Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-23, 03:17
  #1
Medlem
Krutlols avatar
Hej alla glada Flashback användare! Jag har ett problem, jag har ingen aning om mitt grafikkort är för varmt eller inte, idle är på 70 grader och load är på ungefär 90, då börjar den pipa. (när jag spelar spel såsom Gears of War m.m)
Jag antar att 70 på idle är för mycket också, har rensat hela chassit från damm och diverse men ingen förbättring, min bästa gissning är att jag behöver skaffa fler fläktar.


EDIT: Grafikkortet är Ati Radeon x1900
Citera
2008-03-23, 03:45
  #2
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutlol
Hej alla glada Flashback användare! Jag har ett problem, jag har ingen aning om mitt grafikkort är för varmt eller inte, idle är på 70 grader och load är på ungefär 90, då börjar den pipa. (när jag spelar spel såsom Gears of War m.m)
Jag antar att 70 på idle är för mycket också, har rensat hela chassit från damm och diverse men ingen förbättring, min bästa gissning är att jag behöver skaffa fler fläktar.


EDIT: Grafikkortet är Ati Radeon x1900

Ja, det låter jävligt varmt! Mitt grafikkort ligger på ca 50 grader i idle, och det är på en laptop. Jag kan komma upp i max 88 grader och det är när jag spelat CoD 4 (alla inst. på max) med klockat GPU i flera timmar.

Grafikkort på stationära ska hålla ganska mycket lägre temp. än på bärbara, så något fel verkar det vara någonstans...
Citera
2008-03-23, 03:46
  #3
Medlem
Krutlols avatar
Hehe, dags o köpa fler fläktar ? Fasen, jag e riktigt kass på att stoppa in såntdär!
Citera
2008-03-23, 03:53
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutlol
Hej alla glada Flashback användare! Jag har ett problem, jag har ingen aning om mitt grafikkort är för varmt eller inte, idle är på 70 grader och load är på ungefär 90, då börjar den pipa. (när jag spelar spel såsom Gears of War m.m)
Jag antar att 70 på idle är för mycket också, har rensat hela chassit från damm och diverse men ingen förbättring, min bästa gissning är att jag behöver skaffa fler fläktar.


EDIT: Grafikkortet är Ati Radeon x1900

Ja, hela chassit ja, men har du plockat loss fläkt och kylfläns på grafikkortet och gjort ren det?
Även lite damm höjer tempen rejält där.
Citera
2008-03-23, 05:03
  #5
Medlem
Krutlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Ja, hela chassit ja, men har du plockat loss fläkt och kylfläns på grafikkortet och gjort ren det?
Även lite damm höjer tempen rejält där.

Har inte tagit bort fläkt och har ingen aning om vad kylfläns är
Hej och hå, mitt grafikkort låter lite väl mycket! Ska jag skruva loss fläkten på den och rengöra?
Citera
2008-03-23, 09:12
  #6
Medlem
Nate Blacks avatar
Denna temperatur är inte helt ovanlig bland x1900. Men jag kan förstå att det ändå skapar problem, den lär ju hetta upp allt annat omkring, låta som ett as och annat. Antingen skaffar du en burk tryckluft, blåser rent kylningen, eller så bryter du garantin genom att fixa en annan fläkt, eller bara byter till en bättre kylpasta.
Citera
2008-03-23, 15:37
  #7
Medlem
Krutlols avatar
Tack tack! Det ska jag försöka göra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback