2011-04-24, 16:23
Medlem
prudenss avatar
Ni som har tillgång till Aftonbladets artikel - framgår det någonstans att Anders idag ångrar sitt handlande? Har han insett att det han gjorde var fel och insett vidden och konsekvenserna av det han gjort? Även om han har en personlighetsstörning är denna insikt en viktig del i tillfrisknandet. Man får väl anta (och hoppas) att så är fallet eftersom han är utsläppt.

Ber om ursäkt om detta tidigare framkommit i tråden.

Vad mig anbelangar anser jag att Anders har rätt till att bli lämnad ifred och få möjlighet att leva sitt liv, d v s om han håller sig på rätt sida av lagen och inte planerar nya stordåd på sin arbetsplats t. ex
Citera
2011-04-24, 18:21
Bannlyst
När det begav sig var läkaren Jörgen Svenonius på tapeten. Han jobbade på östra sjukhuset och hade visst någon konstig konspirationsteori.

Han hade sen en bra grej - han var sjukskriven och fick inte arbeta statligt eller kommunalt enligt läkarintyget - men fick driva egen praktik.

Han var visst galen och blev sedermera av med läkarlegget - ja då är man nog verkligen galen så svårt som det tycks vara.

Idag verkar han leva gott på att vara SlumLord i lund? där han är "hyreshusdirektör" och hyr ut sopiga lägenheter som han lever bra på - läkare får han ju inte vara - han är ju rätt gammal också.

Något som vet något om galningen J S som kanske var kompis med Sjukhusmördaren
Citera
2011-04-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allante
När det begav sig var läkaren Jörgen Svenonius på tapeten. Han jobbade på östra sjukhuset och hade visst någon konstig konspirationsteori.

Han hade sen en bra grej - han var sjukskriven och fick inte arbeta statligt eller kommunalt enligt läkarintyget - men fick driva egen praktik.

Han var visst galen och blev sedermera av med läkarlegget - ja då är man nog verkligen galen så svårt som det tycks vara.

Idag verkar han leva gott på att vara SlumLord i lund? där han är "hyreshusdirektör" och hyr ut sopiga lägenheter som han lever bra på - läkare får han ju inte vara - han är ju rätt gammal också.

Något som vet något om galningen J S som kanske var kompis med Sjukhusmördaren

Kanske ska läsa tråden?
Citera
2011-04-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Ni som har tillgång till Aftonbladets artikel - framgår det någonstans att Anders idag ångrar sitt handlande? Har han insett att det han gjorde var fel och insett vidden och konsekvenserna av det han gjort? Även om han har en personlighetsstörning är denna insikt en viktig del i tillfrisknandet. Man får väl anta (och hoppas) att så är fallet eftersom han är utsläppt.

Vad mig anbelangar anser jag att Anders har rätt till att bli lämnad ifred och få möjlighet att leva sitt liv, d v s om han håller sig på rätt sida av lagen och inte planerar nya stordåd på sin arbetsplats t. ex

Han har uttalat sig om att han inte förstår varför det han gjorde för så många år sedan skulle hänga kvar fortfarande...precis som det nånsin skulle kunna glömmas bort...man kan ju fråga de anhöriga...Personligen tycker jag inte synd om honom för fem öre..han kunde kallt betrakta offrens dödskamp efter att ha gett dem frätande medel..det tyckte han var kul.
Citera
2011-04-25, 10:37
Medlem
Cherrykills avatar
Citat:

Viss information i artikeln (egentligen var det en hel tidning, "brotten vi aldrig glömmer") var ny för mig, det fanns några utdrag från förhör under rättegången där han svarar "ja" på frågan om han hade fortsatt att förgifta åldringarna om han aldrig hade blivit upptäckt. Han svarade dock "nej" på frågan om han skulle kunna göra det efter att han åkt dit, alltså om han skulle släppas fri efter rättegången. Där uttryckte han en ånger och förståelse för att det han gjort var väldigt fel och att det inte skulle göras om.

Hans föräldrar tror att detta dåd bottnar i vad hans mormor sa när hon låg på långvården, "det är bättre att dö snabbt än att ligga länge och lida" och det tog han för sanning och projicerade på samtliga åldringar. Troligtvis lider han av aspergers men blev aldrig utredd för detta på den tiden, man får en ganska tydlig bild av att det antagligen var så det låg till. Han förstod inte konsekvenserna av sina gärningar, men säger någon att det han gjort är fel, då förstår han det. Och gör inte om det igen.

