2009-02-03, 22:58
Medlem
WaRs avatar
Personen du mailar med är med största sannolikhet varken kvinna eller ryss.
Citera
2009-04-29, 00:25
Medlem
Ung_Fascists avatar
Nigeriabrev i Kalle anka!

Känner att denna hör hemma här då den inte handlar om serietidningen i sej.

Men i Kalle anka - Nr 25 den 15 juni 2004 börjar en serie i två delar på sidan 55 som heter Rikedomen Väntar.

Kalle anka kollar på ett mail han fått där han läser följande:

Du känner mig inte, men jag är arvtagaren till Yukon-Johans berömda guldfyndighet!
En omättlig mängd guldklimpar är mina!
Tyvärr kommer jag inte åt skatten på grund av juridiska svårigheter"
Jag behöver låna 5000 kronor snarast!
Om du vill göra mig den tjänsten, får du en andel av arvet senare" Mina advokater uppskattar summan till cirka 12 miljoner kronor!

Från: Emil Solovår,
Burkgatan 2,
Mopslunch, Alaska!

Nu är ju inte Kalle som nu känner till en idiot så han åker självfallet ner till alaska för att kolla upp saken, få bevis på att det finns en guldarv innan han lånar ut några pengar!

Men snart dras han in i bankrån och blir jagad av polisen.

Så till frågeställningen. Existerade alltså dessa nigeriabrev redan 2004? Säkert en dum fråga, det lär väl vara äldre än så?
Och sen att dom visar hur det går för en om man åker till dessa bedragare tyder väl antagligen på att detta är taget ur nån riktig historia?
Citera
2009-04-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ung_Fascist
Så till frågeställningen. Existerade alltså dessa nigeriabrev redan 2004? Säkert en dum fråga, det lär väl vara äldre än så?
Och sen att dom visar hur det går för en om man åker till dessa bedragare tyder väl antagligen på att detta är taget ur nån riktig historia?

De har alltid fanns i många år.
Citera
2009-04-29, 00:38
Bannlyst
Nigeriabrev blev väll väldigt poppis runt ~95-99?
Det har garanterat funnits nigeriabrev innan internet kom också, fast på papper i brev då.
Senast redigerad av Pippi Långstrmp 2009-04-29 kl. 00:41.
Citera
2009-04-29, 00:40
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Va i helv...
Vad är du inte förstått?

OnT:
Nigerabrev har funnits skitlänge. Kolla bara: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev
Citera
2009-04-29, 00:40
Medlem
PaiN i Stugan^s avatar
Tror faktiskt det inte var nigeriabrev dem tänkte på när dem skrev manuset, roligt dock
Citera
2009-04-29, 00:43
Medlem
snapcases avatar
Trot om ni vill kids men folk försökte blåsa varandra även innan internet. Nigeriabreven poppade upp i faxen med jämna mellanrum när det begav sig.
Citera
2009-04-29, 00:44
Moderator
impieteers avatar
Nigeriabrev har ju funnits i decennier, minst. Men jag antar att det inte är ett tillräckligt svar för en skeptisk flashbackare, så en enkel googling visar att det var på var mans läppar (dvs i Aftonbladet) tidigt 2000-tal, dvs långt innan 2004.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article90606.ab

Citat:
Ursprungligen postat av Publicerad: 2002-08-24
Massutskick av bedrägerimejl – så kallade Nigeriabrev – ökar lavinartat.

På två år har antalet ökat med 900 procent.
Den amerikanska konsumentorganisationen NCL uppger att antalet Nigeriamejl ökade med 900 procent under 2000 och 2001. Förra hösten började även Sverige drabbas av spam – massutskick – på internet och antalet Nigeriabrev ökar dramatiskt.
Citera
2009-04-29, 00:46
Medlem
Min mamma, en egenföretagare, fick nigeriabrev per riktig post redan för 15 år sen.
Citera
2009-04-29, 00:46
Medlem
systems avatar
Jag VET att de fanns långt innan då jag själv stått i läst dem på krulligt faxpapper i slutet av 80-talet.
Citera
2009-04-29, 00:54
Medlem
Ung_Fascists avatar
På posten, fax och internet? Fan vilka jobbiga människor som kommer på såna saker, sjukt!

Citat:
Ursprungligen postat av PaiN i Stugan^
Tror faktiskt det inte var nigeriabrev dem tänkte på när dem skrev manuset, roligt dock

Inte? Vad kan det annars vara?

Tack för alla svar.
Citera
2009-04-29, 01:17
Medlem
Barkin_Doggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexIcon
Här är den första av fyra stycken Cole-trådar (tF scambaitar numera bara folk som kallar sig Cole) http://thescambaiter.com/forum/showthread.php?t=109

Den mannen är en hjälte, har inte skrattat så här hårt på länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in