Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-24, 10:48
  #1
Medlem
zorb89s avatar
Hejsan !

För ca 1 år sen köpte jag en extern Seagate hårddisk på 250G av komplett som jag var väldigt nöjd med!
Men nu i somras så kopplade jag in den i min bil, råkade koppla + mot + och - mot - och kabeln som jag anslöt med var en från biltema UTAN säkring på så den började blinka och stänga av sig och till slut funkade den inte alls tills jag kom på vad jag hade råkat göra för fel... Har inte blivit något mer för fick inte upp chasit på den(vågar inte bryta sönder det). Så undrar nu med er om den är HELT sönder eller om man kan öppna den och finna ännu en säkring elr bränd komponent som man bara kan byta ut?


SNÄLLA HJÄLP Hade typ 180G använt.


Mvh
Citera
2008-03-24, 10:55
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Är det saker du vill ha kvar så har du inte så stort val... Försök öppna den det går alltid utan större våld att få upp boxen. Sätt sedan i hårddisken i din dator o se om den startar upp. Risken är att du kortslöt hårddisken och den brann upp, då är det ganska kört... ifall du inte vill skicka iväg den till ibas t.ex. som kan rädda innehållet.
Citera
2008-03-24, 10:59
  #3
Medlem
zorb89s avatar
Joo, asså har bänt med knivar och andra som testat men den sitter ASHÅRT, tar man i lite extra mkt så kmr det gå sönder hur lägger man upp bild hä så kan jag fixa bild på disken?

Tacktack
Citera
2008-03-24, 11:06
  #4
Medlem
zorb89s avatar
sån här är det:

http://images.ciao.com/ise/images/pr...duct-50402.jpg
Citera
2008-03-24, 11:17
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
Har tyvärr aldrig skruvat upp en sådan...

Ibland sitter det skruvar under "fötterna" eller på baksidan. Oftast är hårddisken inskjuten bakifrån eller man lyfter på "locket"

Ser inte riktigt vilken modell det är men kolla på Seagate's hemsida ifall det inte finns någon manual...
Citera
2008-03-24, 11:21
  #6
Medlem
zorb89s avatar
man ser fästerna igenom (blåa), ena sidan är "ihoptryckt".

Okej ska kolla

SKickade mail till komplett men dom är nog inget att vänta sig av
Citera
2008-03-24, 11:31
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
There are 3 slots on the top of one side whic lifts the top off that half, then the three clips on the other side slide off. Once in however, there are three different types of screw to unscrew before you can get the drive out.

Var det enda jag hittade vid en snabb sökning...
Citera
2008-03-24, 13:56
  #8
Medlem
zorb89s avatar
Tack för din hjälp Men tyvär så stämde inte det, finns INGET att ta löst inte ens gummi fästen som normalt brukar användas ibl när dom döljer skruvar.
Citera
2008-03-24, 15:22
  #9
Medlem
har du inte garanti kvar? du kan ju skicka in den och få en ny isf. Om du inte verkligen vill ha tillbaka det som ligger på disken.

Jag har plockat isär både en Lacie disk och en Packard bell, Packard bellen var det skruvar på medans man fick bända isär lacien, trodde den skulle pajja men det gick bra sen var det bara att skruva loss!
Citera
2008-03-24, 19:36
  #10
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CusmaR
har du inte garanti kvar? du kan ju skicka in den och få en ny isf. Om du inte verkligen vill ha tillbaka det som ligger på disken.

Jag har plockat isär både en Lacie disk och en Packard bell, Packard bellen var det skruvar på medans man fick bända isär lacien, trodde den skulle pajja men det gick bra sen var det bara att skruva loss!
ahh dom sa att jag kunde skicka tbx den, får la göra det men hade massa drivrutiner och saker på den som va viktiga och masssssa filmer men det är inte värdens undergång emot dom viktigare sakerna. Men min sittet verkligen HÅÅÅÅÅRT! hela plasten böjs massor, lite till och det spricker :S
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback