2008-03-23, 21:46
Medlem
Roland Janssons avatar
Visst är det kul, en ny simstjärna och bara 14år! Redan 181 lång och med en kropp "gjord för simning" enl nån artikel jag läste nyss. Hur bra kommer hon inte kunna bli om bara något år?

Off topic, ser betydligt äldre ut än 14, men skapligt söt (när badmössan åkt av)
Citera
2008-03-23, 21:49
Medlem
ojns avatar
Frölanders och Alshammars kärleksbarn månne? Jag trodde det var något slags junior-EM när jag först läste rubrikerna, men detta var ju på riktigt. Häftigt.
Citera
2008-03-24, 14:05
Medlem
visemans avatar
Simning är en konstig sport när man kan bli europamästare som 14-åring. Tänk att hon slår sådana som har 8-10 års stenhård träning bakom sig. Realistiskt så kan hon inte ha tränat hårt mer än 1-2 år. Annars är frågan om det är sunt. Förresten, är det sunt? Alltså hur är det med simning som idrott egentligen, massor med världsrekord mest hela tiden, ständigt nåt mästerskap på gång...
Citera
2008-03-24, 16:35
Medlem
absolut koffes avatar
KOllade också lite på sim EM. Slogs ju värdlsrekord i stort sett varje lopp tyckte jag, finaler som semifinaler. Hur gammalt är världens äldsta världsrekord i simning? En vecka eller?

Och sen att barn kan gå o vinna, de händer också ganska ofta. Var inte Thorpe tonåring vid sydney 2000 och desamma med Phelps vid Aten 2004.

Ta friidrott t.ex. Där är de väl i stort sett omöjligt för en 14 åring att vinna guld vid ett stort seniormästerskap.
Citera
2008-03-24, 22:42
Bannlyst
Emma Igelström var väl också 14-15 när hon tog sitt första guld, tänk hur det gick för henne...
Citera
2008-03-25, 12:24
Medlem
direktörns avatar
Lite OT: En britt vann herranas höga hopp (10 m), endast 13 år gammal.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/simning/article2119503.ab
Citera
2008-03-25, 16:06
Medlem
feldgraus avatar
Klevis får en tillsägelse för trams. /MOD

/feldgrau
Citera
2008-03-25, 16:30
Medlem
visemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Lite OT: En britt vann herranas höga hopp (10 m), endast 13 år gammal.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/simning/article2119503.ab

Nä, det är egentligen inte OT. Jag tycker det har lite relevans ändå. Inressant med sporter där man kan vara både väldigt ung och väldigt gammal och lyckas. Men jag gillar det inte riktigt egentligen...
Citera
2008-03-25, 16:35
Medlem
ubersantas avatar
Jag tycker att det är oerhört intressant med tanke på att simning både är en tekniksport, och en styrke/uthållighetssport.

Då och då brukar det dyka upp ett ungt stjärnskott i simning, men främst inom bröstsimmet där det är en fördel att vara lätt (kanske är så inom fjärilsimmet också?)

Men varken inom löpning, längdskidor, kanot, eller rodd kan man lyckas som 14-åring. Så det är ett rätt intressant fenomen egentligen.
Citera
2008-03-25, 21:54
Medlem
danmacks avatar
Att världs- och europarekord slås titt som tätt inom simning är egentligen inte så konstigt. Regeländringar gällande teknik och vändningar tillsammans med snabbare bassänger (ja det finns fakitskt även om det låter sinnessjukt konstigt) och framförallt nytt material i simdräkterna gör att tiderna pressas nedåt. Håller med Ronald Shoeman "vad mycket roligare det var när rekord slogs i vanliga badbyxor".

Håller med om att det är konstigt att en 14-åring kan vinna seniormästerskap.
En del av förklaringen, men som ändå inte är tillräcklig, kanske är att ungarna är uppväxta med de nya reglerna gällande teknik och vändningar i rygg, bröst och fjärilssim och därmed har det naturligt och inte behöver jobba med ny teknik när de är fullvuxna. Men i och för sig borde det fysiologiska underläget väga tyngre.

Det är många som lyckats riktigt unga. Van Almzick (stavning?), Alshammar, Igelström mfl.
Citera
2008-03-26, 16:52
Medlem
VanNostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roland Jansson
Visst är det kul, en ny simstjärna och bara 14år! Redan 181 lång och med en kropp "gjord för simning" enl nån artikel jag läste nyss. Hur bra kommer hon inte kunna bli om bara något år?

Off topic, ser betydligt äldre ut än 14, men skapligt söt (när badmössan åkt av)

Jag såg precis en intervju gjord i SVT:s morgonsoffa och för en fjorton-åring så är hon helt klart tidigt utvecklad. Med smink och allt såg hon mer ut som 20-25 och gjorde ett rätt så moget intryck trots sin ringa ålder. En tjej med ljusa framtidsutsikter helt klart. Kul!
Citera
2008-03-26, 17:27
Medlem
Inzaits avatar
Det visar ju bara hur simpel denna sporten är. Att en tjej som tränat 2 år (knappast lika hårt som de som är över 20) kan vinna EM. Hur kassa är vi européer på den längden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in