Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Ni som har tillgång till Aftonbladets artikel - framgår det någonstans att Anders idag ångrar sitt handlande? Har han insett att det han gjorde var fel och insett vidden och konsekvenserna av det han gjort? Även om han har en personlighetsstörning är denna insikt en viktig del i tillfrisknandet. Man får väl anta (och hoppas) att så är fallet eftersom han är utsläppt.
Ber om ursäkt om detta tidigare framkommit i tråden.
Vad mig anbelangar anser jag att Anders har rätt till att bli lämnad ifred och få möjlighet att leva sitt liv, d v s om han håller sig på rätt sida av lagen och inte planerar nya stordåd på sin arbetsplats t. ex

Viss information i artikeln (egentligen var det en hel tidning, "brotten vi aldrig glömmer") var ny för mig, det fanns några utdrag från förhör under rättegången där han svarar "ja" på frågan om han hade fortsatt att förgifta åldringarna om han aldrig hade blivit upptäckt. Han svarade dock "nej" på frågan om han skulle kunna göra det efter att han åkt dit, alltså om han skulle släppas fri efter rättegången. Där uttryckte han en ånger och förståelse för att det han gjort var väldigt fel och att det inte skulle göras om.
Hans föräldrar tror att detta dåd bottnar i vad hans mormor sa när hon låg på långvården, "det är bättre att dö snabbt än att ligga länge och lida" och det tog han för sanning och projicerade på samtliga åldringar. Troligtvis lider han av aspergers men blev aldrig utredd för detta på den tiden, man får en ganska tydlig bild av att det antagligen var så det låg till. Han förstod inte konsekvenserna av sina gärningar, men säger någon att det han gjort är fel, då förstår han det. Och gör inte om det igen.
Hade han fått rätt behandling under barndomen (det märkes ju relativt tidigt att han inte var som andra) och hade sjukhuset haft andra rutiner - då hade det med största sannolikhet aldrig skett några saftmord.