Hade han fått rätt behandling under barndomen (det märkes ju relativt tidigt att han inte var som andra) och hade sjukhuset haft andra rutiner - då hade det med största sannolikhet aldrig skett några saftmord.
Citera
2011-04-25, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyazint
Han har uttalat sig om att han inte förstår varför det han gjorde för så många år sedan skulle hänga kvar fortfarande...precis som det nånsin skulle kunna glömmas bort...man kan ju fråga de anhöriga...Personligen tycker jag inte synd om honom för fem öre..han kunde kallt betrakta offrens dödskamp efter att ha gett dem frätande medel..det tyckte han var kul.

Källa på det?
Citera
2011-04-25, 14:30
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrykill
Viss information i artikeln (egentligen var det en hel tidning, "brotten vi aldrig glömmer") var ny för mig, det fanns några utdrag från förhör under rättegången där han svarar "ja" på frågan om han hade fortsatt att förgifta åldringarna om han aldrig hade blivit upptäckt. Han svarade dock "nej" på frågan om han skulle kunna göra det efter att han åkt dit, alltså om han skulle släppas fri efter rättegången. Där uttryckte han en ånger och förståelse för att det han gjort var väldigt fel och att det inte skulle göras om.

Hans föräldrar tror att detta dåd bottnar i vad hans mormor sa när hon låg på långvården, "det är bättre att dö snabbt än att ligga länge och lida" och det tog han för sanning och projicerade på samtliga åldringar. Troligtvis lider han av aspergers men blev aldrig utredd för detta på den tiden, man får en ganska tydlig bild av att det antagligen var så det låg till. Han förstod inte konsekvenserna av sina gärningar, men säger någon att det han gjort är fel, då förstår han det. Och gör inte om det igen.

Hade han fått rätt behandling under barndomen (det märkes ju relativt tidigt att han inte var som andra) och hade sjukhuset haft andra rutiner - då hade det med största sannolikhet aldrig skett några saftmord.

Tack för ett bra svar!

Jag var mest intresserad av att veta om han på djupet har förstått vad han gjort och vad det orsakat, men eftersom han inte ställt upp på en intervju och gett sin förklaring över hur han ser på sig själv och sina gärningar i dagsläget kan vi inte veta vad som rör sig i hans inre.

Jag är fortfarande lite skeptisk till att han fått idén alldeles av sig själv. Kan inte släppa tanken på om det trots allt ändå inte fanns en osynlig hand i bakgrunden som styrde honom i "rätt" riktning. Det med att "lindra lidande" kan vara en del av förklaringen till hans handlande, men därifrån till att, med tanke på den förmodade personlighetsstörningen, ensam gå till verket låter inte helt övertygande.

Jag har läst domen och vet att en viss person inte finns med i personallistan. Trots detta och med tanke på de envisa rykten som cirkulerade en tid efter morden är jag inte helt övertygad om Anders som ensam gärningsman.
Citera
2011-04-25, 14:46
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Mycket intressant! En internet till dig.

Förekom han i någon utredning?
Ber om ursäkt för väldigt sent svar
Det är ganska troligt att det rör sig om den omtalade BC som diskuterats i tråden. Mitt minne sviker mig lite, men min "arbetskamrat" bröt på danska. Jag har även ett gammalt arbetsschema liggandes med namn på anställda, ska rota lite och se om jag kan få fram det. Inte precis några slående bevis, men ändå.
Citera
2011-04-25, 21:23
Medlem
månss avatar
Citat:
..... Jag har läst domen och vet att en viss person inte finns med i personallistan. Trots detta och med tanke på de envisa rykten som cirkulerade en tid efter morden är jag inte helt övertygad om Anders som ensam gärningsman.
And here we go again..
Citera
2011-04-25, 23:20
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
And here we go again..
Jag vet... det är pinsamt
Citera
2011-04-25, 23:31
Medlem
Fogelbergs avatar
Prudens, läst de 5 första sidorna i tråden där den andra personen diskuteras, det är gammal skåpmat.
Citera
2011-04-26, 04:53
Medlem
månss avatar
Citat:
Jag vet... det är pinsamt
Äh, kör på bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto