2008-03-22, 14:56
Medlem
Som rubriken lyder undrar jag vad det är för skillnad mellan Hovmästarsås och Gravlaxsås. Kollar man på innehållsförteckningen ser de ju snarlika ut.

Det enda jag lyckats hitta efter 10 mins googlande är att Gravlaxen har en något starkare senap och lite mer dill. Är detta alltid sant?
Citera
2008-03-22, 15:05
Medlem
rayraviolis avatar
Samma sak! Till och med företaget Druvan (som saluför båda varianterna) medger att det inte är någon avgörande skillnad, om jag inte minns fel.
Citera
2008-03-22, 15:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladdaren
Som rubriken lyder undrar jag vad det är för skillnad mellan Hovmästarsås och Gravlaxsås. Kollar man på innehållsförteckningen ser de ju snarlika ut.

Det enda jag lyckats hitta efter 10 mins googlande är att Gravlaxen har en något starkare senap och lite mer dill. Är detta alltid sant?
Stämmer bra. Dessutom har den en annan konsistens. Hovmästaren är lite mer gelélik och i den ingår ofta grädde, så att den är något ljusare. Den är mildare i smaken.

~Paul~
Citera
2008-03-22, 15:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Samma sak! Till och med företaget Druvan (som saluför båda varianterna) medger att det inte är någon avgörande skillnad, om jag inte minns fel.
Det är skillnad på den hemmagjorda.

~Paul~
Citera
2008-03-22, 15:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är skillnad på den hemmagjorda.

~Paul~

Låt höra!
Citera
2008-03-22, 15:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Låt höra!
Jag brukar göra den riktigt len. Har vispat grädde i och i stället för socker så kör jag med ljus sirap eller honung. Det är viktigt att senapen är av god kvalité. Därför gör jag också den själv

~Paul~
Citera
2008-03-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kladdaren

Skillnaden är färgen på såserna.

Gravlaxsås är ljusare än Hovmästarsås. När man gör Hovmästarsås blandar man ihop sockret och senapen och låter det stå ett tag innan man blandar i resten av ingredienserna. Det ger Hovmästarsåsen en mörkare färg
Citera
2008-03-23, 23:57
Medlem
rayraviolis avatar
Så här skriver förresten Druvan om saken:

Citat:
Gravlaxsås och hovmästarsås är besläktade produkter. Båda är tillverkade av
huvudsakligen senap, olja, socker, vinäger och dill. Skillnaden ligger i recepten. Till hovmästarsås använder vi en senap som är mildare i smak och har en ljusare färg. Det gör att hovmästarsåsen blir en produkt med mildare och lite mindre utpräglad senapssmak. Till vår gravlaxsås använder vi en kraftigare och gulare senap, och därmed får den en mer uttalad smak och gulare färg. Gravlaxsåsen innehåller även mer dill.

Dessa skillnader gör att vi anser att gravlaxsåsen passar bäst just till gravlax, medan den mildare hovmästarsåsen passar både till gravlax och även till skaldjur och andra liknande anrättningar.

Källa: http://vickantikkan.org/?p=446

Jag kommer även i fortsättningen hävda att hovmästarsås och gravlaxsås är samma sak. Skillnaden verkar vara ganska godtycklig.
Citera
2008-03-24, 07:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag kommer även i fortsättningen hävda att hovmästarsås och gravlaxsås är samma sak.
Kanske, kanske inte. Om du tittar på din länk så tolkar jag texten precis tvärtom mot vad du gör. Nämligen att Druvan faktiskt särskiljer på dessa två varianter. I annat fall hade man inte behövt saluföra två olika såser. Det hade räckt med en.

Samma särskiljning som Druvan gör, gör också jag. Nämligen att hovmästaresås är lite lenare i smaken, lite ljusare och inte lika frän. Dvs inte innehåller samma mängd syra. Mängden dill är mindre. Och som jag skrev så kan den innehålla en skvätt grädde.

Alla dessa faktorer visar enligt min mening på att det faktiskt handlar om två olika recept och därmed två olika såstyper. Skillnaden är, enligt min mening, ungefär i nivå med skillnaden mellan Bearnaisesås och Hollandaisesås.

~Paul~
Citera
2008-03-24, 09:58
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
~Paul~

Jo, jag ser förstås att texten uttrycker att det är skillnad mellan såserna. Men jag tycker fortfarande att såserna i det väsentliga är helt lika varandra. De skillnader som föreslagits är så glidande att distinktionen är problematisk. Vad jag saknar är vedertagna definitioner.

Jämförelsen med hollandaise och bearnaise är haltande för de såserna har väl särkilda karaktäristika, såsom bearnaisen ska innehålla dragon medan hollandaisen innehåller citron?
Citera
2008-03-24, 10:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Vad jag saknar är vedertagna definitioner.

såsom bearnaisen ska innehålla dragon medan hollandaisen innehåller citron?
Jo, men den definitionen finns ju .

Hollandaisen är mycket riktigt gjord på citronsaft i stället för vittvins-/vinägerreduktion. Den innehåller heller inte dragon, precis som du skriver.

Men vi behöver inte gå vidare med denna diskussion. Vi har ju trots allt i stort sett samma åsikt om detta ämne.

En sak till när det gäller Bearnaisesåsen. Det finns en "fuskversion". Det kan vara den som trådskaparen i en annan tråd har kommit i kontakt med .

Falsk Bearnaisesås

Ingredienser:
  • 1½ msk vetemjöl
  • 1½ dl hönsbuljong
  • 3 äggulor
  • 1½ msk bearnaiseessens (finns i din lokala affär)
  • 1 msk vatten
  • 75-100 g smör
  • persilja (färsk, klippt)
  • salt
  • vitpeppar
Arbetsgång:
Vispa ihop mjöl och buljong till en redning. Låt den koka upp och sjud under konstant omröring tills det tjocknar.

Vispa ihop äggulor, essens och vatten. Smält smöret i en kastrull.

Drag grytan med redningen av plattan, låt den svalna lite och vispa ner ägguleblandningen, lite i taget. Tillsätt det smälta smöret i en tunn stråle under vispning.

Smaksätt med salt och vitpeppar och rör ner den finhackade persiljan. Håll såsen varm tills den skall servers, men den får inte koka mer efter det att äggulorna tillsatts eftersom resultatet blir äggröra.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in