2008-03-24, 21:34
Medlem
Trio66s avatar
Jag satt och spelade ett spel på min dator. Plötsligt lade grafikkortet av, det blev iaf "no signal" på skärmen. Jag stängde av datorn. Jag försökte starta den. Den var igång i ca 1 sekund, sen slocknade den. Sen gav den inga livstecken alls.

Datorn köptes begagnad för en månad sen, så jag vet inte så mycket om hur bra moderkortet och grafikkortet fungerar. Nätagget är nyköpt för en vecka sedan, är inte nött alltså.

Har grafikkortet pajat? Är det moderkortet, det verkar ju inte ge ström till något? Påverkas nätagget av interna delar, det ger väl bara ström?

Vad tror ni?
Citera
2008-03-24, 21:40
Medlem
Skulle grafikkortet vara paj skulle nog datorn starta men du skulle inte få någon bild.

Om du har mer än två stycken ramminnen så ta ut det ena. Fungerar datorn fortfarande inte så sätter du i minnet du tog ut och tar ut det andra istället.
Citera
2008-03-24, 23:25
Medlem
Trio66s avatar
Har 4 ramminnen. Ska nog prova byta. Tack för tipset, provar ta ut ett och ett.
Citera
2008-03-24, 23:43
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trio66
Har 4 ramminnen. Ska nog prova byta. Tack för tipset, provar ta ut ett och ett.

Ta ut alla och sätt tebax dom 1 och 1 istället.

Men får du någon känning uvehuvetaget att den vill starta eller e den STENDÖD när du trycker på knappen ?

Nätagget kan vara boven i dramat. om du inte får någon signal på att den vill starta. (fläktar eller liknande vill börja snurra)

För om ram stickorna är kassa så borde fortf datorn starta. Då dom inte har något med själva "starten" att göra. Låter mer som moderkortet har gett sig eller ditt nätagg.
Citera
2008-03-25, 00:05
Medlem
Trio66s avatar
Tog ut alla minnen ett och ett, men funkade ändå inte. När jag drog ut strömmen till grafikkortet då startade den, gav ifrån sig ett långt pip följt av två korta (morsekod för "D"?). Verkar vara något fel på grafikkortet.
Brukar det finnas chans att laga grafikkortet?

Finns det någon manual för felkoder i form av pip? Skulle vilja veta vad den "säger".
EDIT: Hittade en liten manual för pipen. Får fortsätta efter sömn.
Senast redigerad av Trio66 2008-03-25 kl. 00:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in