Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-17, 16:18
  #1
Medlem
möböks avatar
Har köpt en HP Pavilion D600 på blocket och fick hem den med Windows XP installerat. Dock är långt ifrån all hårdvara installerad, bla. så finns det ingen ljudprogramvara, funkar inte att få igång bredbandet. Vare sig med kabel eller trådlöst.

Självfallet mycket irriterande. Och när jag startar upp datorn och försöker köra en system recovery med F11 händer det ingenting. Datorn bara startas upp normalt.
Hur gör man då för att kunna åter installera Vista som datorn hade från böjan? Utan att kunna formatera datorn till fabriksinställningar. Finns det någon annan väg att gå?

Har tankat hem all programvara på HP's hemsida till just den modellen och XP men det går inte att installera.


Någon skicklig knös där ute som kanske kan hjälpa mig? Vore OTROLIGT uppskattat vill jag lova! Någon som har haft samma problem kanske?
Citera
2008-03-17, 17:54
  #2
Medlem
möböks avatar
Under datorn står det dock att modellen är DV6500 men ovanför skärmen DV600. Enligt källor så ska det vara en DV6500 enligt vad som står på undersidan.

Ingen som vet hur jag ska gå till väga?
Citera
2008-03-17, 18:01
  #3
Medlem
kimdah2002s avatar
Sitter det en etikett med en Vista logo o serienummer på undersidan kan du ta kontakt med HP o dom skickar då en Vista Recovery DVD mot en mindre summa som du kan installera...

Troligtvis har den tidigare ägaren tagit bort recoverypartitionen när han/hon installerade XP
Citera
2008-03-17, 23:02
  #4
Medlem
Hejsan1s avatar
Det stämmer bra. HP datorer (vet inte om det gäller alla men) kommer med en extra partition (ofta D:/ på några gig) som används för systemåterställning. Gör man dock en formatering till exempel så försvinner ju förstås denna.
Citera
2008-03-17, 23:09
  #5
Medlem
möböks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Det stämmer bra. HP datorer (vet inte om det gäller alla men) kommer med en extra partition (ofta D:/ på några gig) som används för systemåterställning. Gör man dock en formatering till exempel så försvinner ju förstås denna.
Tack för svaren. Men det var ju illa. Lustigt att det ska vara så svårt att finna dessa boot-cd's på torrentsidor och dyl. eftersom många verkar lida utav problemet...

Nu har jag iaf lyckats få nätverkskortet att fungera på datorn. Men står fortfarande utan ljudkort osv.
Dock har det uppkommit ett annat problem, när jag försökte ladda ned windows-uppdateringar. "Du har råkat ut för en programvaruförfalskning", så uppdateringarna går inte att plocka hem. Finns det någon genväg alls där eller måste man inhandla ett XP-licensierat för 1500...
Citera
2008-03-18, 07:37
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbök
Nu har jag iaf lyckats få nätverkskortet att fungera på datorn. Men står fortfarande utan ljudkort osv.
Dock har det uppkommit ett annat problem, när jag försökte ladda ned windows-uppdateringar. "Du har råkat ut för en programvaruförfalskning", så uppdateringarna går inte att plocka hem. Finns det någon genväg alls där eller måste man inhandla ett XP-licensierat för 1500...

Sök, båda dina frågor har besvarats 78 gånger...
Citera
2008-03-18, 12:20
  #7
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Jag förstår att du inte provat att kolla på HP´s supportsidor där de erbjuder nedladdning av drivrutiner:

http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html

Detta hade jag gjort innan jag installerar om etc.

Citera
2008-03-20, 19:13
  #8
Medlem
möböks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Jag förstår att du inte provat att kolla på HP´s supportsidor där de erbjuder nedladdning av drivrutiner:

http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html

Detta hade jag gjort innan jag installerar om etc.


Försökte med deras drivers otaliga ggr. Utan resultat. Lustigt nog fick jag allt att fungera genom att installera om hårdvaran med xp igen. Nu funkar allt skitbra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback