Flashback bygger pepparkakshus!
2008-03-25, 18:07
Medlem
Mortal Sins avatar
När jag gjorde mina livsmedelsinköp för denna vecka fångades min blick av ett erbjudande som spelade på min lyras alla strängar när det gäller mat av det bättre slaget.

Färsk kalvstek för 79 kronor kilot

Då pengar nyss hade trillat in på kontot slog jag till och köpte 1623 gram finfin kalvstek. När jag sedan kom hem insåg jag att jag saknar ugnsformar för min läckerbit. Då fick jag tanken att jag kunde försöka mig på att göra grystek av kalven.

Är detta ett projekt dömt att misslyckas? Någon vänlig själ kanske sitter inne på något smarrigt recept? (google var ej min vän)

Bör kanske tillägga att jag saknar stektermometer.
Citera
2008-03-25, 19:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortal Sin
När jag sedan kom hem insåg jag att jag saknar ugnsformar för min läckerbit. Då fick jag tanken att jag kunde försöka mig på att göra grystek av kalven.

Har jag förstått det rätt att du har en ugn, ett ugnsgaller men ingen ugnsform? Om det förhåller sig så då kan du ju köra kalven i ugn i en vanlig gryta. Det är inget som säger att du absolut måste ha en ugnsform.

Du kan förståss köra på plattan i en vanlig gryta. Resultatet blir snarlikt. I båda fallen siktar man på en innertemperatur av 70 - 75 grader. Det får man om du kör i 1 h och 25 minuter på 175 grader i mitten av ugnen.

~Paul~
Citera
2008-03-25, 20:48
Medlem
Mortal Sins avatar
Tackar tackar.

Är inte innertemperaturen lite väl hög om jag vill ha mitt kött blodigt?

Tnkte först bryna den sen ha på vätska. När innertemperaturen är nådd reder jag av såsen.
Citera
2008-03-25, 21:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortal Sin
Tackar tackar.

Är inte innertemperaturen lite väl hög om jag vill ha mitt kött blodigt?

Tnkte först bryna den sen ha på vätska. När innertemperaturen är nådd reder jag av såsen.
Jo, då blir det för mycket. Testa med något lägre grader, t ex 65-68

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in