Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-11-27, 22:01
  #37
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Är du röris så går det väll bara att koppla förbi skiten? Jag har noll koll på tekniken men fjärrvärme är ju bara varmt vatten från en central uppvärmingsanläggning. Bäst borde ju vara att inte fuska för mycket. Droppar du mycket i förbrukning så ringer nog varningsklockorna.

Jag rekommenderar också att bara koppla förbi skiten. Fram med tigern och såga av röret, stoppa in en raggsocka (så det inte blir så mycket vatten på golvet) och koppla runt.
Citera
2014-12-01, 22:19
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Om man ska diskutera och tipsa och hålla på och vara trevlig, så känns det som man åtminstone måste ha grundförutsättningarna rätt.

1. Inkommande och utgående ledning på primärsidan (VP) av värmeväxlaren har inget med debiteringen att göra och fullkomligt livsfarligt att hålla på och pilla med.
2. På sekundärsidan (VS) sitter energibolagets mätningar, eftersom det är där som förbrukningen sker.
3. Temperaturdifferensen mellan framledning och returledning ska vara så stor som möjligt, då avger vattnet värme i radiatorkretsen.
4. Flödet i VS-kretsen ska hållas så lågt som det är praktiskt möjligt, då kommer temperaturdifferensen också att öka.

Energibolagets debitering baseras dels på temperaturdifferensen och på flödet, så kallad "flödestaxa".

Så att hålla på att försöka sänka inkommande temperatur har ingen mening och det kan man inte heller göra av någon vettig anledning.
Ska man spara, ska man göra det genom att öka temperaturdifferensen och minska flödet.
Minska flödet kan man ofta göra på ett så enkelt sätt som att ställa ner hastigheten på cirkulationspumpen ett steg. Men man måste veta vad man gör, så man inte stryper för mycket och riskerar att pumpen kärvar fast eller inte orkar trycka vattnet genom hela systemet.
Det där var ju en sanning med modifikation.............
Mig veterligt arbetar man idag efter 2 olika modeller, högflödesmodellen och......mmmmm..... lågflödesmodellen.
Om inte jag missminner mig så ska man i ett högflödessystem ha en låg skillnad på in- resp uttempen medan det är tvärtom på ett lågflödessytem...eller kommer jag ihåg fel?
Citera
2014-12-02, 11:32
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det där var ju en sanning med modifikation.............
Mig veterligt arbetar man idag efter 2 olika modeller, högflödesmodellen och......mmmmm..... lågflödesmodellen.
Om inte jag missminner mig så ska man i ett högflödessystem ha en låg skillnad på in- resp uttempen medan det är tvärtom på ett lågflödessytem...eller kommer jag ihåg fel?

Låter logiskt, men hur stor värmeförlusterna har man? Borde det inte gå att kopplade en värmeväxlare på utloppet? Tänker när allt är mätt och pumpat runt huset, för de har väl inte 2 mätare i varje hus? Så det borde gå ut till något samlingsrör och då blir det väl svårt att bevisa vart det kommer ifrån?
Citera
2015-02-20, 12:04
  #40
Medlem
Moffins avatar
Troligtvis död tråd men kan inte låta bli att kommentera då jag jobbar med detta.

Stämmer att villakunder oftast inte debiteras för flödet utan endast för förbrukad energi. De allra flesta mätare mäter inte bara energin utan även flödet, fram/returledning och effekt. Villamätare läses av månadsvis och större fastigheter oftast per timme.

Det finns ju inget universellt datasystem för fjärrvärmehantering så kan inte tala för hela Sverige här men i det vi använder så larmar systemet direkt när något avviker, spelar ingen roll om det debiteras eller inte. Att framledningen är låg är inget som ignoreras och börjar man väl kolla på det tar det ungefär 2 minuter att se att det endast gäller en fastighet och då skickar man dit någon att kolla.
Citera
2015-12-31, 10:03
  #41
Medlem
men hur ser det ut med sensorer? tänkte främst efter Fjärrvärmen har passerat hela huset och mätaren och är på väg ur pannrummet och typ garage och vidare ner i marken, om temperaturen sjunker där, skulle det märkas eller hinner den blanda upp sig med grannarnas vatten innan den kommer förbi en sensor? och isf borde väl ett högra flöde vara att föredra?
Citera
2017-01-16, 03:15
  #42
Medlem
Bor på gavelsida i en radhusslinga. Huset är 135kvm. Byggd 1974. 2-glas fönster. Huset värms upp av fjärrvärme. Samt varmvattnet i kranarna värms upp av fjärrvärmeväxlaren. Jag har ingen golvvärme eller andra uppvärmningskällor. Vi är fyra personer i hushållet. Betalar 20MWh per helår i förbrukningskostnad. Är det normal förbrukning?
__________________
Senast redigerad av Goldwel 2017-01-16 kl. 03:23.
Citera
2017-01-16, 13:56
  #43
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Bor på gavelsida i en radhusslinga. Huset är 135kvm. Byggd 1974. 2-glas fönster. Huset värms upp av fjärrvärme. Samt varmvattnet i kranarna värms upp av fjärrvärmeväxlaren. Jag har ingen golvvärme eller andra uppvärmningskällor. Vi är fyra personer i hushållet. Betalar 20MWh per helår i förbrukningskostnad. Är det normal förbrukning?

En elvärmd normal villa på 100 m2 drar cirka 18000 kWh så du har vettiga siffror.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback