2008-03-17, 12:39
Medlem
031s avatar
Hey.

Behöver förklaringar vid hur jag ska spara mitt pdf för tryck.
Har inte riktigt fått grepp om det där till hundra procent och måste vara stensäker.

Tex vad ska färgen vara? CMYK? Inte pantone solid coated?
Hur vill tryckeriet ha det? Behöver dom nåt annat än pdf?
Allting som visades i InDesign visades inte när jag gjorde den till pdf. Varför det?
Ibland klagade den att jag inte hadde vissa tyckensnitt när jag formaterade, som arial eller times new roman vilket jag tyckte det var konstigt för det är väl grund-fonts och dom har väl alla inklusive jag på min dator. Vad tjötade den om?

Det är mkt jag inte vet men all hjälp uppskattas så jag inte förstör allting.

MVH/ 031
Citera
2008-03-17, 13:05
Medlem
coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 031
Hey.

Behöver förklaringar vid hur jag ska spara mitt pdf för tryck.
Har inte riktigt fått grepp om det där till hundra procent och måste vara stensäker.

Tex vad ska färgen vara? CMYK? Inte pantone solid coated?
Hur vill tryckeriet ha det? Behöver dom nåt annat än pdf?
Allting som visades i InDesign visades inte när jag gjorde den till pdf. Varför det?
Ibland klagade den att jag inte hadde vissa tyckensnitt när jag formaterade, som arial eller times new roman vilket jag tyckte det var konstigt för det är väl grund-fonts och dom har väl alla inklusive jag på min dator. Vad tjötade den om?

Det är mkt jag inte vet men all hjälp uppskattas så jag inte förstör allting.

MVH/ 031

Borde väl ligga i "Bildhantering och grafisk formgivning "

DU ska höra med ditt tryckeri vilket arbetsflöde dom vill ha...
men en grundförutsättning är väl att bilderna har rätt upplösning, Bilderna har rätt färgrymd (antagligen CMYK men vilken profil dom ska ha vet bara ditt tryckeri då de flesta tryckerier har en enskild profil beroende på vilken maskin och vilket papper det ska tryckas på.

Vad menar du med att allt inte syns? Är det trasiga länkar som försvinner?

När du skapar PDF filen så ska du använda en bra Joboption, kan vara så att du får den av tryckeriet också, där väljer man komprimeringsgrad, om typsnitt ska följa med etc.

Vad menar du med att typsnitten inte fungerade när du formaterade?

Du ska helst inte använda Ariel eller Times new roman (iaf sen gammalt) då dom inte alltid fungerar med tryckeriers rippar.. men om du använder dom så ska du inte använda dom där FET - ITALIC - UNDERLINE knapparna då det inte är typsnitets variationer. använd dessa istället

hoppas det går bra
Citera
2008-03-17, 14:17
Medlem
Chilies avatar
Svar

Framförallt gäller det att du ser till att baka in typsnitten du nyttjar. Det finns 1000 varianter av typsnitt och det är inte säkert att tryckeriet har tillgång till just de typsnitt du nyttjat. Detta gäller om du går via "Adobe Distiller". Gällande fonter så välj "Emped all fonts".

Du skall alltid nyttja dig av CMYK när du skall trycka något liksom du använder RGB för att visa något på en datorskärm.

Ett seriöst tryckeri tillhandahåller job-options som du kan nyttja i Adobe Distiller resp. InDesign.

Lite inställningar du kan prova:
-Använd inte "optimera för snabb web-visning".
-Upplösning kan du sätta till 2400 dpi.
-När det gäller packning av bilder sä använd högsta kvalité och inte mindre än 300 resp. 450 dpi.
-Spara som CMYK.
-Ha gärna ett utfall på minst 10 mm runtom.
Senast redigerad av Chilie 2008-03-17 kl. 14:23.
Citera
2008-03-17, 15:07
Medlem
031s avatar
Hej, tack för svar.

Hur bäddar jag in fonten? Betyder det att jag slipper skicka iväg fonts till tryckeriet?

Hur gör jag utfall? Och kommer det som är på utfallet med på det jag ska trycka?
Jag är totaly noob så jag vet inte ens vad ni menar med utfall.

Så jag ska spara allt i CMYK? I min lärobok stod det:
"Pantone solid coated är ett färgsystem för tryck på bestruket papper."

Så jag ska använda pantone solid coated bara när jag ska göra mitt tryck med bestruket/glansigt papper och cmyk när jag inte ska ha något annat än plain vanligt papper?

http://aycu26.webshots.com/image/496...0955043_rs.jpg

Hur gör jag så det blir rosa bakgrund som på bilden? (Inte jag som gjort den utan fanns i cd-skivan)

Många frågor men jag förstår inte allt som står på den komplicerade boken jag lånade i bibloteket.

Tack!
Senast redigerad av 031 2008-03-17 kl. 15:10.
Citera
2008-03-17, 15:43
Medlem
coopers avatar
Citat:
Hej, tack för svar.

Hur bäddar jag in fonten? Betyder det att jag slipper skicka iväg fonts till tryckeriet?
Detta ställer man in i Joboption för PDF skapandes, Joboption är en liten fil som berättar för PDF-skapar-programmet vad den ska ta med.
Citat:
Hur gör jag utfall? Och kommer det som är på utfallet med på det jag ska trycka?
Jag är totaly noob så jag vet inte ens vad ni menar med utfall.
Utfall är det som kommer på utsidan av arkytan, det som sen kommer att skäras bort, detta brukar vara lite abstrakt för nybörjare.
Men om du ska ha en färgad bakgrund så ska färgen fortsätta på utsidan av arket (detta trycks på ett större ark och skärsbort sedan). Så här gör man för att inte få vita kanter runt en färgad platta, ifall arket hoppar lite.

När du skapar dokumentet kan du ange att du ska ha utfall och får då yttre stödlinjer, brukar vara röda, se till att du drar ut den färgade plattan till dessa yttre stödlinjer. Sen när du gör din pdf så måste även detta följa med, Gör en PDF med skärmärken och se till att du har värde i UTFALLs inställningarna.
Citat:

Så jag ska spara allt i CMYK? I min lärobok stod det:
"Pantone solid coated är ett färgsystem för tryck på bestruket papper."

Så jag ska använda pantone solid coated bara när jag ska göra mitt tryck med bestruket/glansigt papper och cmyk när jag inte ska ha något annat än plain vanligt papper?

Pantone Solid Coated ska användas om du ska trycka ENFÄRG på ett bestruket papper... men ENfärg menar jag PMS färger, alltså Dekorfärger. Om du ska ha full-färg, fler än 3 färger så ska färgerna vara i CMYK... men jag tolkade det som om det är flerfärg.
(Om du ska ha 1-färg >3-färg så måste eventuella bilder vara i samma färgläge och så.. detta tror jag är inaktuellt för din del. Bortse från detta om du ska ha fyrfärg CMYK)
Citat:
http://aycu26.webshots.com/image/496...0955043_rs.jpg

Hur gör jag så det blir rosa bakgrund som på bilden? (Inte jag som gjort den utan fanns i cd-skivan)
Hur menar du? ska du maska ur en bild så du att tex en person ligger på en färgad platta?
Isf bör du göra en urklippningsbana i PS och sen säga åt INDESIGN att läsa av denna.. förklara bättre...
Citat:
Många frågor men jag förstår inte allt som står på den komplicerade boken jag lånade i bibloteket.
Indesign är kanske inte ett lätt program att sätta sig ner från början utan koll på trycksaksproduktion.. Men du verkar ju iaf inse det och inte bara kör på.. jag möter en väldig massa folk som verkligen tror att dom kan allt bara för att dom har lyckats installera Indesign..

Rekomenderar annars att börja läsa i färglära och typografi om du tycker det är intressant.. Indesign eller annat editeringsprogram kommer egentligen ganska långt ner i själva producerandet av trycksaker...

Tycker fortfarande att mod borde flytta detta till grafisk formgivning
Citera
2008-03-17, 16:05
Medlem
031s avatar
cooper

Okej, nu börjar jag förstå lite saker och ting.
Men:

Joboption: Du menar :
Arkiv>Packa ?
För där packar den ner fonten och andra info om mitt företag i en liten mapp och allt dokumentet kommer med, fast inte i PDF.
Om det är detta du menar, ska jag göra en PDF och lägga den i samma mapp, för att sedan skicka den till tryckeriet? Eller räcker det med det som kommer med pack-mappen?

Angående utfall:

http://aycu39.webshots.com/image/463...5883130_rs.jpg
Är där jag ritat rött, utfall?
Citera
2008-03-17, 16:38
Medlem
coopers avatar
Citat:
cooper

Okej, nu börjar jag förstå lite saker och ting.
Men:

Joboption: Du menar :
Arkiv>Packa ?

Nej det 'är att packa, Joboption är den fil som bestämmer hur PDF filen ska sparas, den används när du Exporterar.. antagligen får du en fil från tryckeriet eller så använder du Exportera /Tryckanpassat och hoppas det fungerar
Citat:
För där packar den ner fonten och andra info om mitt företag i en liten mapp och allt dokumentet kommer med, fast inte i PDF.

Du kan skicka filen "Öppen" då packar du filen och drar iväg, det kan bli problem om tryckeriet inte har samma verision som du av programmet..
Ibland är det vettigt att köra över ett Öppet dokument för att tryckeriet ska kunna gå in att ändra dom eventuella fel du har gjort, men om du gör rätt så ska det räcka att skicka en PDF.. men då får du stå för de eventuella fel det är i PDF filen
Citat:
Om det är detta du menar, ska jag göra en PDF och lägga den i samma mapp, för att sedan skicka den till tryckeriet? Eller räcker det med det som kommer med pack-mappen?

se ovan
Citat:
Angående utfall:

http://aycu39.webshots.com/image/463...5883130_rs.jpg
Är där jag ritat rött, utfall?
Jag ritade en egen bild.. visst skriver jag fint

http://i28.tinypic.com/11c41mf.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto