Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-23, 13:20
  #1
Avstängd
Intel(R) Core(TM)2 CPU 6300 @ 1.86GHz (2 CPUs)

Tjenare! jag har en fundering. Jag har endast 2 fläktar i min dator dvs i mitt grafikkort och på moderkortet. Behövs det fler? eller vore det bra att köpa till några? och hur många rymms det i mitt moderkort?
Citera
2008-03-23, 13:52
  #2
Medlem
DeGes avatar
Hur många fläktar som ryms är inte beroende på moderkortet eftersom du kan koppla deras ström till de kontakter du har för cd och hårddiskar.

Kolla istället på hur många ditt chassi kan hålla.
Citera
2008-03-23, 14:04
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DeGe
Hur många fläktar som ryms är inte beroende på moderkortet eftersom du kan koppla deras ström till de kontakter du har för cd och hårddiskar.

Kolla istället på hur många ditt chassi kan hålla.

Okej, tack.. men är det samma uttag till fläktarna som till cdrom etc?
Citera
2008-03-23, 14:08
  #4
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doedeL'kenta
Okej, tack.. men är det samma uttag till fläktarna som till cdrom etc?
Det beror på, vissa fläktar har något som heter molex-kontakter, och dessa är samma som hårddiskar/optiskaenheter använder för strömförsörjning. Andra fläktar använder 3-pins, alltså kontakter som oftast endast finns på moderkort. Processorfläktar använder nästan alltid 3-pins (nyare kan ha 4-pins). Kolla din moderkortsmanual för hur många fläktar du kan koppla upp mot det, vill du ha fler så kör på fläktar med molexkontakter. Tänk på att inte koppla alla fläktar till samma lina eller 10st på moderkortet.
Citera
2008-03-23, 14:43
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Det beror på, vissa fläktar har något som heter molex-kontakter, och dessa är samma som hårddiskar/optiskaenheter använder för strömförsörjning. Andra fläktar använder 3-pins, alltså kontakter som oftast endast finns på moderkort. Processorfläktar använder nästan alltid 3-pins (nyare kan ha 4-pins). Kolla din moderkortsmanual för hur många fläktar du kan koppla upp mot det, vill du ha fler så kör på fläktar med molexkontakter. Tänk på att inte koppla alla fläktar till samma lina eller 10st på moderkortet.


tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback