Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-19, 01:32
  #1
Avstängd
Rylanors avatar
Hur använder ni orden hora och luder? Det verkar ju tyvär som om många använder de här orden på tjejer i allmänhet, vilket är förbannat sorgligt. Personligen använder jag aldrig ordet luder, och hora använder jag väl i princip bara när det faktiskt handlar om prostituerade och knappt ens då. Ibland kan det hända att jag använder det som förolämpning, och då inte enbart angående kvinnor. Men det är väldigt enstaka fall när jag är riktigt förbannad.

Jag uppfattar det annars som att orden är väldigt utbredda, särskilt bland ungdomar då. Särskilt bland den sortens män som vill hävda sig och visa att de är dominanta över kvinnor vad det än gäller.
Citera
2008-03-19, 02:36
  #2
Medlem
ейныйs avatar
Är det en kuggfråga?
Citera
2008-03-19, 22:07
  #3
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Jag använder inte något av de orden.
Jag säger fnask.
Citera
2008-03-19, 22:19
  #4
Medlem
Kapt3n Rövskäggs avatar
Luder använder jag som ett skällsord eller för att uttrycka min ilska.
Finns inget så skönt som att vråla "SATANS LURVIGA LUDER!!!" när något skitit sig riktigt illa.
Citera
2008-03-19, 22:22
  #5
Medlem
Bajsfacistens avatar
Luder använder jag ibland när jag talar om åtel i jakt sammanhang.
Horor ligger mekaniker på verkstäder.
Fnask suger kuk för penningar.
Citera
2008-03-20, 08:47
  #6
Medlem
"Hora" använder jag ytterst sällan, och "luder" ett par ggr/år. Redan nämnda "fnask" är vanligare, men de uttryck jag använder oftast när jag refererar till prostituerade är faktiskt "glädjeflicka" och "nattfjäril".
Citera
2008-03-20, 23:27
  #7
Medlem
orfikers avatar
Förutom en del andra mildare uttryck använder jag ibland hora och luder när jag refererar till dem som har till yrke att ligga med andra för pengar. Däremot använder jag inte något ord för prostituerad som skällsord. Vad folk väljer att göra med sina underliv tycker jag är deras ensak.
Citera
2008-03-20, 23:32
  #8
Medlem
Mystiqes avatar
Hora känns uttjatad och är inte negativ laddat längre...
Citera
2008-03-20, 23:37
  #9
Medlem
ellroys avatar
Använder bara "luder" när jag sjunger med i "Dunder & Snus" med Simon Brehm och hans ruskiga röjare....
Citera
2008-03-20, 23:39
  #10
Medlem
Klints avatar
"Ett skitigt luder", jag vet inte varför men av någon anledning dyker det uttrycket upp när jag ser rubriken.
Citera
2008-03-21, 22:15
  #11
Medlem
Mockens avatar
I Torsby säger man sporreluder http://www.youtube.com/watch?v=mvfHIHzG7VM
Citera
2008-03-22, 14:04
  #12
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rylanor
Hur använder ni orden hora och luder? Det verkar ju tyvär som om många använder de här orden på tjejer i allmänhet, vilket är förbannat sorgligt. Personligen använder jag aldrig ordet luder, och hora använder jag väl i princip bara när det faktiskt handlar om prostituerade och knappt ens då. Ibland kan det hända att jag använder det som förolämpning, och då inte enbart angående kvinnor. Men det är väldigt enstaka fall när jag är riktigt förbannad.

Att använda "hora" om prostituerade är inte så konstig egentligen. tror bara att många inte känner till den historiska bakgrunden till hur det kommer sig att det blev så..
"Hora" (minns ej vilket av de latinbaserade språken som har den stavningen) betyder faktiskt timme. Engelska språket har lånat in det ordet och lagt en liten egen stavning på det:"hour ".
Det har med att göra att i många länder så tog de prostituerade betalt "per timme" och därför blev det att b.la sjömännen kallade dem för "hora" av den anledningen, och inte för att nedvärdera kvinnan isig. Sedan blev det negativt laddat med det ordet.
Du kan ju göra jämförelse här med fitta.. I dag räknas fitta som skällsord. Fast en gång i tiden så betydde/beskrev fitta något så fint som; "våt fuktig ängsmark" och det användes ibland i erotiska texter för att poetiskt vacker beskriva kvinnas kön när hon var kåt. synd att det försvan och blev något fult med fitta..

Luder använder jag nästan aldrig, mer än i text då om man skall prata om ordet luder isig (som vi gör i denna diskussion) eller om jag skall förklara ordet vad det betyder för någon verbalt.. Men inte som "skällsord" eller något sådant..
Skulle nog ha svårt att använda det i sammanhang som "dirty taking" även om jag är dominant tjej (gillar att utöva viss förnedring av en frivillig partner som vill bli förnedrad) i sänghalmen och tänder på kvinnor.. anledningen för mig är att luder , trots sin negativa laddning, låter så lustigt som ord isig..

Hora använder jag själv om prostituerade av för mig naturlig skäl då det betyder timme..

Hora använder jag oxå om "liggbräda"; , då det härstammar från "hora" som man använder om de man prostituerar.. Exakt hur det kommer sig att det blev så om liggbräda minns jag inte även om jag fick det förklarad av en chef jag hade på en bilverkstad jag praktiserade på..

Citat:
Ursprungligen postat av Rylanor
Jag uppfattar det annars som att orden är väldigt utbredda, särskilt bland ungdomar då. Särskilt bland den sortens män som vill hävda sig och visa att de är dominanta över kvinnor vad det än gäller.

Ja jo jag har oxå noterat detta hur det oftast används. Fast det är så lätt att förvirra bort dessa pojkar (för män är det knappast egentligen). Det är bara att trassla in dem i deras argumentation till deras beteende kring detta .
Favoriten för mig är att fråga om de inte är man nog för deras kuk att ge sig på en man i deras egen storlek och hävda sig emot dem..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback