Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-23, 22:29
  #1
Medlem
Hej,

det är så här att jag bor sedan cirka ett år tillbaka tillsammans med min flickvän i en mycket eftertraktad lägenhet som min styvfader hyr. Han bor sedan 10 år tillbaka med min mor och har haft lägenheten svart uthyrd i alla dessa år.

Han har inte velat släppa lägenheten i och med dess värde (det är en hyresrätt med bra läge) och har säkert sett/ser det som en säkerhet om något skulle hända i förhållandet till min mor.

Det är folk inom familjen som har nyttjat lägenheten hela tiden så det är inga random tattare som har bott här. Familjebostäder accepterar inte att man hyr ut den i andrahand till vem som helst (dvs. han får inte aktivt själv välja vem han ska hyra ut lägenheten till) utan hänvisar till sin jävla väntelista.

Han är alltså skriven på denna lägenhet jag bor i (bor dock med min mor i en annan lägenhet som de äger tillsammans) medan jag är skriven på en tredje lägenhet tillsammans med en annan i släkten.

Jag bor svart med andra ord för att tala klarspråk. Och jag tycker att det är ganska obehagligt då en del grannar verkar vara lite nyfikna och säkert jävligt sugna på att sabotera för mig/oss om de skulle veta sanningen.

Jag undrar helt enkelt om jag kan räknas som inneboende hos honom här och därmed bo lagligt, trots att jag är skriven på en annan adress. Det skulle i så fall innebära att jag får helt andra rättigheter (antar jag?) samtidigt som riskerna försvinner eller i alla fall minskar.

Jag har en jobbig jävla granne nämligen som klagar på helt befängda saker, och skulle jag bo här lagligt så kan jag diskutera med honom på ett helt annat sätt. Som det är nu så får man ju äta bajs, om ni förstår vad jag menar.

Så, vad har ni att säga om saken?
Citera
2008-03-23, 22:53
  #2
Avstängd
Jag förstår precis vad du snackar om då jag befunnit mig i ungefär samma sits tidigare. Man får tiga som en hora för att man inte vill dra till sig för mycket uppmärksamhet och riskera bli vräkt.
Citera
2008-03-23, 23:06
  #3
Medlem
Det smartaste du gör är att skriva in dig i lgh... dom kan aldrig neka nån i familjen att bo där , sj är jag skriven hos min mamma men bor inte där

/coneHBS
Citera
2008-03-24, 09:17
  #4
Medlem
nazipoliss avatar
klart du kan skriva dig på lägenheten, efter att ha varit skriven där ett visst tag så kan du "ta över" lägenheten ifall din svärfar eller vem det nu var som stod på kontraktet känner för att släppa den till dig!

vet själv om 3 personer som "bor" tillsammans i en liten etta på 28 kvm.
dvs. att en hyrde lägenheten som i sin tur lånade ut den till sonen och två stycken utav hans kompisar skrevs där enbart för deras mammor skulle få ut bostadsbidrag. dem har väll levt så 2-3 år nu utan probelm...
Citera
2008-03-24, 18:49
  #5
Medlem
2MissMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatefist
Jag undrar helt enkelt om jag kan räknas som inneboende hos honom här och därmed bo lagligt, trots att jag är skriven på en annan adress. Det skulle i så fall innebära att jag får helt andra rättigheter (antar jag?) samtidigt som riskerna försvinner eller i alla fall minskar.
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
klart du kan skriva dig på lägenheten, efter att ha varit skriven där ett visst tag så kan du "ta över" lägenheten ifall din svärfar eller vem det nu var som stod på kontraktet känner för att släppa den till dig!
Man måste skriva sig på adressen för att kunna räknas som inneboende. Om man varaktigt sammanbott med någon, flera år, kan man ha rätt att ta över kontraktet på lägenheten. Men det kräver att man faktiskt bott tillsammans med den person som har förstahandskontraktet under hela den tiden, det räcker inte att bara skriva sig på adressen. Man kan aldrig vara inneboende hos någon som inte bor där, då handlar det om andrahandsuthyrning. Kan någon intyga att din styvfar inte bott i lägenheten under den tid du gjort det är det kört.
Citera
2008-03-24, 20:37
  #6
Medlem
nazipoliss avatar
2MissMe

Av personlig erfarenhet så kommer inte någon större utredning göras om vem som bott var. finns namnen på adressen och allt annat har fungerat tidigare, såsom hyror som kommit in i tid, inga klagomål eller tidigare vräkningar så finns det ingen käpp som kan sättas i hjulet!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback