Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-23, 19:31
  #1
Medlem
Jag kollade nyss last.fms mest spelade låtar och artister och i vanlig ordning så toppar Radiohead. Av topp 10 mest spelade låtar är inte mindre än sju ifrån Radiohead. Och det såg likadant ut när jag först reggade mig på last.fm för en massa år sedan. Grejen är den att jag aldrig träffat nån som lyssnar på Radiohead. Jag kan väl inte dra mig till minnes att de spelats så väldigt mycket på radio heller, trots ihärdigt P3-lidande varje sommar de senaste 5 åren. Så, har jag missat något här? Hur stora är egentligen Radiohead? Är de kanske större "over there" än vad de är här?
Citera
2008-03-23, 19:43
  #2
Medlem
ettochtvas avatar
Måste säga att jag aldrig riktigt förstått storheten i Radiohead. Men visst, har väl inte heller gett dom en ärlig chans.

Till topic: Känner många som säger att de tycker om Radiohead som fan, men jag har aldrig i mitt liv hört dom lyssna på musiken. Så jag är lika frågande som du
Citera
2008-03-23, 19:47
  #3
Medlem
Jag får väl också sälla mig till de frågande massorna...

Nej men vissa låtar är ganska bra, typ Creep. Annars tycker jag att de har en väldigt konstig musik. Lite släpig och mest jobbig
Citera
2008-03-23, 19:50
  #4
Medlem
_Shakermakers avatar
Anledningen till att Radiohead ligger "bra till", är att de har ett par hundra helt körda fans som sitter dygnet runt och spelar deras låtar, bara för att Radioheads "stats" ska öka.
Citera
2008-03-23, 20:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Anledningen till att Radiohead ligger "bra till", är att de har ett par hundra helt körda fans som sitter dygnet runt och spelar deras låtar, bara för att Radioheads "stats" ska öka.

Nja, det kan inte vara helt sant. Tittar man på antalet lyssnare så toppar Radiohead, men ser man istället till antalet "plays" så är det Beatles som ligger i topp.
Citera
2008-03-23, 20:03
  #6
Medlem
mrhenkos avatar
Jag kan ju då vara den första som säger att jag gillar Radiohead och även lyssnar mycket på dem, så nu vet ni en iallafall. Den som vill ge dem en chans kan börja med skivan "The Bends".
Citera
2008-03-23, 20:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Jag kollade nyss last.fms mest spelade låtar och artister och i vanlig ordning så toppar Radiohead. Av topp 10 mest spelade låtar är inte mindre än sju ifrån Radiohead. Och det såg likadant ut när jag först reggade mig på last.fm för en massa år sedan. Grejen är den att jag aldrig träffat nån som lyssnar på Radiohead. Jag kan väl inte dra mig till minnes att de spelats så väldigt mycket på radio heller, trots ihärdigt P3-lidande varje sommar de senaste 5 åren. Så, har jag missat något här? Hur stora är egentligen Radiohead? Är de kanske större "over there" än vad de är här?

Hrm,jag tex

Ok Computer är en bra skiva,men den kom ju ut bra många år sen.Jag lär säga att det är i princip den enda skiva jag har med dom.

Visst kan jag hålla med om att deras musik är en aning seg och det har väl en stor pretto stämpel på sig dessutom.
Men dom funkar bra o somna till....
Citera
2008-03-23, 20:31
  #8
Medlem
Adde_87s avatar
Har också undrat länge på detta, massor av folk som höjer dom till skyarna.

Har lyssnat lite på deras senaste album och jag förstår ärligt talat inte vad som är så otroligt bra? visst de är väl inte sådär jättedåligt men tycker ingen av låtarna utmärker sig. Dock gillar jag deras låt Creep som fan :P
Citera
2008-03-23, 20:55
  #9
Medlem
negerapans avatar
Deras senaste är ju USEL!
Citera
2008-03-23, 21:50
  #10
Medlem
Tooners avatar
Radiohead är väl ett av världens största band sett till antal fans, nu lyckades jag ju inte hitta någon statistik bara för det, men finns nog om man letar.

Sedan har ju Radiohead profilerat sig rätt bra på internet genom att släppa album gratis (eller för "godtycklig" kostnad) och nu senast ska fansen få göra deras musikvideos genom deras hemsida (http://www.idg.se/2.1085/1.151243).

Så helt konstigt känns det inte.
Citera
2008-03-23, 21:59
  #11
Medlem
west113s avatar
ingen som tror att det har att göra med deras musik?

Jag är knappast deras största fan, men jag har nött "ok computer" och "the bends", deras mest kända skivor, en hel del. Speciellt den första har fastnat för mig. Det är en alternativ sorts rock som man inte inte sett så mycket av(?), och därför kanske det har funnits någon sorts publikbehov som fyllts med denna enda grupp i princip?

Att de var så stora som du säger trodde jag dock inte. Lite glad att höra bara, eftersom jag övervägt att försöka se dem på roskilde i sommar, men jag gillar inte att trängas med hur många som helst.
Citera
2008-03-23, 22:12
  #12
Medlem
Glöm inte Kid A! Makalös skiva som jag tror alla skulle gilla om de gav den lite tid. Jag är inte nåt extremt diehard Radiohead-fan, men den plattan, Ok Computer och Pablo Honey är skivor jag inte skulle vilja vara utan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback