Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-27, 16:04
  #1
Medlem
Jag är nyfiken på om det finns några regler för att dra tillbaka en anmälan?
Säg att jag anmäler en vän för misshandel och han åker in i häktet och han och jag förhörs och så. Han släpps ut och rättegång väntar inom några månader. Efter några dagar då han släppts ut, kan jag då bara ringa in till polisen och ta bort min anmälan ifall jag känner för det? Så slipper både han och jag rättegång och fallet blir nerlagt? Eller finns det några regler för när och hur man får dra tillbaka en anmälan?
Tacksam för svar
Citera
2008-03-27, 16:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flax
Jag är nyfiken på om det finns några regler för att dra tillbaka en anmälan?
Säg att jag anmäler en vän för misshandel och han åker in i häktet och han och jag förhörs och så. Han släpps ut och rättegång väntar inom några månader. Efter några dagar då han släppts ut, kan jag då bara ringa in till polisen och ta bort min anmälan ifall jag känner för det? Så slipper både han och jag rättegång och fallet blir nerlagt? Eller finns det några regler för när och hur man får dra tillbaka en anmälan?
Tacksam för svar


Nej. En kompis till mig misshandlade någon kille i fyllan. Kompisen blev anmäld men efteråt pratade de ihop sig och ville lösa det utan polisens inblandning. Detta var efter förhör och dylikt. Den misshandlade bad då att få ta tillbaka sin anmälan men blev nekad.
Citera
2008-03-27, 16:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz
Nej. En kompis till mig misshandlade någon kille i fyllan. Kompisen blev anmäld men efteråt pratade de ihop sig och ville lösa det utan polisens inblandning. Detta var efter förhör och dylikt. Den misshandlade bad då att få ta tillbaka sin anmälan men blev nekad.

Ok, hur löste dom situationen då?
Citera
2008-03-27, 16:16
  #4
Medlem
bona officias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flax
Ok, hur löste dom situationen då?

Om det är lång tid mellan händelsen och huvudförhandling så kan målsägandet ha svårt att komma ihåg vad som egentligen hände om börja tveka om han verkligen kan vara säker på att det var den tilltalade som utförde misshandeln....jag antar att du förstår var jag vill komma.
Citera
2008-03-27, 16:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flax
Ok, hur löste dom situationen då?

Dom löste det i rätten. Lite böter och några timmar samhällstjänst blev det.
Citera
2008-03-27, 16:52
  #6
Avstängd
Rani Mrazs avatar
Så fort det kommer till åklagaren är det kört, om åklagaren väljer att väcka åtal så är det klart, då måste processen ledas, det hände mig, var ju inte kul precis..
Citera
2008-03-27, 17:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bona officia
Om det är lång tid mellan händelsen och huvudförhandling så kan målsägandet ha svårt att komma ihåg vad som egentligen hände om börja tveka om han verkligen kan vara säker på att det var den tilltalade som utförde misshandeln....jag antar att du förstår var jag vill komma.

Ok, kanske inte så lätt i alla situationer. Vad händer om man ändrar sin version av kvällen i rättegången till något helt annorlunda än vad man sa i förhör tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz
Dom löste det i rätten. Lite böter och några timmar samhällstjänst blev det.

Okey då blev han dömd ändå? Fast polaren försökte få honom friad i rätten?

Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
Så fort det kommer till åklagaren är det kört, om åklagaren väljer att väcka åtal så är det klart, då måste processen ledas, det hände mig, var ju inte kul precis..

Nej, låter ju inte kul. Känns som bortkastad tid med rättegång och man skulle ju inte vilja sätta dit en polare. Borde ju finnas nåt sätt att slippa.
Citera
2008-03-27, 17:18
  #8
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flax
Nej, låter ju inte kul. Känns som bortkastad tid med rättegång och man skulle ju inte vilja sätta dit en polare. Borde ju finnas nåt sätt att slippa.

Varför anmäler man en person som man inte vill ha fälld?
Citera
2008-03-27, 17:52
  #9
Medlem
Alltså, min polare blev dömd, ja. Han som blev misshandlad var ju inte direkt hans kompis. Men han blev erbjuden mer pengar ifall dom höll det utanför polisen, vilket var försent. Så kan det gå när man slåss.
Citera
2008-03-27, 17:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Varför anmäler man en person som man inte vill ha fälld?

Ifall det inte finns någon annan utväg.
Personen i fråga kan vara så pass berusad av alkohol. Säg att man har slagit honom flera gånger i huvudet, hållit fast han så gått det går och gjort allt man kan, men han känner inte ett skit och blir bara mer galen. Och man inte vill skada honom allvarligt.
Citera
2008-03-27, 18:00
  #11
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flax
Ifall det inte finns någon annan utväg.
Personen i fråga kan vara så pass berusad av alkohol. Säg att man har slagit honom flera gånger i huvudet, hållit fast han så gått det går och gjort allt man kan, men han känner inte ett skit och blir bara mer galen. Och man inte vill skada honom allvarligt.

OKej, och sedan tycker man inte att han skall stå för vad han gjort?
Citera
2008-03-27, 18:21
  #12
Medlem
Jag har samma problem just nu!
Jag och en kompis kusin började bråka så han anmälde mig dagen efter.
nu är vi vänner och han vill ta tillbaka anmälan men fick inte det för att polisen tyckte den var för grov.

kan vi på något sätt kringla oss ur det?
typ att ingen ställer upp på att vittna? eller att han säger att han inte minns något i rättegången?
__________________
Senast redigerad av air_jonsheim 2008-03-27 kl. 18:24.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback