Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-20, 12:56
  #1
Medlem
Idag hamnade jag i en dispyt med en kamrat angående ekonomikrisen på 90-talet i Sverige. Jag som vet vad som hände förklarade att det var Socialdemokraternas politik under årens gång som ledde fram till denna period i Svensk historia. Han därimot spydde ut galla över Moderaterna och sade att det var deras fel.

För att göra tråden kort (kan säga att jag har sökt men inte funnit någon källa som bevisar detta, vet att det funnits en aftonbladet länk där Göran Persson erkänner att det var socialdemokraterna fel) så letar jag nu då efter en källa där man bevisar att det var Socialdemokraternas fel.

I denna tråd kan vi diskutera vilka faktorer som låg bakom ekonomikrisen och varför så många fortfarande tror att det var Moderaterna som låg bakom krisen.
Citera
2008-03-20, 13:32
  #2
Medlem
TinnManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
...och varför så många fortfarande tror att det var Moderaterna som låg bakom krisen.
Sossar. Det må låta enkelt men ta bara en titt på dagens kommentarer när moderater sjabblar: UT MED RASKET, HUGG AV DERAS HUVUDEN!
Men när Sossar gör värre saker: jaaaaaa, de e väl mänskligt att fela ti-hi ti-hi ^^

I all fall, har ingen källa: ville bara kommentera det här med sossar.
Citera
2008-03-20, 13:48
  #3
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17078.ab

http://www.jonung.se/files/pdf/Kronf...adeSverige.pdf
Citera
2008-03-20, 15:33
  #4
Medlem
Veyrons avatar
Vad innebar "avregleringen" 1985 i praktiken? Ordet säger ju ingenting eftersom kreditutlåningen är politiskt reglerad även idag. Hur såg systemet ut innan egentligen?
Citera
2008-03-20, 16:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Vad innebar "avregleringen" 1985 i praktiken? Ordet säger ju ingenting eftersom kreditutlåningen är politiskt reglerad även idag. Hur såg systemet ut innan egentligen?

Har för mig att utlåningskvoterna slopades så att banker och andra institut skulle kunna få låna ut till vilka projekt de själva ansåg vara lämpliga. Så var fallet inte tidigare, när bankerna skulle på kommandoekonomisk väg tvingas låna ut till bostäder, främst miljonprogram. Dessutom skulle en andrahandsmarknad för värdepapper på laglig väg uppstå, annars skulle inte staten kunna låna pengar. Skrev om krisen här:

http://blogg.passagen.se/teoretikern...r_kapitalismen
__________________
Senast redigerad av teoretikern 2008-03-20 kl. 16:36.
Citera
2008-03-20, 17:04
  #6
Medlem
Butterss avatar
Det är bara att titta på siffror för arbetslöshet, bnp mm. De pekade åt helvete 1991. I oktober samma år tog borgarna över. 1994 i oktober när s tog över igen pekade de åt rätt håll. Gå in på www.scb.se och se själv, eller be din kompis som är övertygad om att Bildt ledde landet åt helvete.

Dock gjorde de i efterhand många fel. De orsakade dock inte lågkonjunkturen.
Citera
2008-03-20, 17:10
  #7
Medlem
Det var ju fastighetsbubblan som skapade krisen. Man trodde att priser på fastigheter alltid skulle öka till all oändlighet (typ).

Man lånade ut och hade säkerheter som inte visade sig vara så säkra.

Dessutom åkte vi dit på att vår riksbank blev sprängd av en placerare som visste att utnyttja vår fasta växelkurs. Precis som man tidigare hade gjort med den storbritanniska.
Citera
2008-03-20, 17:20
  #8
Medlem
Old Nicks avatar
Läser man memoarer och andra böcker om tiden på 80-talet framgår det ganska tydligt att det var S som ansvarade för krisen. K-O Feldt skyller på partiet, Ingvar Carlsson skyller på Feldt och Åsbrink, Mona Sahlin på skattesystemet och Göran P håller nästan på att spricka av självgodhet för att han tror att det var han som fixade allt.

Faktum är dock att alla kurvor pekade nedåt när Bildt tog över, och att de pekade uppåt när han lämnade tillbaka kontoret till Ingvar Carlsson. Persson fick budgeten i balans, men depressionen var definitivt över, tillväxten hade tagit fart och arbetslösheten sjönk snabbt.
Citera
2008-03-20, 17:24
  #9
Medlem
Det eviga trätandet om vem som ansvarade för vad och vad som orsakade att det blev bättre.

Vad jag vet finns inga vetenskapliga bevis för någon tes.

Jag ogillar både vänsterpartierna och högerpartierna så jag skyller på dem båda och att de bara blev bättre för att marknaden stabiliserade sig efter en kris.
Citera
2008-03-20, 18:43
  #10
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shellman
Jag ogillar både vänsterpartierna och högerpartierna så jag skyller på dem båda

Det får du ju förstås göra om du vill. Dock är det så att både höger- och vänsterpartierna är överens om att det var S-regeringen som orsakade krisen, och så länge t.o.m. S är med på den tolkningen så lär inte jag tro något annat.

Att man "ogillar" vissa partier är inte direkt en stark anledning för att beskylla dem för tråkigheter som har inträffat. Jag ogillar vänsterpartiet men har inga planer på att anklaga dem för saker som de inte orsakat bara för den sakens skull.
Citera
2008-03-20, 19:54
  #11
Medlem
Erk Swedes avatar
vems fel

Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Idag hamnade jag i en dispyt med en kamrat angående ekonomikrisen på 90-talet i Sverige. Jag som vet vad som hände förklarade att det var Socialdemokraternas politik under årens gång som ledde fram till denna period i Svensk historia. Han därimot spydde ut galla över Moderaterna och sade att det var deras fel.

För att göra tråden kort (kan säga att jag har sökt men inte funnit någon källa som bevisar detta, vet att det funnits en aftonbladet länk där Göran Persson erkänner att det var socialdemokraterna fel) så letar jag nu då efter en källa där man bevisar att det var Socialdemokraternas fel.

I denna tråd kan vi diskutera vilka faktorer som låg bakom ekonomikrisen och varför så många fortfarande tror att det var Moderaterna som låg bakom krisen.

Felet var Socialdemokraternas och Folkpartiet som genomförde "århundradets skattereform" som infördes 1/1 1991.
Sedan när det barkade så valde svenska folket en borgelig regering,som förde den politk man planerat under högkonjunkturen på åttiotalet,och var käpprätt åt helvete när sverige i princip gick i deflation..
Citera
2008-03-21, 02:35
  #12
Medlem
Fan, skitinternet åt mina inlägg...


I vilket fall, felet med 90-tals krisen ligger långt längre bak än så. Felet är både sossar och borgares fel. Dessa idioter tänkte mer på sin egen sits än Sveriges väl. Man kunde se lågkonjunkturen komma på långt avstånd, men man gjorde egentligen ingenting. Palmes Devalvering under 80-talet var totalt onödig. Det enda han gjorde med denna var att tvinga varje Svensk medborgare att bli 16% fattigare över en natt.

Borgarnas devalvering 92 kunde naturligtvis åthjälpas, men de spelar inte på samma spelbord, sorgligt nog. Dock tänker man inte så i goda gammla Svedala inte, eller hur? Nää, inte skicka folk att tala multimiljadärer till rätta, det funkar fan inte. Eller? Skit samma, borgarna borde intagit en hårdare ställning, samt skickat folk att "tala" dessa människor till rätta. Men man valde att inte göra så. Landsförrädare i mina ögon.

Olof Johansson och hans anhang av psuedosossar hjäpte inte direkt heller. Sossarnas politik delux, samtidigt under honom uppluckrades arbetsmarknaden och utländska företag fick ett passerkort till att handla här. Detta utan motpresstationer i ånga fall. Men detta skiter globalisterna och liberalisterna på FB troligtvis totalt i.

Vems fel det är? Läs på lite om vad politikerna gjorde under 80-talet och kom tillbaka igen sen. Det ligger som en tung skugga över båda sidor nu, men naturligtvis talar man inte om detta...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback