• 1
  • 2
2008-03-24, 20:07
Medlem
moon_melons avatar
hejsan. är nu så att jag har formaterat min surf/tanknings dator. är en halvgammal ibm datorn (vet inte vad för model. har kollat överallt på den men hittar inget model nr eller produkt nr )

Nu efter formateringen så måste jag ju givetvis ha drivrutiner till den. mitt problem är. hittar inte vad jag har för moderkort, har använt cpu-z men det står bara "model- Ibm" så vet inte vad jag ska tanka ner :S

Det är ett inbyggt nätverkskort i den så internet funkar ju inte heller. har inte änns någon "lokala nätverksplatser " på nätverksanslutningar. tack på förhand!
Citera
2008-03-24, 20:12
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moon_melon
hejsan. är nu så att jag har formaterat min surf/tanknings dator. är en halvgammal ibm datorn (vet inte vad för model. har kollat överallt på den men hittar inget model nr eller produkt nr )

Nu efter formateringen så måste jag ju givetvis ha drivrutiner till den. mitt problem är. hittar inte vad jag har för moderkort, har använt cpu-z men det står bara "model- Ibm" så vet inte vad jag ska tanka ner :S

Det är ett inbyggt nätverkskort i den så internet funkar ju inte heller. har inte änns någon "lokala nätverksplatser " på nätverksanslutningar. tack på förhand!
Du kommer ju ut på nätet så ladda hem trialversionen av Everest på http://lavalys.com och bränn ut.
Citera
2008-03-24, 20:12
Medlem
vXds avatar
Låter som att du borde bli polare med SIW.

http://www.gtopala.com/siw-download.html

Kör du med standalone(1.3mb) versionen så äre bara å köra den direkt, utan installation.
Senast redigerad av vXd 2008-03-24 kl. 20:16.
Citera
2008-03-24, 20:32
Medlem
moon_melons avatar
tack än så länge =)

tackar för svar så fort =D
2 frågor.

*vad är lavalys för något ? är det något som kan hjälpa mig få reda på vad jag har för moderkort ?

*SIW låter lite som sama sak som CPU-Z. eller har jag fel? :P

så här står det på cpu-z Manufacturer:IBM
Model: IBM
Chipset:Intel i845G
Southbridge: Intel 82801DB(ICH4)
LPCIO: SMSC LPC47M10x

Förstår inte :S heter mitt moderkort IBM ? :S
Citera
2008-03-24, 20:37
Medlem
mrkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moon_melon
tackar för svar så fort =D
2 frågor.

*vad är lavalys för något ? är det något som kan hjälpa mig få reda på vad jag har för moderkort ?

*SIW låter lite som sama sak som CPU-Z. eller har jag fel? :P

så här står det på cpu-z Manufacturer:IBM
Model: IBM
Chipset:Intel i845G
Southbridge: Intel 82801DB(ICH4)
LPCIO: SMSC LPC47M10x

Förstår inte :S heter mitt moderkort IBM ? :S

Vad som är intressant är vilken krets moderkortet är baserat på, i ditt fall är det Intel i845G, ett chipset med integrerad grafik. Drivrutiner till ditt chipset finns här och till den inbyggda grafiken, här.
Citera
2008-03-24, 20:43
Medlem
moon_melons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrko
Vad som är intressant är vilken krets moderkortet är baserat på, i ditt fall är det Intel i845G, ett chipset med integrerad grafik. Drivrutiner till ditt chipset finns här och till den inbyggda grafiken, här.

Tackar ingår det drivrutiner till det interna nätverkskortet? + Vilken av dom 6 olika valen ska jag välja ? på sidan du länkade mig
Senast redigerad av moon_melon 2008-03-24 kl. 20:50.
Citera
2008-03-24, 21:13
Medlem
mrkos avatar
Efter att ha läst på lite mer visar det sig att nätverkskortet inte helt och hållet är integrerat i chipsetet, utan kräver ytterligare kretsar, och dessa kräver drivrutiner, så det kommer inte räcka med dessa drivrutiner . Så mitt tips får nog bli att öppna datorn och titta på moderkortet och se om man kan hitta någon märkning som avslöjar tillverkare/modell.
Citera
2008-03-24, 21:19
Medlem
moon_melons avatar
ok. har öppnat datorn men hittar inget "märke" på moderkortet.. ska jag öppna "baksidan " också ? o se om jag hittar något där :S
Citera
2008-03-24, 21:38
Medlem
moon_melons avatar
Har kollat runt lite och börjar bli ganska säker på att http://www.ciao.se/IBM_NetVista_M42_8305__424658 detta är den dator jag sitter o mekar med. men står ju inte vad för modekort det är på den på den sidan heller
Citera
2008-03-24, 21:39
Medlem
mrkos avatar
Om det står så är det ofta med liten text och på något ställe som är svårt att se, mellan pci-slotar eller så.

Hittade lite mer saker på Intels hemsida. Här finns ett program som kan kolla om ditt moderkort är tillverkat av Intel, och i så fall vilket det är. Men antagligen har dom väl knåpat ihop ett eget moderkort.

Det finns inget som helst namn på utsidan av datorn? Skulle vara bra mycket enklare om man hade en modellbeteckning att gå på.

Hade du testat Everest?
Citera
2008-03-24, 21:46
Medlem
mrkos avatar
Om du prickat rätt vad det gäller modell borde någon av dessa funka:
Citera
2008-03-24, 21:47
Medlem
http://www.drivershq.com/Drivers/IBM...8/Drivers.aspx
Citera
  • 1