Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-08, 15:22
  #577
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ungekhabib
jag ska börja köra mma och muaythai vad behöver man för grejer och vart kan man köpa? Helst inte as dyrt

Det beror på var du ska börja träna - och exakt vad. Ska du BÅDE träna Muay Thai och MMA ( och samtidigt) behöver du utrustning för bägge - när du ska börja sparras. Innan dess _vill_ du säkert ha lite personliga grejer, för att slippa använda några "utlåningsgrejer".

Jag skulle börja med att köpa lindor och handskar (för säckträning) - för boxning, först. Dessa kan du använda till "striking-pass", "boxningspass" när du tränar MMA etc. men de kan också (givetvis) användas vid Muai Thai-träning. Det finns en del rätt bra, billig utrustning dels på en hel del "kampsports-shoppar" som jabb, t.ex. Men jag vill slå ett slag för Decathlon och deras "kampsportsmärke" - Outshock. De har (tillräckligt) bra utrustning i "nybörjarsegmentet" som är budgetvänlig.

På den kampsportsklubb som ligger närmast mig vill man att du har handskar, benskydd, tandskydd och suspensoar från dess att du börjar "sparra" i muay thai. Och lindor och handskar för alla säckpass.

När du tränar MMA - och ska sparras - finns det säkert idé att skaffa "MMA-handskar" också - för att kunna ha samma handskar för olika striking/boxningsmoment, som till grappeling - MEN det kommer de att berätta för dig på den klubb där du börjar träna.

Vissa klubbar vill att du också investerar i ett huvudskydd, för viss sparring - men som sagt - du behöver inte köpa det INNAN du börjat träna.

Det viktigaste är att du går med i en klubb och börjar träna - sedan kommer folk på klubben att berätta vad du ska köpa och när, för att det ska vara säkert att sparras. Men ett par handlindor och möjligen ett par egna boxhandskar kan vara en god idé _både_ för MMA-träning och Muay Thai.
Citera
2021-11-18, 21:08
  #578
Avstängd
barkies avatar
Vill addera det viktigaste jag lärt mig när jag rullat eller sparrat:

Hitta någon du kan lita på. Det låter sjukt men det är fler som går för hårt och olyckor händer väldigt lätt.

Jag rullar till exempel numera bara för det är kul med människor jag tränat med i flera år. Det blir ju tyvärr en platå hur mycket man kan utvecklas när man inte får så mycket variation med motståndet.

Hellre det än att axeln släpper eller frakturer. Nu säger jag inte att det kommer ske.

Jag har dock sett folk sparra alldeles för hårt, särskilt de som är osäkra eller känner att de behöver bevisa något. Även folk som blir triggade och inte kan kontrollera sig tillräckligt.
Citera
2022-09-29, 19:54
  #579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vill addera det viktigaste jag lärt mig när jag rullat eller sparrat:

Hitta någon du kan lita på. Det låter sjukt men det är fler som går för hårt och olyckor händer väldigt lätt.

Jag rullar till exempel numera bara för det är kul med människor jag tränat med i flera år. Det blir ju tyvärr en platå hur mycket man kan utvecklas när man inte får så mycket variation med motståndet.

Hellre det än att axeln släpper eller frakturer. Nu säger jag inte att det kommer ske.

Jag har dock sett folk sparra alldeles för hårt, särskilt de som är osäkra eller känner att de behöver bevisa något. Även folk som blir triggade och inte kan kontrollera sig tillräckligt.

Jag förstår att man vill sparra med folk man vanligtvis sparrar med. Så är det på min klubb,muay thai. Jag tycker det är dåligt för mig som väger 100kg och får sparras med tjejer på 50kg vars kompis inte dykt upp. De som är mer erfarna skulle nångång kunna ta en rond med oss nybörjar som annars får boxa säck. Nu i början funkar det att anpassa sig då jag kan låta partnern gå lös och fokusera på att skydda mig men utvecklingen tar slut rätt snabbt för att man intw får sparra
Citera
2023-02-27, 21:10
  #580
Medlem
Fungerar Ingemar Johanssons stil även idag? Peta med vänstern och jabba (stöta bort) för att sedan slå till med en Thors hammar-höger?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback