Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-23, 00:34
  #1
Medlem
StorMammas avatar
Håll ut alla vinterglåmiga och trötta medträdgårdsmänniskor.
I kampen emot den sista snön, så har de första fröna åkt i jorden nu. Jag har sått vit och gul lupin, riddarsporrar (Vita) blomstertobak och dahlia.

Om ett par veckor åker luktärt ned i sålådan.

Att jag sått en del perenner nu såpass tidigt är att jag helt enkelt vill ha stadiga och stora plantor som klara nästa vinter, och har jag tur så blommar de redan i år.

Någon mer som redan sått?
Vad i så fall?

Det jag missade var chilli, som skall sås tidigt, men jag tänkte köpa en planta på blomstermässan, då jag kan få tag på någon ovanligare sort.
Citera
2008-03-23, 01:13
  #2
Medlem
JohnMiltons avatar
Det var som fan.. Jag hade ingen aning om att man sådde lupiner faktiskt. De växer i högvis här på landstället ändå. Jag har alltid tyckt de är fina men mor min verkar se dem som nån slags färgglatt ogräs nästan...
Citera
2008-03-23, 01:15
  #3
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Jag hade ingen aning om att man sådde lupiner faktiskt.
Den första sår man. De andra 18000 kommer av sig själv
Citera
2008-03-23, 01:17
  #4
Medlem
Squalos avatar
Är du dum eller? -6 grader och snö.

Finns ingen mening med att plantera nu. Årstiderna är dessutom så sönderknullade att det är hopplöst att följa planteringsråd.
Citera
2008-03-23, 01:35
  #5
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Är du dum eller? -6 grader och snö.

Finns ingen mening med att plantera nu. Årstiderna är dessutom så sönderknullade att det är hopplöst att följa planteringsråd.

Nejdå,

Man sår ju inne och drar upp dem, om du missat det, sedan har du bara att omskola dem, och avhärda, så är saken biff.

Jag har ett stort bestånd med blå lupiner, de är som ogräs, och jag vill ha några andra färger på andra ställen, då är det sådd som gäller, med sorterade frön istället.
Klipper du lupinerna efter de blommat över, så får du en blommning till senare på sommaren.
Citera
2008-03-23, 12:10
  #6
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma

...

inte satt någon Cannabis än då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback