Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-21, 16:32
  #1
Medlem
Robin Woods avatar
Skulle man kunna få ett förtydligande på den kriminalpolitik SD skulle bedriva från opositionsläge ifall SD skulle komma in i riksdagen?
Jag vill att någon Sverigedemokrat svarar på detta, som har kontakt med SD:s styrelse, och kan på ett bra sätt redogöra hur SD kommer hantera frågan?

Som det är idag kan man inte längre ha det, med tanke på hur landet har utvecklat sig.
Jag behöver inte redogöra punkt för punkt och alla utvecklingar i samhället av idag.
Frågeställningar är intressanta om hur denna politik skall bedrivas!
Citera
2008-03-21, 17:31
  #2
Avstängd
Valmanifest 2006 (2006-03-26 10.40)
http://www.sverigedemokraterna.net/n...s&id=606#brott

Citat:
Krafttag mot brottsligheten
Den grova och allt mer omfattande brottsligheten utgör idag det kanske största hotet mot medborgarnas trygghet. De etablerade partierna har visat sig helt oförmögna att hantera den förvärrade situationen. Istället för att ta krafttag mot brottsligheten har man genomfört förödande nedskärningar inom rättsväsendet och alltför ofta har man valt brottslingarnas perspektiv istället för att värna om brottsoffren och de skötsamma medborgarna.

Sverigedemokraterna vill:
  • Öka stödet och förbättra omhändertagandet av brottsoffer.
  • Stärka gränsskyddet och utöka antalet poliser samt deras resurser och befogenheter, till exempel genom att under kontrollerade former tillåta brottsprovokation.
  • Kraftigt skärpa straffen för grova och upprepade brott.
  • Sänka straffrättsåldern.
  • Genomföra en ökad satsning på brottsförebyggande åtgärder.
  • Införa en särskild förortspolis i storstäderna med målsättningen att uppnå nolltolerans för brottsligheten.
  • Utvisa alla utlänningar som begår grova eller upprepade brott och låta dessa avtjäna sina straff i hemlandet.
Kriminalpolitik (2005-05-01 16.18)
http://www.sverigedemokraterna.net/n...ullnews&id=238
Citera
2008-03-21, 18:01
  #3
Medlem
Tyvärr förespråkar man inte dödsstraff längre - men jag antar att det är smart rent taktiskt. I övrigt är man rätt bra.
Citera
2008-03-23, 14:17
  #4
Medlem
Robin Woods avatar
Dödstraff är ett mycket hårt straff, men kanske inte det hårdaste. Kan ses som en befrielse ur flera synvinklar!
Retroaktiva straff på brott som har påverkat samhället och dess moral är väl en intressant utvecklingsfas att ta upp och genomdriva?
Exempelvis lobbyverksamhet, kartellbildningar, politiskt mygel i dessa sammanhang o.s.v.
Citera
2008-03-23, 14:40
  #5
Medlem
rularns avatar
mycket bra förslag
Citera
2008-03-23, 15:12
  #6
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Tyvärr förespråkar man inte dödsstraff längre - men jag antar att det är smart rent taktiskt. I övrigt är man rätt bra.

Jag tror inte det har så mycket med att SD är smarta att göra. Snarare en omsvängning i medlemsleden liksom i samhället i övrigt där dödsstraffet har allt färre anhängare.
Att ta livet av en annan människa är svårt att argumentera för. Tänk om man avrättar någon som senare visar sig vara oskyldig. Svår att kompensera med pengar som man nu gör till de som suttit ett antal år på orätt grund.
Vem vill bli bödel vilket fruktansvärt yrke. Vilken lön kräver en bödel om han för övrigt är fullt normal. Vi kan ju inte sätta psykopater som bödlar bara för att dom är de enda sorten som skulle klara av det.

Däremot så tycker jag att de som inte är vid sina sinnens full bruk vid mordet ska få ett straff och vårdas under strafftiden. Bygg anläggningar som klarar den uppgiften i stället för att utgå ifrån att fängelser är fel miljö.
Citera
2008-03-23, 15:34
  #7
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Citat:
Sverigedemokraterna vill:

Öka stödet och förbättra omhändertagandet av brottsoffer.
Stärka gränsskyddet och utöka antalet poliser samt deras resurser och befogenheter, till exempel genom att under kontrollerade former tillåta brottsprovokation.
Kraftigt skärpa straffen för grova och upprepade brott.
Sänka straffrättsåldern.
Genomföra en ökad satsning på brottsförebyggande åtgärder.
Införa en särskild förortspolis i storstäderna med målsättningen att uppnå nolltolerans för brottsligheten.
Utvisa alla utlänningar som begår grova eller upprepade brott och låta dessa avtjäna sina straff i hemlandet.

Det tycker jag låter jättebra!
Citera
2008-03-23, 16:03
  #8
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Bygg anläggningar som klarar den uppgiften i stället för att utgå ifrån att fängelser är fel miljö.

Det är nog vad som behövs, då det gäller kriminalitet som det finns RISK för att det återupprepas, eller har en så hög grad av farlighet i sig att ett interneringsstraff av den högre graden bör tillämpas.
De straffskalor överlag som gett frihet efter en alltför kort tid skall naturligtvis ses över.

Men hur långt skall man kunna gå i frågan för att verkställa?


Finns det en större tolerans för ett bättre rättsystem än det vi har i dag?

På den frågan får man nog ett ja, om det kan visa sig att det får bort avarter av olika slag, som vi sett utveckla sig i samhället, enligt vad jag tror och uppfattar det!
Det blir inga femitolvrörelser mer i frågan!
Citera
2015-05-28, 09:24
  #9
Medlem
Mr.0ranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Valmanifest 2006 (2006-03-26 10.40)
http://www.sverigedemokraterna.net/n...s&id=606#brott

Citat:
Krafttag mot brottsligheten
Den grova och allt mer omfattande brottsligheten utgör idag det kanske största hotet mot medborgarnas trygghet. De etablerade partierna har visat sig helt oförmögna att hantera den förvärrade situationen. Istället för att ta krafttag mot brottsligheten har man genomfört förödande nedskärningar inom rättsväsendet och alltför ofta har man valt brottslingarnas perspektiv istället för att värna om brottsoffren och de skötsamma medborgarna.

Sverigedemokraterna vill:
Öka stödet och förbättra omhändertagandet av brottsoffer.
Stärka gränsskyddet och utöka antalet poliser samt deras resurser och befogenheter, till exempel genom att under kontrollerade former tillåta brottsprovokation.
Kraftigt skärpa straffen för grova och upprepade brott.
Sänka straffrättsåldern.
Genomföra en ökad satsning på brottsförebyggande åtgärder.
Införa en särskild förortspolis i storstäderna med målsättningen att uppnå nolltolerans för brottsligheten.
Utvisa alla utlänningar som begår grova eller upprepade brott och låta dessa avtjäna sina straff i hemlandet.

Kriminalpolitik (2005-05-01 16.18)
http://www.sverigedemokraterna.net/n...ullnews&id=238

Bumpar denna tråden.

Någon som har djupare insikt som kan redogöra vad som skett/ förändrats vad gäller SDs kriminalpolitik sedan valmanifestet från 2006?

Jag noterar att de inte längre verkar vilja sänka straffrättsåldern, vad mer?

Nuvarande inriktningsprogram för deras kriminalpolitik: http://sverigedemokraterna.se/wp-con...m_kriminal.pdf

Det finns vissa delar ur dokumentet som jag kan tycka är goda förslag, som t ex skärpta straff mot vapenbrott, reducerad mängdrabatt, borttagandet av preskriptionstid för allvarliga brott, samt mer resurser till polisen samt generellt hårdare tag mot organiserad brottslighet.

Även utvisande av "allvarliga" brottslingar (ex. våldtäkt och mord) tilltalar mig. Dock verkar denna delen aningen tandlös i skuggan av internationella fördrag och konvent som Sverige ratifierat...
Citera
2015-05-28, 11:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Tyvärr förespråkar man inte dödsstraff längre - men jag antar att det är smart rent taktiskt. I övrigt är man rätt bra.

Om vi skaffar dödsstraff kommer våldsbrottsligheten skena, I Texas är det rekordhög våldskriminalitet trots dödsstraff men i andra stater utan dödsstraff är det låg våldskriminalitet.

Döddsstraff ökar våldet i samhället och det finns det mycket forskning kring, Se bara hur Sverige såg ut på 1600-talet när vi hade öppna avrättningar, våldet var grovt och folk slogs ihjäl på gatan utan orsak.
Så fort avrättningarna stängdes för vanligt folk minskade gatuvåldet och våldet minskade ännu mer när dödstraffet försvann.

Idag har vi 1& våld jämfört med 1600-talet som hade 80% våldskriminalitet.

Det finns mängder med statistik på det här, idag är det en promille som drabbas av ligors kriminalitet, förr var det en majoritet.

Vad SD gör är att de försöker som USA skrämma folk att våldet blivit värre, men det är tvärtom, så låga våldsbrott som sker har det aldrig varit i världshistorien som det är nu.
Citera
2015-05-28, 11:33
  #11
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Om vi skaffar dödsstraff kommer våldsbrottsligheten skena, I Texas är det rekordhög våldskriminalitet trots dödsstraff men i andra stater utan dödsstraff är det låg våldskriminalitet.

Döddsstraff ökar våldet i samhället och det finns det mycket forskning kring, Se bara hur Sverige såg ut på 1600-talet när vi hade öppna avrättningar, våldet var grovt och folk slogs ihjäl på gatan utan orsak.
Så fort avrättningarna stängdes för vanligt folk minskade gatuvåldet och våldet minskade ännu mer när dödstraffet försvann.

Idag har vi 1& våld jämfört med 1600-talet som hade 80% våldskriminalitet.

Det finns mängder med statistik på det här, idag är det en promille som drabbas av ligors kriminalitet, förr var det en majoritet.

Vad SD gör är att de försöker som USA skrämma folk att våldet blivit värre, men det är tvärtom, så låga våldsbrott som sker har det aldrig varit i världshistorien som det är nu.

Jag är uppriktigt intresserad av de mängder statistik som du påstår finns. Att sedan jämföra 1600-talet med idag är jag kanske inte så intresserad av, det känns som om långt fler faktorer än dödsstraff spelat roll, men statistik från modern tid skulle vara av intresse. Du behöver inte länka, jag säger inte "källa på det, tack",jag kan googla själv om det är så men eftersom du verkar insatt i ämnet kanske du kan bespara mig lite tid. Tack på förhand.
Citera
2015-05-28, 14:47
  #12
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Att straffen måste höjas är självklart. Om SD inför direktutvisning för invandrare och flyktingar som begår grova brott så är det en bra början.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback