Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-31, 02:09
  #1669
Medlem
Hallåja!
Gott nytt år!

Jag har nu sett om fallet i GW:s Mord. Även sett det gamla programmet med Hasse Aro och Bengt Öste. Minns att någon av dom intervjuade i studion råkade söga hans namn!

Hur som helst; de journalanteckningar med mera som syns i programmet, är dom offentliga på något sätt?
I så fall, hur får man tillgång till sånt material?
Jag är nyfiken på detta fallet, men även om man kan få tag i andra spännande anteckningar främst ang malmös Hannibal Lecter E**k G*****fjäder, som är konstaterat död och begraven sedan några år.
Citera
2018-12-31, 22:11
  #1670
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flirre
Hallåja!
Gott nytt år!

Jag har nu sett om fallet i GW:s Mord. Även sett det gamla programmet med Hasse Aro och Bengt Öste. Minns att någon av dom intervjuade i studion råkade söga hans namn!

Hur som helst; de journalanteckningar med mera som syns i programmet, är dom offentliga på något sätt?
I så fall, hur får man tillgång till sånt material?
Om de var en del av FUP ska det inte vara några problem. Kontakta Malmö tingsrätt. Detta brott som skrivit in sig i svensk kriminalhistoria är lätt att gräva fram utan ytterligare upplysningar.
Citera
2019-01-01, 02:53
  #1671
Medlem
chondropythons avatar
Kul att expressen skriver om fallet. Den 12/1 är det 40 år se n herr Hansson blev tagen på bar gärning https://www.expressen.se/premium/his...-seriemordare/
Citera
2019-01-01, 15:46
  #1672
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Nosacastros inlägg i den här tråden var rena fabler. Vilket också bevisades flera gånger.

Förstår att du och fler såg det så och har tänkt en del efter ditt svar. Det är skillnad att läsa ikapp en tråd mot att följa den i realtid. Hörde om fallet när jag själv började jobba i vården men det var ändå långt senare än när det här hände. När man läser ikapp får man ingen uppfattning om reaktion, samspel eller tid vilket annars ligger till grund för varandras trovärdighet.
Får jag ändå fråga om du ansåg scenariot som möjligt eller varför du såg det som uteslutet?
Citera
2019-01-12, 23:29
  #1673
Medlem
chondropythons avatar
Idag är det 40 år sedan mördaren blev ertappad.
Citera
2019-02-21, 01:06
  #1674
Medlem
I P3 Dokumentär om Sjukhusmorden intervjuas Dr Svenonius. En ytterst märklig man. Han lyckades ju bli av med sin läkarlegitimation i samband med detta.

Hur som helst nämns det, bla av honom själv att han hade en privatpraktik utöver jobbet som överläkare på Östra sjukhuset.

Vet man var denna låg och vad han hade för inriktning på verksamheten?
Citera
2019-03-05, 08:57
  #1675
Medlem
Finns det möjligtvis någon som har domen tillgänglig fortfarande? Länken i ts tycks nämligen inte fungera.
Citera
2019-03-06, 23:21
  #1676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flirre
I P3 Dokumentär om Sjukhusmorden intervjuas Dr Svenonius. En ytterst märklig man. Han lyckades ju bli av med sin läkarlegitimation i samband med detta.

Hur som helst nämns det, bla av honom själv att han hade en privatpraktik utöver jobbet som överläkare på Östra sjukhuset.

Vet man var denna låg och vad han hade för inriktning på verksamheten?
silver-janne skrev att Svenonius hade privatpraktik i både Lund och Malmö:
(FB) Sjukhusmorden (Malmö Östra Sjukhus) 1978-1979 (Dom finns i trådstarten)

Uppgiften stämmer med vad som står i Tord Ajankis bok, som kom upp på tråden i fjor. Dock har jag inte hittat någon uppgift om adresserna för dessa mottagningar.
Citera
2019-03-07, 00:26
  #1677
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
silver-janne skrev att Svenonius hade privatpraktik i både Lund och Malmö:
(FB) Sjukhusmorden (Malmö Östra Sjukhus) 1978-1979 (Dom finns i trådstarten)

Uppgiften stämmer med vad som står i Tord Ajankis bok, som kom upp på tråden i fjor. Dock har jag inte hittat någon uppgift om adresserna för dessa mottagningar.

silver-janne har rätt. Svenonius hade åtminstone praktik i Lund. En anhörig till mig gick till honom vid ett tillfälle. Nu är tyvärr min anhörige avliden och jag glömde fråga hur han var. Men visst låg hans praktik i en villa ner mot Klostergården..
Citera
2019-04-03, 13:04
  #1678
Medlem
Villa ner mot Klostergården? Hmm...är det inte i dom faggorna Svenonius har sitt sunkiga pensionat? Kan det vara samma fastiget nu som då?!
Citera
2019-04-04, 16:51
  #1679
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flirre
Villa ner mot Klostergården? Hmm...är det inte i dom faggorna Svenonius har sitt sunkiga pensionat? Kan det vara samma fastiget nu som då?!
Den gamle, omstridde läkaren ska vara boende på Gotlandsvägen i Lund.
Ihop med någon Mohammad. Som är 30 år yngre.

https://mrkoll.se/person/Niels-Jorge...aQDYuquerAuerA

Lite bilder här sedan på folk som var med när det begav sig däribland då just den gode
herr Svenonius som fyller aktningsvärda 89 år i augusti:
https://bilderisyd.se/produkt-tagg/1979/page/33/
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2019-04-04 kl. 17:29.
Citera
2019-04-04, 19:27
  #1680
Medlem
Grandiosos avatar
"Anders är i alla de långa och många förhören bestämd över sitt motiv.
Han säger att han "tyckte synd om dem" han dödade. Han talar i termer som att förkorta
deras lidande och kallar det han gjort för dödshjälp, inte mord.
I ett av fallen erkänner han att han dödade den äldre kvinnan för att han tyckte illa om henne.
Det gjorde förresten alla på avdelningen påstår han.
Men vad det gäller de andra så var det av barmhärtighet. De var alla sjuka, förvirrade och
gamla och hade inget kvar att leva för enligt hans åsikt. Bara lidande kvar till döden.
Att döden blev plågsam för de han mördade kan han inte riktigt kännas vid i förhören.
Ändamålet helgade medlen.
Men Anders medger att ingen av dem han dödade, eller försökte döda, bad om att få dö.
Det var ett beslut han tog helt på egen hand.

Efter att han gripits får han frågan om han skulle ha fortsatt att mörda om han inte hade
avslöjats: - Ja.
På frågan om han nu, om han fick tillfälle, skulle fortsätta sin brottsliga bana, säger han:
- Nej, man har ju blivit efterklok. Jag har förstått nu att så får man inte göra.
- Jag tycker att patienterna ska få dö när deras tid är ute och inte ha några medel och...

I förhören växer bilden fram av en ung man som aldrig haft dåligt samvete för lidandet
han orsakar. Han säger att under tiden han dödade alla de gamla gick hem till sin säng i
sitt föräldrahem och sov gott.
När patienterna bad om att få slippa dricka giftet kände han just ingenting.

Många är de som inte köpt hans barmhärtighetsargument.
- Jag tror han njöt av uppmärksamheten han fick när han "upptäckte" de sjuka.
Han kände sig viktig då. Många av dem han dödade var heller inte så sjuka, de var rätt pigga
och klara i huvudet. Och döden de dog var fruktansvärd, det fanns inget barmhärtigt i den,
säger Christ*l S*fgren."

https://www.pressreader.com/

Anders vallas på polisgården i Malmö: https://www.google.se/search?q=j%C3%...=1554388525318
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback