2008-03-22, 14:13
Medlem
anv hora

Ordet hora använder jag inte om kvinnor/tjejer. Känns lite low-life
Däremot händer det att jag använder det om den typen av stöddiga män som gärna kan tänkas använda det om kvinnor/tjejer. Som en "smaka din egen medicin"-grej
Citera
2008-03-22, 14:20
Medlem
Luder- en i övrigt normal tjej som varit med många killar.
Hora- en allmänt äcklig tjej som varit med många killar men även gör andra opassande saker.
Citera
2008-03-22, 20:07
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
"Hora" (minns ej vilket av de latinbaserade språken som har den stavningen) betyder faktiskt timme.

.....

Du kan ju göra jämförelse här med fitta.. I dag räknas fitta som skällsord. Fast en gång i tiden så betydde/beskrev fitta något så fint som; "våt fuktig ängsmark" och det användes ibland i erotiska texter för att poetiskt vacker beskriva kvinnas kön när hon var kåt. synd att det försvan och blev något fult med fitta..

timme heter "hora" på spanska i alla fall. ordet "fitta" i sin ursprungliga betydelse använder jag faktiskt ibland, då jag har en kompis som bor vid en våt fuktig ängsmark, och ibland måste man ta sig över fittan.

för att hålla sig till ämnet: "hora" använder jag ibland om prostituerade, aldrig annars. det blir bara missförstånd och komplikationer om man ska börja med överförda betydelser (då varenda människa verkar använda ordet på olika sätt, förutom just betydelsen sköka då) "luder" använder jag aldrig.
Citera
2008-03-22, 20:24
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Att använda "hora" om prostituerade är inte så konstig egentligen. tror bara att många inte känner till den historiska bakgrunden till hur det kommer sig att det blev så..
"Hora" (minns ej vilket av de latinbaserade språken som har den stavningen) betyder faktiskt timme. Engelska språket har lånat in det ordet och lagt en liten egen stavning på det:"hour ".
Det har med att göra att i många länder så tog de prostituerade betalt "per timme" och därför blev det att b.la sjömännen kallade dem för "hora" av den anledningen, och inte för att nedvärdera kvinnan isig. Sedan blev det negativt laddat med det ordet.

Det stämmer tyvärr inte. Hora är ett inhemskt ord, som betyder vad det betyder: kvinna som har sex utanför äktenskapet.

Citat:
Du kan ju göra jämförelse här med fitta.. I dag räknas fitta som skällsord. Fast en gång i tiden så betydde/beskrev fitta något så fint som; "våt fuktig ängsmark" och det användes ibland i erotiska texter för att poetiskt vacker beskriva kvinnas kön när hon var kåt. synd att det försvan och blev något fult med fitta..

Jag har hört den förklaringen förr. Det är väl Fredrik Lindström som har spridit den tror jag. Med stor sannolikhet rent skitsnack.

Fit, fittja (som i orten Fittja) betyder visserligen mark vid en flod, och är kanske en avledning av "fet" > fruktbar mark? Men att det skulle glidit så i betydelsen till att betyda kvinnans könsorgan, och därefter blivit pejorativt är osannolikt.

För det första förklarar det överhuvudtaget inte att det danska ordet för samma sak är fisse och det tyska är Fotze. Dessa betyder inte "våt ängsmark" eller likn. och det hade varit ett rejält sammanträffande om de inte var besläktade.
Citera
2008-03-23, 18:50
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
Jag har hört den förklaringen förr. Det är väl Fredrik Lindström som har spridit den tror jag. Med stor sannolikhet rent skitsnack.

Nja. I ett litet häftat kompendium med titeln Ordkunskap , daterat 1967 (typ) som jag har i min ägo kan man slå upp Fitta: våt strandäng. Så något visst ligger det ändå bakom.
Citera
2008-03-23, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hr.Johansson
Jag använder inte något av de orden.
Jag säger fnask.

HAHA !! Glädjeflicka
Citera
2008-03-23, 19:13
Medlem
Luder använder jag i princip inte alls, även om jag måste medge att det ligger bra i munnen. Hora använder jag väldigt mycket, men då mest som prefix till andra ord eller i kombination med andra ord (exempelvis "jävla horunge" eller "din jävla negerhora"). Märk dock väl att jag aldrig kallar kvinnor för dessa ord. Istället använder jag mig av "slyna".
Citera
2008-03-23, 22:38
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Nja. I ett litet häftat kompendium med titeln Ordkunskap , daterat 1967 (typ) som jag har i min ägo kan man slå upp Fitta: våt strandäng. Så något visst ligger det ändå bakom.

Nej, det tror jag visst inte. Det låter för tillrättalagt för pryda sekelskiftare. "Våt strandäng" - LOL.

Alltså, jag tror inte Fredrik Lindström är upphovsman till teorin, bara att han spridit den mer än nån annan.
Citera
2013-08-05, 07:17
Bannlyst
Betydelsen av ordet hora och luder osv..?

1. Hora?
2. Luder?
3. Slyna?
4.Slampa?

Vad skiljer dessa ord åt om man ska vara noggrann eller har dessa ord ingen djupare innebörd mer än att det är skällsord som diskriminerar kvinnor och tjejer. I vilka sammanhang är det ett skällsord och i vilka sammanhang kan säga dessa ord till kvinnor, under sexakten?
Citera
2013-08-05, 08:10
Medlem
BigFatCones avatar
Hora är ju som bekant en prostituerad och dom övriga tre är väl bara mer eller mindre vulgära benämningar på sexuellt utsvävande tjejer? Eventuellt kan luder vara slang för prostituerad men jag är inte helt säker.
Citera
2013-08-05, 08:27
Moderator
impieteers avatar
Censur och yttrandefrihet --> Språk
/Moderator
Citera
2013-08-05, 09:43
Medlem
Testat google?

Hora (Wikipedia):
Kan syfta på:
Hora, nedsättande benämning på prostituerad
Hora, föråldrat uttryck för kvinna som ägnat sig utomäktenskapligt sexuellt umgänge

Luder (Wikipedia):
Ett lockbete, se Åtel
En prostituerad person, i vulgärt språkbruk.

Slyna (Wictionary):
(nedsättande, vulgärt) promiskuös kvinna; ouppfostrad flicka; ibland även könsneutralt

Slampa (Wictionary):
Promiskuös eller njutningslysten kvinna; ibland även könsneutralt

Edit: Du kan ju säga vad du vill till en tjej under sexakten, frågan är ju snarare vad du vill uppnå med det du säger.
Senast redigerad av SwingSy 2013-08-05 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in