• 1
  • 2
2008-03-26, 15:04
Bannlyst
Hej.

Jag älskar starka såser (som de man får med kebab) och jag älskar tomatsåser.

Ergo: Jag älskar starka tomatsåser.

Skulle uppskatta lite tips på bra ingredienser för att få en stark tomatsås som likt småfräter på tungan men inte så stark att man börjar hosta. Jag testade att mixa i ajvar relish, kebabkrydda, vitlökskrydda, svartpeppar och lite chili och det blev rätt bra, men pricken över i:et satte sig inte. Har ni några bra tips?
Citera
2008-03-26, 15:06
Medlem
hade du i olivolja?
Citera
2008-03-26, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av riff-raff
hade du i olivolja?

Nope.
Citera
2008-03-26, 15:10
Medlem
★ⓜⓞⓥⓘⓔⓢⓣⓐⓡ★s avatar
Svårt, men salt och tomatpuré ?
Citera
2008-03-26, 15:21
Medlem
giggitys avatar
Lite nermald piri piri då?
Citera
2008-03-26, 15:28
Bannlyst
Ni kommer med mycket bra tips, svårt att välja. Typ jag söker efter något som gör att det bränner lite på tungan, som kan göra tunga och läppar röda men samtidigt ska det inte vara så att folk börjar hosta och vrider sig av smärta samt lite touch av mellanöstern i smaken.
Citera
2008-03-26, 15:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napalmskadad
Ni kommer med mycket bra tips, svårt att välja. Typ jag söker efter något som gör att det bränner lite på tungan, som kan göra tunga och läppar röda men samtidigt ska det inte vara så att folk börjar hosta och vrider sig av smärta samt lite touch av mellanöstern i smaken.
Har jag förstått det korrekt att du inte vill ha recept på en komplett sås utan endast råd gällande vilken stark krydda som passar i sammanhanget?

~Paul~
Citera
2008-03-26, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har jag förstått det korrekt att du inte vill ha recept på en komplett sås utan endast råd gällande vilken stark krydda som passar i sammanhanget?

~Paul~

Ja exakt, jag har en grund jag går efter men jag behöver något till som gör den starkare än vad den redan är.
Citera
2008-03-26, 15:48
Medlem
sambal oelek my friend, det borde passa bra
Citera
2008-03-26, 15:51
Medlem
Necrobutchers avatar
Finhacka lite habanero. Borde göra susen.
Citera
2008-03-26, 15:52
Medlem
HonkenLarssons avatar
En fjärdedels Habanerofrukt borde sätta fart på 1 liter tomatsås. Fast det är jävligt svårdoserat. (OBS OBS OBS!!! handskar på händerna när du donar med Habanero!)

3 chilipeppar frukter (färska) som du snittar upp och låter koka med såsen i 30-40 min.

En annan fin grej man kan ha i är att byta ut den vanliga olivoljan mot en som har pirri-pirri i oljan.
Citera
2008-03-26, 15:52
Medlem
pul biber (turkisk chili i pulverform)
finmalen svartpeppar
tabasco/pirp piri/sambal

det är väl dessa metoder som används mest flitigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera