Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-23, 16:50
  #1
Avstängd
Rani Mrazs avatar
Jag brukar då och då tänka när jag borstar tänderna och liknande som innebär att man måste blöta ner händerna om det är farligt att pilla på lysknapparna i badrummet med våta händer och fingrar.

Kan man någonsin få en stöt?
Citera
2008-03-23, 16:53
  #2
Medlem
Ho0aXs avatar
Så länge det är "rätt" brytare som sitter på väggen (med rätt ip-klassning)
Och så länge du bara vidrör plastdetaljerna är det ingen fara.
Citera
2008-03-23, 16:56
  #3
Avstängd
Rani Mrazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ho0aX
Så länge det är "rätt" brytare som sitter på väggen (med rätt ip-klassning)
Och så länge du bara vidrör plastdetaljerna är det ingen fara.


Okej, men om det av misstag kommer en droppe mellan "springan"?

Chansen att det händer är ju liten men händer det något speciellt om det händer?
Citera
2008-03-23, 17:12
  #4
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
Okej, men om det av misstag kommer en droppe mellan "springan"?

Chansen att det händer är ju liten men händer det något speciellt om det händer?
Tja, visst ökar väl risken något när du har våta tassar så torka dem innan du trycker på brytaren, eller använd armbågen.

Du lär i vilket fall som helst inte får en riktig kyss utan mer så att spirrar i fingret om nu en vattendroppe skulle lägga sig och skapa kontakt mellan ledning och ditt finger.
Citera
2008-03-23, 17:21
  #5
Avstängd
Rani Mrazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Tja, visst ökar väl risken något när du har våta tassar så torka dem innan du trycker på brytaren, eller använd armbågen.

Du lär i vilket fall som helst inte får en riktig kyss utan mer så att spirrar i fingret om nu en vattendroppe skulle lägga sig och skapa kontakt mellan ledning och ditt finger.


Tänkte du bara logiskt nu eller har du erfarenhet?
Citera
2008-03-23, 17:37
  #6
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
Tänkte du bara logiskt nu eller har du erfarenhet?

Jag har tryckt på en gammal brytare som jag tagit av höljet på och fått en liten kyss. Sen har jag fått diverse stötar i olika sammanhang. Så det är så jag tror att det skulle bli.
Sen beror det ju givetvis på hur jordad du är, har du tex betonggolv så är du ju nästan direktjordad än om du har en plastmatta som antagligen isolerar en del.
Citera
2008-03-23, 18:30
  #7
Medlem
e_peppes avatar
Jag skulle väl våga påstå att det inte är någon fara, om man inte beter sig alltför dumt med vattenskvättandet.
Citera
2008-03-23, 18:35
  #8
Medlem
bullybrugds avatar
Förresten, TS, om du är orolig så skaffa en jordfelsbrytare (om du inte har en). Med en sån rätt inkopplad så ska du inte kunna få dödliga stötar.
Citera
2008-03-23, 19:33
  #9
Moderator
Tystnads avatar
Så länge du inte håller i kranen med ena handen (jordar dig) och samtidigt med plaskvåt andra hand pillar på lyse knappen är risken obefintlig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback