Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-25, 20:22
  #1
Medlem
Tycker ofta att mat som jag värmt i mikrovågsugn svalnar snabbt. Detta trots att den känns ordenligt varm när jag tar ut den. Finns det något fysikaliskt fenomen som gör att mikrovärmd mat svalnar snabbare än mat som värmts på spisen eller i ugnen? Känns ju spontant som att det inte skulle kunna vara någon skillnad men vill i alla fall kolla om någon vet.
Citera
2008-03-25, 20:31
  #2
Medlem
hehe123s avatar
håller med dig! Tycker faktiskt att det är mycket äckligare att äta mikroungs värmd mat !"
Citera
2008-03-25, 20:32
  #3
Medlem
Onakas avatar
Är väl något med att vattnet dunstar bort fort när man tar ut maten ur micron..?

OT: Skit kul att micra äpplen och sedan öppna luckan och se äpplet sjunka ihop till ingenting...
Citera
2008-03-25, 23:32
  #4
Medlem
ja ingen som har nått svar på varför saker inte håller värmen lika länge när de micrats som när de tex stekts?
Citera
2008-03-28, 23:48
  #5
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbrorfinkel
ja ingen som har nått svar på varför saker inte håller värmen lika länge när de micrats som när de tex stekts?

1. Tycker du verkligen att micrad mat värms till samma temperatur som den du, exempelvis, steker? När du micrar gör du ju det med en målsättning att det ska bli lagom varmt på en gång.

2. Är du säker på att din micrade mat är genomvarm vid inledande empiriska mätningar?


För att summera:

nej, din mat får inte en nämnvärt brantare avsvalningskurva till följd av värmning i microvågsugn. Värme är värme, oavsett hur den uppnåtts.
Citera
2008-03-28, 23:53
  #6
Medlem
knoxahs avatar
Brukar väl mer bli ytan som blir varm tycker jag, men då kör man vanligtvis på hög värme kortare tid än lägre värme under längre tid.

I alla fall jag...
Citera
2008-03-29, 00:12
  #7
Medlem
Dr. Wilys avatar
En kropps avsvalningshastighet beror inte på något sätt på hur uppvärmningen gått till. Däremot kan det vara så att maten inte värms upp lika mycket i de inre regionerna eftersom mikrovågorna till viss del blockeras av matbitens yttre delar. Om det är mindre varmt i matens inre, kommer värme att transporteras från matens yttre delar till det inre, vilket kanske kan uppfattas som en avsvalning om man håller på och äter av de yttre delarna.
Citera
2008-03-29, 11:00
  #8
Medlem
En teori kan ju vara att om du t.ex värmer en Lassange i ugnen, så blir ju själva glasskålen varm, och svalnar förmodligen ganska långsamt. Men i micron blir ju bara lassangen varm..
Citera
2008-03-30, 01:12
  #9
Medlem
catlands avatar
Intressant, upplever samma sak med vatten jag värmt i micro.
Citera
2008-04-09, 11:00
  #10
Medlem
Snusets avatar
Bada-bump!

Detta kan jag faktiskt svara på. En mikrougn värmer bara vatten helt enkelt. Därför blir tallriken under aldrig varm eftersom den inte innehåller vatten. Och eftersom mikrovågorna bara påverkar vattnet så blir det vattnets uppgift att sprida värmen vidare i maten och det är inte särskilt effektivt. Så därför känns mat som är värmd i mikro som att den svalnar snabbare. Denna förklaring påminner mig ånyo om att pedagogik inte är min starka sida.
Citera
2017-02-08, 19:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuset
Bada-bump!

Detta kan jag faktiskt svara på. En mikrougn värmer bara vatten helt enkelt. Därför blir tallriken under aldrig varm eftersom den inte innehåller vatten. Och eftersom mikrovågorna bara påverkar vattnet så blir det vattnets uppgift att sprida värmen vidare i maten och det är inte särskilt effektivt. Så därför känns mat som är värmd i mikro som att den svalnar snabbare. Denna förklaring påminner mig ånyo om att pedagogik inte är min starka sida.
Bump! Nio år senare.

Men är denna förklaring verkligen riktig? En mikro värmer bara vatten?
Citera
2017-02-08, 22:33
  #12
Medlem
Strychnos avatar
Övrig hemelektronik --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback