2008-03-19, 01:38
Medlem
Fargoths avatar
Någon som vet ett enkelt sätt att göra detta på? Helst med (i) ett inspelningsprogram som Cubase eller Logic. Jag är så pass oinsatt att jag endast kan få dram ett clicktrack med samma tempo och takt.

Tack på förhand.
Citera
2008-03-19, 02:41
Medlem
Alaskas avatar
Inte för att vara dryg på ngt sätt men ... jag har inde den blekaste om vad ett "clicktrack" är? typ click n cuts hållet menar du? Lite svårt att förklara en kreativprocess ... du får gärna definera vad du menar med clicktrack så ska jag i alla fall försöka hjälpa dig. Känner mig helt gammal nu haha.
Citera
2008-03-19, 03:19
Medlem
Fargoths avatar
Alltså en slags metronom med ett annorlunda "klick" vid varje ny takt. Används vid inspelning
Citera
2008-03-19, 08:13
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jag tror man kan göra clicktrack i Guitar Pro. Där kan du iaf manuellt lägga in taktslag och ändra taktart när du känner för det och tempo likaså. Sedan bara att exportera låten i midi eller mp3 och ta in den i valfri sequencer.
Citera
2008-03-19, 12:01
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Någon som vet ett enkelt sätt att göra detta på? Helst med (i) ett inspelningsprogram som Cubase eller Logic. Jag är så pass oinsatt att jag endast kan få dram ett clicktrack med samma tempo och takt.

Tack på förhand.
Clicktrack i Cubase.

Starta ett projekt. Klicka fram transport om den inte redan är uppe (F2). Klicka på knappen "Tempo" precis till höger om record-knappen så att det står "Tempo Track" och inte "Tempo Fixed". Klicka "Tempo Track" i Project-menyn (CTRL+T). Där ritar du ut takt- och tempobyten.
Citera
2008-03-19, 12:56
Medlem
vinnes avatar
Clicktrack i reason, om någon är intresserad av det:

Markera "Click" i transporten. Högerklicka på tempo och välj "edit automation". Markera transporten under "devices" och byt till edit mode. Där kan du nu rita ut tempot fritt.
Senast redigerad av vinne 2008-03-19 kl. 13:00.
Citera
2008-03-19, 16:34
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag tror man kan göra clicktrack i Guitar Pro. Där kan du iaf manuellt lägga in taktslag och ändra taktart när du känner för det och tempo likaså. Sedan bara att exportera låten i midi eller mp3 och ta in den i valfri sequencer.

Så som jag gör mina
Citera
2008-03-20, 01:04
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Alltså en slags metronom med ett annorlunda "klick" vid varje ny takt. Används vid inspelning

Ah, då har jag lärt mig ngt nytt idag! Tack ... och skämms lite nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in