Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-25, 13:00
  #1
Medlem
Barnarov har aldrig några lyckliga slut

http://www.expressen.se/nyheter/1.10...-lyckliga-slut

Tydligen så stiger antalet barn som rövas bort av den ena föräldren. En hel del av dem verkar finnas kvar i Sverige. Brottet kallas Egenmäktighet med barn och straffet, om brottet är grovt, är min 6 månader och max 4 år i fängelse.

Varför hittar inte Polisen barnen? Barn som rövas bort borde väl vara prioriterade, eller?

Är det verkligen så lätt att hålla sig undan i Sverige om man är efterlyst och anhållen i sin frånvaro?

Hur ska man hitta dem? Privatspanare?

-
Citera
2008-03-25, 13:59
  #2
Medlem
Cerwins avatar
Det lär väl vara en hel del som tar med sina barn till sina hemländer antar jag.
Citera
2008-03-25, 14:38
  #3
Medlem
Jag tvivlar starkt på att någon stor andel utav de här försvunna barnen skulle finnas kvar i Sverige.
Citera
2008-03-25, 16:09
  #4
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Jag tvivlar starkt på att någon stor andel utav de här försvunna barnen skulle finnas kvar i Sverige.

En viss del av dem finns utomlands men det finns en hel del barn kvar i Sverige oxå. Mammor (oftast) flyttar med barnen, tar sig till kvinnojouren och får hjälp att skaffa skyddad identitet. I samband med Tranemofallet så intervuades kvinnojourens ordförande ang detta och hon bekräftade att de gömmer barn på andra platser i landet.
Polisen ställer sig då på mammans sida nästan per automatik eftersom pappan ofta har en falsk anmälan på sig från mamman. Detta är mycket vanligare än vi tror.
Sen har vi regeln med kontinuitet och barnens rutiner, där resultatet av ett sånt här förfarande lönar sig för förövaren.
Kidnappning/egenmäktighet med barn är lagligt i Sverige.
Citera
2008-03-28, 12:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
En viss del av dem finns utomlands men det finns en hel del barn kvar i Sverige oxå. Mammor (oftast) flyttar med barnen, tar sig till kvinnojouren och får hjälp att skaffa skyddad identitet. I samband med Tranemofallet så intervuades kvinnojourens ordförande ang detta och hon bekräftade att de gömmer barn på andra platser i landet.

De kvinnor som gömmer barn från sina vårdnadshavare måste vara bland de värsta brottslingar som finns. Brottsoffren är ju inte någon rik bank eller liknande. Brottsoffren är ju små barn som får grova skador för livet.

Hur hittar man dom? Det måste bara gå på något sätt.
Citera
2008-03-28, 20:43
  #6
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardia
Hur hittar man dom? Det måste bara gå på något sätt.

De mammor som får skyddad identitet går inte att spåra, man får helt enkelt söka efter dem på platser där mamman har anhöriga. I regel så klarar de sig inte själva av olika anledningar och då får de stöd av sin släkt. Alternativet är att kvinnojouren håller dem gömda som de själva bekräftar.
Jag vet åtskilliga fall där de har medverkat till egenmäktighet med barn, allvarliga fall där det till och med har slutat med självmord för pappans del.

Lagen måste ses över och mammor som beter sig såhär måste straffas istället för att belönas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback