikutbildning i Svea Rike, men att kunna göra någon lite större karriär i utlandet är väl en omöjlighet med en svensk utbildning. Så det jag undrar över är om ni känner till någon utbildning därifrån de som jobbar på de stora amerikanska skivbolagen har gjort sin utbildning.

Mitt gymnasiebetyg ligger på ca. 19,4 i snitt och att finansiera en amerikansk collegeutbildning går att finansiera.

Vill påpeka att det inte just behöver vara en "studioutbildning" utan andra utbildningar inom musiken med goda karriärsmöjligheter är intressanta!

Vill tack er alla så mycket på förhand

MVH Simon
Citera
2009-08-15, 03:59
  #9
Medlem
omgsaigons avatar
Berklee!
Citera
2009-11-08, 14:08
  #10
Medlem
Plugga Musik

Tjenare FB

Jag vet inte om det är här man ska posta men eftersom det är under teori och praktik så känns det värt ett försök, jag är så otroligt intresserad av musik att jag skulle vilja ta det ett steg längre.

Jag söker musikskolor i sverige eller övriga världen, så har ni tips på bra skolor i världen och kanske lite länkar till deras hemsidor så hade det varit kanon!

Är det någon som har erfarenhet av musikskolor här så får dom jättegärna slänga iväg ett pm eller skriva här om hur det var att studera på en sån här skola.

/Luke
Citera
2009-11-08, 14:15
  #11
Medlem
Tazquas avatar
Vill du läsa ljudteknik, produktion, trummor eller vad inom musik vill du plugga?
Citera
2009-11-08, 14:59
  #12
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
Hur gammal är du, och vad för musik vill du plugga? Är det folkhögskola du menar, eller musikhögskola?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback