Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-19, 11:41
  #1
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Den totala arbetsgivaravgiften för unga blir 15,74 procent istället för 32,42 procent. Förslaget träder i kraft i januari 2009 och blir något dyrare än det ursprungliga förslaget, skriver TT.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=753406
Nu lär Realizt gå i taket nu när Moderaterna fortsätter att sänka skatterna.
Citera
2008-03-19, 11:43
  #2
Avstängd
mrtänks avatar
Bra idé

Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Nu lär Realizt gå i taket nu när Moderaterna fortsätter att sänka skatterna.
Mycket bra det ska vara uppmuntrande att satsa på de yngre!
Citera
2008-03-19, 11:51
  #3
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtänk
Mycket bra det ska vara uppmuntrande att satsa på de yngre!

håller med. Fattar inte hur sossarna kunde ha kvar en avgift på över 30% för anställning av yngre människor.
Citera
2008-03-19, 11:53
  #4
Medlem
JackBlacks avatar
Bra men jag hade hoppats på slopad arbetsgivaravgift.
Citera
2008-03-19, 11:54
  #5
Avstängd
mrtänks avatar
Ja!

Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Bra men jag hade hoppats på slopad arbetsgivaravgift.
Det vore en dröm! Tänk hur många fler som skulle få arbete men Alliansen gör det rätta!
Citera
2008-03-19, 12:19
  #6
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtänk
Mycket bra det ska vara uppmuntrande att satsa på de yngre!
Så arbetslösa över 45 år är ok, eller? De unga har framtiden för sig, och kan alltid vidareutbilda sig eller omskola sig. Det kan inte folk i 50-60-årsåldern. Det är dessa grupper som behöver stödet på arbetsmarknaden.
Citera
2008-03-19, 12:29
  #7
Avstängd
mrtänks avatar
nej

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Så arbetslösa över 45 år är ok, eller? De unga har framtiden för sig, och kan alltid vidareutbilda sig eller omskola sig. Det kan inte folk i 50-60-årsåldern. Det är dessa grupper som behöver stödet på arbetsmarknaden.
Nej det är det inte de som nyss gått ur skolan är gruppen som behöver detta
Citera
2008-03-19, 12:37
  #8
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Nu lär Realizt gå i taket nu när Moderaterna fortsätter att sänka skatterna.
Nä då, dessa små punktinsatser (alltså denna och jobbavdraget, några andra skattesänkningar har ju borgarna inte presterat) går åt rätt håll. Om än med en sengångares hastighet.

Det som är synd är att de lappar till skattesystemet med undantag så att det blir allt snårigare, istället för generella skattesänkningar. Om man t.ex. avskaffade momsen så skulle både företagandets administrativa börda underlättas avsevärt, och alla gynnas av att livet blir billigare att leva.

Före 26 års ålder har få tagit högskoleexamen och karriären är i början så lönerna är rätt låga. Därför är denna sänkning lätt att "finansiera" för staten. Trasslighetsfaktorn i skattebidragssystemet ger dock marginaleffekter sådana att detta minskar lönsamheten med att utbilda sig (före 26 års ålder).

Det man kan hoppas är att detta åldersundantag tillsammans med hushållstjänstundantaget gör att arbetsgivaravgiften luckras upp under nästa eller åtminstone nästnästa årtionde. Synd att stegen är så få och så korta och tas så långsamt...

EDIT:
Aha! Det är INGEN NY SÄNKNING, det är en omvandling av förslaget om sänkt arbetsgivaravgift för hushållstjänster. Det lät ju lite för bra för att vara sant.

Jo, nu "går jag i taket" ändå!
__________________
Senast redigerad av Realizt 2008-03-19 kl. 12:44.
Citera
2008-03-19, 13:55
  #9
Medlem
Visst, väldigt konstigt att man har alla dessa särregler. Snart behövs det en ny skattereform för att göra skattesystemet enhetligt.
Citera
2008-03-19, 14:13
  #10
Medlem
Michael Leidzens avatar
Jag måste få säga att det var på tiden. Skönt att dom förvandlade sitt ursprungliga förslag till en generell sänkning för ungdomar istället. Kul att EU-kommissionen kan vara till nytta ibland.
Citera
2008-03-19, 15:17
  #11
Medlem
gubbslemmets avatar
Lägre arbetsgivaravgifter för unga?

Hur fan tänker högern egentligen? Nu ska de införa lägre arbetsgivaravgifter åt företag som anställer yngre människor!! Kanske kan funka i en perfekt värld, men min gode kollega på bemanningsföretaget har en annan inställning till detta.

I princip var 3:dje ungdom han skickar till företag brukar komma tillbaks inom 1 vecka och säja att det inte funkar. När kollegan undrar varför så säjer de att företaget skickade hem dem. En följdfråga blir naturligtvis; Varför då?

En del svar är ganska slående:

-Jag orkade inte jobba
-Jag försov mig varje dag
-Jobbet var tråkigt
-Jag klarar inte folk som säjer åt mig vad jag ska göra
-Mamma tyckte jobbet verkade trist

Samma sak när kollegan frågar företaget varför de skickade hem någon:

-Här börjar vi kl 7. INTE 07.01, INTE 07.30, utan 07.00, inte en jävla minut senare. Fattar han inte det kan vi inte använda honom.

-Han började gråta när jag sa till honom att öka tempot lite.

-Han låste in sig på dass halva dan

-Han var uppkäftig och hotade annan personal med stryk. När han fick stryk själv började han lipa.

Är det meningen att sådant här ska finansieras med sänkta avgifter, när det redan finns kompetent folk som vill jobba?

http://www.expressen.se/ekonomi/1.10...vgift-for-unga
Citera
2008-03-19, 16:00
  #12
Medlem
the_dude82s avatar
spontant känns det som ett riktigt dåligt förslagg. Lappa och laga skattesystemet istället för att sänka generellt och väsentligt. Det diskriminerar ju dessutom alla över 26.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback