Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-23, 10:18
  #1
Medlem
Tjabba. Köpte en DVD-spelare för några månader sen. Någon Philipsmodell. Det som hör till saken är att jag är en filmtankare. Och tankar dvd efter dvd, och vissa man snubblar över har enbart DTS-ljud. Min dvd-spelare verkar inte gilla DTS-ljud av någon anledning, även om jag är 99.9% säker på att den kan avläsa DTS.

Kommer inget ljud alls, varken via hembio-system (som har DTS) och icke heller genom TV'n.

Vad kan detta bero på? Någon som vet? Det är just bara DTS, och inget fel på bränningen alls etc. Är så på allihop med DTS-ljud. Kan dvd-spelaren ha en viss utgång på baksidan som är för DTS?

Jag kanske la denna i fel tråd, men hittade inget som passade bättre. Moderator kan ju flytta om så är fallet!

/3
Citera
2008-03-23, 13:52
  #2
Medlem
DennisOlofs avatar
Vad jag vet har ALLA DVD-spelare sedan dem började säljas för flertalet år sedan stöd för Dolby Digital, DD 2.0 DD 5.1

Sedan finns det olika utgångar på dvd spelarna. Kanske finns några med inbyggt DTS men det vet jag inget om.

Normalt så brukar DTS spelas upp via ett hemmabiosystem eller liknande där man har stöd för och möjlighet att spela upp DTS ljudet. Om ditt system har stöd för DTS så ska du kunna få ljud, annars har du kopplat fel misstänker jag, eller någon inställning som inte stämmer.

Du måste mata ut DTS ljudet från dvd spelaren till din stereo.

Därav viktigt man tänker på om filmer man köper eller hur man nu kommer över dem har DD eller DTS ljud, det är alltid bra att ha en version med DD ljud eftersom DTS inte är lika vanligt.

Dessutom vad jag har läst så tjänar man inte så mycket på DTS ljud, alltspå det är inte märkbart bättre än DD 5.1 förutom om man kör på full kvalite.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Theater_System
Citera
2008-03-23, 21:33
  #3
Medlem
I övrigt kör jag ju DD 6-channel. Men vissa är ju rippade, så det endast är DTS, vilket är surt. Jaja, jag får kolla upp det bak på dvd'n lite senare. Tack sålänge
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback