• 1
  • 2
2008-03-29, 09:55
Medlem
mhns avatar
Läste förra veckan om ett afrikanskt land där inflationen är så hög att man behöver en skottkärra med sedlar för att typ köpa en limpa.

Detta började få mig att fundera på vad som egentligen händer med:

1. Lån
2. Besparingar
3. Lön

Vi börjar med lönen. Om inflationen ökar till den grad att t ex en skogaholmslimpa kostar, säg 100 000 kr. Då borde väl min lön öka i proportion till denna inflation? Annars är det ju ingen idé att gå till jobbet eftersom man ändå inte skulle kunna köpa något för den mikroskopiska lön man skulle erhålla.

Då borde ju även mitt bostadslån öka från 360 000 till (nu tar jag bara en siffra i luften) 360 000 000 000. Annars skulle jag ju kunna betala av mitt lån genom att jobba några få minuter. (Om vi nu förutsätter att lönen ökar i proportion till inflationen.)

Mina besparingar på 200 000, vad händer med dem? Om de är investerade i guld så är det väl lugnt, eftersom guldpriset borde öka med inflationen. Men om jag har dem på ett bankkonto, eller i madrassen, så reduceras deras värde till värdet av två skogaholmslimpor, eller?

Någon som har koll på det här?
Citera
2008-03-29, 10:00
Medlem
KingOfMoons avatar
Det största problemet är ju att det bli svårt att räkna på det faktiskta värdet av investeringar i framtiden (pengar som jag får nu, är mer värda än pengar som jag får om ett halvår, får om jag får de idag kan jag räkna med att använda dessa pengar ett halvår på annat hål) med en inflation som är helt fucked up blir det väldigt svårt.

P.S Tror det var Zimbawe du menade va?
Citera
2008-03-29, 10:12
Medlem
Mr_Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Läste förra veckan om ett afrikanskt land där inflationen är så hög att man behöver en skottkärra med sedlar för att typ köpa en limpa.

Detta började få mig att fundera på vad som egentligen händer med:

1. Lån
2. Besparingar
3. Lön

Vi börjar med lönen. Om inflationen ökar till den grad att t ex en skogaholmslimpa kostar, säg 100 000 kr. Då borde väl min lön öka i proportion till denna inflation? Annars är det ju ingen idé att gå till jobbet eftersom man ändå inte skulle kunna köpa något för den mikroskopiska lön man skulle erhålla.

Då borde ju även mitt bostadslån öka från 360 000 till (nu tar jag bara en siffra i luften) 360 000 000 000. Annars skulle jag ju kunna betala av mitt lån genom att jobba några få minuter. (Om vi nu förutsätter att lönen ökar i proportion till inflationen.)

Mina besparingar på 200 000, vad händer med dem? Om de är investerade i guld så är det väl lugnt, eftersom guldpriset borde öka med inflationen. Men om jag har dem på ett bankkonto, eller i madrassen, så reduceras deras värde till värdet av två skogaholmslimpor, eller?

Någon som har koll på det här?
Alla de saker du tar upp kommer mer eller mindre följa varandra. Problemet är att de inte gör det paralellt. Din lön justeras som oftast bara en gång om året men priserna på det du vill handla skkjuter i höjden i realtid.

Ditt lån kommer ligga kvar på samma nivå (360 000) men om du har rörlig ränta kommer den stiga ordentligt. Det kan rent av bli väldigt enkelt att betala av lånet om du har bunden ränta över många år.

Ditt sparkapital är rent av värdelöst om inflationen är väldigt hög och snabb eftersom priserna stiger så fort att du lika bra kan handla upp hela sparkapitalet så du får nånting för pengarna. Efter en tid kommer din sparränta att stiga men vi alla är ju väl bekanta med hur det fungerar i bankernas värld...
Citera
2008-03-29, 17:05
Medlem
Citat:

Riksgälden har ett sparande där du är garanterad en mindre ränta utöver den faktiska inflationen. Dock måste du låsa pengarna i ett antal år då.
Citera
2008-03-29, 22:22
Medlem
Zimbabwe har over 100 000 % inflation. Pengarna blir vardelosa och folk anvander valutan i mindre grad. Min gissning ar att de i viss man ersatter den med andra valutor (ex. sydafrikansk valuta) eller nagot annat som lampligen kan anvandas som valuta (smycken).

Nar det var hyperinflation i Tyskland eldade man med pengar eftersom 1 kg ved kostade mer an 1 kg sedlar.

Vad skulle du gora om det var sa hog inflation i Sverige? Jag skulle investera i en massa burkmat och mojligtvis guld om jag hade rad med det. Jag tror att manga skulle gora likadant.
Citera
2008-03-30, 13:30
Medlem
Är det någon som vet varför Zimbabwe har sådan extrem inflation? Vad är de bakomliggande orsakerna?
Citera
2008-03-30, 13:46
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Är det någon som vet varför Zimbabwe har sådan extrem inflation? Vad är de bakomliggande orsakerna?

Det underbara fenomenet "penningpolitik".
Citera
2008-03-30, 15:48
Medlem
mhns avatar
Låt säga att en extrem inflation inträffar i Sverige, priser och löner ökar dramatiskt och hamnar på en nivå då en skogaholmslimpa kostar 100 000 kr. Detta gör att jag tjänar runt 10 000 000 i månaden om min lön ökar i proportion till inflationen. Så håller det i sig i ett år, och varje månad snålar jag och sparar 70 % av min lön. Helt plötsligt inträffar en extrem deflation, vilket sänker prisnivån till det den var innan inflationen. Är jag mångmiljonär nu, eller? Vad kommer att hända med de pengar jag sparat?
Citera
2008-03-30, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Det underbara fenomenet "penningpolitik".
Det kan ju inte bara bero på att Mugabe trycker upp massa sedlar hela tiden. Hur kan han då gå ut och förbjuda butiker att höja priserna? Paradoxalt.
Citera
2008-03-30, 17:30
Medlem
Jag antar att man övergår till en annan valuta så gott det går. Så var det i Argentina. Jag tror att inflationen var drygt 2000% när den var som värst. Argentinare hade sparat i dollar i flera år innan det blev hyperinflation. Peson gick ner mot dollarn hela tiden så även om priserna i pesos gick upp så hade man sitt sparkapital i dollar. Många ur övre medelklassen och överklassen fick betalt i dollar - även av statliga bolag. Andra växlade lönen till dollar så fort den utbetalades. Priset på alla kapitalvaror var i dollar, det var nästan bara mat som hade priset angivet i pesos.

Det gick att göra väldigt bra affärer om man hade dollar på banken - man kunde t.ex. köpa hus rätt billigt av dem som hade inkomster i pesos och skulder i dollar och som blev tvungna att sälja . Att man tog lån i dollar berodde på att räntora var mycket lägre.

Sen fanns det naturligtvis en underklass utan sparpengar, för dem var det betydligt svårare.

Lösningen på hyperinflationenen blev en sedelfond - peson knöts till dollarn (1 peso = 1 dollar). Fungerade bra under några år men var en bidragande faktor till Argentinas default 2002.
Citera
2008-03-30, 17:52
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Helt plötsligt inträffar en extrem deflation, vilket sänker prisnivån till det den var innan inflationen. Är jag mångmiljonär nu, eller? Vad kommer att hända med de pengar jag sparat?
Inflation är när penningmängden i ekonomin ökar, vilket leder till generellt stigande priser.
Deflation är således när penningmängden minskar, vilket alltså innebär sjunkande priser.

Hur sannolikt känns det att du en dag skulle vakna upp, och att priserna på allting skulle minskat med 80%, utan att penningmängden förändrats?
Hur sannolikt är det att priserna skulle sjunka efter en hyperinflation, utan att pengar försvinner från ekonomin?

Tänk tillgång och efterfrågan. Vad händer när tillgången på pengar ökar? Värdet (köpkraften / priset på pengarna) minskar.
Vad händer när tillgången minskar? Värdet ökar.
Citera
2008-03-30, 20:00
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Det kan ju inte bara bero på att Mugabe trycker upp massa sedlar hela tiden. Hur kan han då gå ut och förbjuda butiker att höja priserna? Paradoxalt.

Det ar ett kortsiktigt forsok till att stavja inflationen. Asien gor samma idag (all alla lander som har peg mot USD liter av ett enormt inflationstryck) genom att forbjuda prishojningar pa ris, matolja, mjol och annan basmat.

Det ar valdigt vanligt att politiker, ekonomer och finanspress koncentrerar sig pa effekterna istallet for orsaken. I ovanstaendef all valutapeggen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in