Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-17, 01:07
  #49
Medlem
Var köper man catcher in the rye med svensk text "räddaren i nöden"? Eller finns den inte längre i sortementet? Har letat på nästan alla svenska bokförsäljare på nätet utan resultat? Har den bytt namn på svenska eller kan någon förklara detta så vore jag tacksam..
Citera
2010-12-28, 00:46
  #50
Medlem
Gillade verkligen boken! Hans syn på människor och hans relation med systern tilltalade mig mest, och hur han ville bli "The Catcher in the Rye".

Men det kändes nästan som han var manodepressiv, någon som håller med?
Citera
2011-03-16, 00:32
  #51
Medlem
BrinnandePingviners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirty-d
Var köper man catcher in the rye med svensk text "räddaren i nöden"? Eller finns den inte längre i sortementet? Har letat på nästan alla svenska bokförsäljare på nätet utan resultat? Har den bytt namn på svenska eller kan någon förklara detta så vore jag tacksam..

Om du bor i en storstad så som Göteborg finns det tiotals översatta versioner av boken. Jag råkade glömma att lämna tillbaka boken första gången jag lånade den. Den kom in 42 dagar sent Min kompis hade lånat samma bok på mitt kort och lämnade in boken dagen efter Jag lånade den sedan igen, på svenska och läste ut den på en dag Vad jag fått läsa här på FB mot vad jag uppfattade boken gör att jag hemskt gärna hade valt "catcher in the rye" istället för "räddaren i nöden". Att använda det språk som översättaren valt är som att verbalt penetrera det svenska språket med en kratta. Översättaren väljer att inte översätta ord som "drugstore" och "maulted milk".

Jag blev förbannad på hur dåligt språk det var ju längre jag kom i boken. Jag vet att den engelska varianten är skriven med ungdomlig stil men någon måtta får det vara!

Just FYI jag ser Pheobe som Holdens räddare i nöden, hon tar hand om honom och får honom att inte bara åka iväg (ramla ned för stupet).
Citera
2011-03-16, 13:25
  #52
Medlem
petter eremitens avatar
Kolla här!: http://www.bokborsen.se/

M V H

Petter Eremiten
Citera
2011-12-25, 22:47
  #53
Medlem
Cincinnatis avatar
Jag läste just ut boken efter att ha "spanat in" den ett tag. Jag gillar att sammanfatta mina tankar kring böcker för senare tillfällen så här är en liten summering av mina såna:
Citera
2011-12-26, 21:20
  #54
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Jag läste just ut boken efter att ha "spanat in" den ett tag. Jag gillar att sammanfatta mina tankar kring böcker för senare tillfällen så här är en liten summering av mina såna:

Holden är väl en rätt typisk 16-åring som slits mellan längtan tillbaka till barndomen och tonårsuppror. Vill gärna se sig själv som speciell och smartare än andra. Jag tror att det är svårt att förstå idag hur revolutionerande boken var när den kom ut; en bok skriven ur en strulig tonårings perspektiv, med närmast perfekt realistiskt språk och psykologi. Jag kan absolut känna igen mig själv som tonåring i Holdens berättelse.
Förutom att det är ett gott hantverk tycker jag inte att boken är särskilt intressant. På grund av tonåringsperspektivet blir den lite väl tjatig och enkelspårig. Storyn är inte särskilt engagerande, och slutet är antiklimaktiskt.
Citera
2011-12-28, 02:24
  #55
Medlem
Anuglymind2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jag tror att det är svårt att förstå idag hur revolutionerande boken var när den kom ut
Efter många försök att läsa boken, av vilka några har lyckats, och efter mycket tankeverksamhet och googlande för att förstå bokens storhet, så vill jag skriva under på just det, att boken var stor när den kom men nu väldigt svår att förstå. Boken är, tycker jag, skriven ungefär som en tonårsblogg är skriven idag (och då tänker jag inte bara på språket, utan även skildring av verklighet, den inre psykologiska kampen, steget in i vuxenvärlden etc). För oss som läst tusentals blogginlägg och flashback-inlägg är därför Catcher in the Rye helt intetsägande, och idag hade boken knappast publicerats. På sin tid, femtio år före bloggarnas tid, och med andra samhälleliga självklarheter, så var den bra. Nu är den helt värdelös.
Citera
2011-12-31, 00:44
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anuglymind2
Efter många försök att läsa boken, av vilka några har lyckats, och efter mycket tankeverksamhet och googlande för att förstå bokens storhet, så vill jag skriva under på just det, att boken var stor när den kom men nu väldigt svår att förstå. Boken är, tycker jag, skriven ungefär som en tonårsblogg är skriven idag (och då tänker jag inte bara på språket, utan även skildring av verklighet, den inre psykologiska kampen, steget in i vuxenvärlden etc). För oss som läst tusentals blogginlägg och flashback-inlägg är därför Catcher in the Rye helt intetsägande, och idag hade boken knappast publicerats. På sin tid, femtio år före bloggarnas tid, och med andra samhälleliga självklarheter, så var den bra. Nu är den helt värdelös.

krävdes det mkt googlande och tankeverksamhet för att tycka att boken är som en tonårsblogg?

romanen är skriven av en vuxen och har därför till skillnad från tonårsbloggar en god insikt i vad det innebär att vara vuxen

och den är skriven på ett fantastisk språk

och är extremt genomarbetad, betraktad som roman

så vissa skillnader finns kanske mot tonårsbloggar
Citera
2012-01-01, 18:25
  #57
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JollyJ
Essensen i boken är just detta, Holden avskyr "phonies" vilket man enligt hans sätt att se det är när de börjar bli vuxna (1000 exempel i boken, gå till valfri sida) och där befinner han sig själv. Det är därför han älskar barn, för att de är helt oförställda/oförstörda/äkta som t ex sin yngre syster Phoebe. Och det är det han vill göra i sitt liv, fång dem från att trilla ut över klippan (vuxenvärlden).

edit: spoiler!!

Är det så självklart? I hela boken är på väg mot ett sammanbrott. Vill han inte rädda andra unga från ett sådant sammanbrott?
Citera
2012-01-15, 17:59
  #58
Medlem
Anuglymind2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
krävdes det mkt googlande och tankeverksamhet för att tycka att boken är som en tonårsblogg?

romanen är skriven av en vuxen och har därför till skillnad från tonårsbloggar en god insikt i vad det innebär att vara vuxen

och den är skriven på ett fantastisk språk

och är extremt genomarbetad, betraktad som roman

så vissa skillnader finns kanske mot tonårsbloggar
Nej, det var inte vad jag skrev. Jag skrev att det krävdes mycket googlande och tankeverksamhet för att förstå bokens storhet, vilket är helt naturligt med tanke på att den är skriven som en tonårsblogg (låt vara fiktivt, av en vuxen).

Jag skrev också att boken numera är värdelös.
Citera
2012-01-15, 18:27
  #59
Medlem
Gregor.Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anuglymind2
Nej, det var inte vad jag skrev. Jag skrev att det krävdes mycket googlande och tankeverksamhet för att förstå bokens storhet, vilket är helt naturligt med tanke på att den är skriven som en tonårsblogg (låt vara fiktivt, av en vuxen).

Skulle gärna vilja att du länkar till en "tonårsblogg" som skriver likt J.D Salinger. Som besitter den träffsäkerhet och humor som Holdens berättarröst har. Det gör att boken är nästan omöjlig att översätta.

Sedan är det många som förstått bokens storhet utan Google sedan den kom 1951.
__________________
Senast redigerad av Gregor.Samsa 2012-01-15 kl. 18:29.
Citera
2012-01-15, 18:59
  #60
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor.Samsa
Skulle gärna vilja att du länkar till en "tonårsblogg" som skriver likt J.D Salinger. Som besitter den träffsäkerhet och humor som Holdens berättarröst har. Det gör att boken är nästan omöjlig att översätta.

Sedan är det många som förstått bokens storhet utan Google sedan den kom 1951.

Förvisso. En engelsk författare frågade mig en gång hur den gjorde sig på svenska. Dåligt, svarade jag. Det förvånar mig inte, sa han, jag skulle inte vilja åta mig att översätta den till engelska
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback