Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-16, 20:54
  #13
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schill88
Finns det ingen coop mod man kan spela?

Någon som kommer ihåg "skermish" eller vad den hette där man är en marine som störtat på en xeonmorph värld och ska överleva så länge som helst? Det satte extra 25 timmat till spelet
Cooperative finns inbyggt i AvP1 redan från början... Skirmish är ett sätt att spela cooperative banorna som ensam spelare...
Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo
Alien vs Predator 1 är ett helt underbart spel med - vilket tidigare nämnts i tråden - otroligt snygg grafik för sin tid. Så pass snygg, faktiskt, att uppföljaren (som utvecklades av ett annat bolag och med annan motor, jag vet ) var f u l a r e ! Inte ofta man lyckas med det i spelbranschen, skulle jag tro.
Sant, sant! Ettan är på många sätt snyggare än tvåan! Och ettan har många andra fördelar som tvåan saknar också...

Båda spelen är bra, men det är ettan som är klassikern!
Citera
2008-03-18, 01:56
  #14
Medlem
Dr.hankeys avatar
Åh gud ja!
lirade dock bara demot efter en kväll då jag kommit hem från game och med tårfyllda ögon accepterat att datorn inte hade lust med AVP
Citera
2008-03-18, 02:01
  #15
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Åh gud ja!
lirade dock bara demot efter en kväll då jag kommit hem från game och med tårfyllda ögon accepterat att datorn inte hade lust med AVP
Många har haft problem med att spela det under XP, själv har jag dock fått det att funka på alla mina XP-datorer... Ett tips är att ta bort cfg.-filen i mappen, då skapas en ny som är bättre lämpad för ens dator... Ett annat tips är att ta bort videosekvensen som spelas i bakgrunden av huvudmenyn om man har Gold Edition, då får man istället den vanliga rymdbakgrunden som inte får vissa datorer att hänga sig då animationen loopar... Ett tredje tips är att trycka bort alla videosekvenser innan de hunnit börja...

Lycka till!
Citera
2008-03-18, 02:06
  #16
Avstängd
Lemasives avatar
AVP gold?

Vad är det som klassas in som retro egentligen
Citera
2008-03-18, 07:54
  #17
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
AVP gold?

Vad är det som klassas in som retro egentligen
Det är mer retro än vad du är i alla fall! AvP kom 1999, Gold Edition kom 2000... Det har ju existerat fyra gånger så lång tid som Lemasive-kontot har varit aktivt på FB...
Citera
2008-03-18, 08:24
  #18
Medlem
Stinkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicide Nation
Minns fortfarande hur jävla obehagligt det var att möta facehuggers som marine. Bara klick så var man stendöd och hela rutan var täckt av pulserande tentakler. :P

Ja det var en bana som var sjukt svår med marine vill ja minnas. Facehuggers överallt och även ifall man sprayade med smartgun så dog man alltid av de små jävlarna.

Kommer även ihåg att det var väldigt långt mellan alla checkpoints så dog man fick man spela igenom de senaste 20 minuterna igen. Bara det som var irriterande enligt min mening, annars vardet ett sjukt sjysst lir.
Citera
2008-03-18, 08:39
  #19
Medlem
Corvs avatar
Oooh! Härliga minnen.
Fy satan vad kul det var på lan! Alien var dock alldeles för svårt, och jag tror inte att jag utnyttjade predators fulla potential, men att springa omkring tre livrädda marines i grupp och spraya sönder minsta lilla sak som rör sig var en höjdare.

Någon som minns en skitkul multiplayerbana som var utomhus, man skulle springa som marine i gångar ett tag, tillslut så kom man fram till något bunkerliknande ställe där man skulle försvara mot aliens? Jag minns den rena skräcken när det kom ett gäng super-aliens fortfarande.
__________________
Senast redigerad av Corv 2008-03-18 kl. 08:41.
Citera
2008-03-18, 08:41
  #20
Medlem
Cryingmantiss avatar
Just ja, Aliens Versus Predator var verkligen mitt favoritspel ett bra tag. Minns att jag var så glad för att jag fick spela en av mina favoritmonster, Aliens. Samt att man äntligen fick spela "ond" (alla var onda på min tid om man inte var människa, hehe)

Älskade att krypa omkring i ventilerna och sakta, sakta krypa mig in på fienden, självklart uppifrån, bakirån och ta en tugga av deras stackars skallar. körde alltid på "göm-tekniken" där jag gömde mig för alla människor, levde mig in i situationen, och aldrig tog några förhastade slutsatser. Bättre att en bana tog 2h än att dö om och om igen.

Jag vågade inte heller spela marines, kom inte långt på den första banan med dem innan jag gav upp och stängde av. Predators förstod jag mig inte riktigt på. Min kusin gav mig nämligen spelet när han tröttnat, utan bok eller något som förklarade knapparna.
Citera
2008-03-18, 09:09
  #21
Medlem
Ooja där har aliens många aliens slutat som soppa i coop multiplayer. Bra drag i det där på svåraste eller vad det var!
Citera
2008-03-18, 09:20
  #22
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stinkis
Ja det var en bana som var sjukt svår med marine vill ja minnas. Facehuggers överallt och även ifall man sprayade med smartgun så dog man alltid av de små jävlarna.

Kommer även ihåg att det var väldigt långt mellan alla checkpoints så dog man fick man spela igenom de senaste 20 minuterna igen. Bara det som var irriterande enligt min mening, annars vardet ett sjukt sjysst lir.
Facehuggers är ganska lätta egentligen, då de till motsats till vanliga aliens inte respawnar... Efter ett tag lär man sig var de finns, och även innan man gjort det så kan man höra ett speciellt "slemmigt" och "krypande" ljud då de finns i närheten... Autosiktet på smartgun är bra att upptäcka dem med och smartgun fungerar även ganska bra då man skjuter dem, även om de ibland är lite för snabba för att siktet skall hinna med... Man kan också använda eldkastare och granater från pulse rifle...

Från början kunde man inte spara spelet mitt i banorna, men med patchen eller Gold Edition får man spara ett begränsat antal gånger (8 på training, 4 på realistic eller bonusbanor och 2 på directors cut)... Dessa gånger räcker helt okej även på directors cut, man delar helt enkelt bara upp banan i tre delar... Delen innan ens första save, delen mellan save 1 och save 2 och delen efter save 2... Då blir segmenten inte så långa... Att man inte kan spara hur som helst gör spelet rätt så spännande, eftersom det faktiskt spelar roll om man dör och inte bara innebär att man måste trycka på quickload-knappen...
Citat:
Ursprungligen postat av Corv
Oooh! Härliga minnen.
Fy satan vad kul det var på lan! Alien var dock alldeles för svårt, och jag tror inte att jag utnyttjade predators fulla potential, men att springa omkring tre livrädda marines i grupp och spraya sönder minsta lilla sak som rör sig var en höjdare.

Någon som minns en skitkul multiplayerbana som var utomhus, man skulle springa som marine i gångar ett tag, tillslut så kom man fram till något bunkerliknande ställe där man skulle försvara mot aliens? Jag minns den rena skräcken när det kom ett gäng super-aliens fortfarande.
Ja, AvP är kanske det spel jag spelat mest på LAN-parties... Banan du nämner är en cooperative-bana som heter Stranded... En av de bästa banorna om man vill lära sig hantera spelet som marinsoldat...

Själv gillade jag att spela som alien i multiplayer medan mina motståndare var marinsoldater... Min favoritbana var Tyrargo, en single player-bana som jag själv gjort om till multiplayer med spelets editor... Ovanför banan finns ett helt nätverk av ventiler och som alien kan man hoppa ner precis var som helst! Bara att vänta i en ventil på att marinsoldaterna springer förbi, hoppa ner bakom dem och slå till! Banan var väldigt linjärt formad annars, vilket gjorde den utmärkt för kamper mellan marines och predators... Marines började i ena ändan och predators i andra, sen möttes man nånstans på mitten... Väldigt spännande det med! Har banan kvar på hårddisken om nån vill ha den...
Citat:
Ursprungligen postat av Cryingmantis
Just ja, Aliens Versus Predator var verkligen mitt favoritspel ett bra tag. Minns att jag var så glad för att jag fick spela en av mina favoritmonster, Aliens. Samt att man äntligen fick spela "ond" (alla var onda på min tid om man inte var människa, hehe)

Älskade att krypa omkring i ventilerna och sakta, sakta krypa mig in på fienden, självklart uppifrån, bakirån och ta en tugga av deras stackars skallar. körde alltid på "göm-tekniken" där jag gömde mig för alla människor, levde mig in i situationen, och aldrig tog några förhastade slutsatser. Bättre att en bana tog 2h än att dö om och om igen.
Det är det som är så härligt med att vara alien... Som marine och predator måste man springa relativt snabbt igenom banan eftersom det hela tiden kommer nya aliens, men som alien är man jägare och inte byte... =)
Citera
2008-03-18, 13:39
  #23
Medlem
Ett av de få spel som jag älskade men aldrig spelade mer än några banor innan jag la av. Jag klarade inte skräcken. Det blev för mycket. Jag var bara sjutton då i och för sig. Min polare fick sluta spela när han började få stora sår ovanför knäna. Han satt i ett mörkt rum och satte upp stereon på riktigt hög volym, och varje gång han hörde minsta ljud eller det kom en alien hoppade han till och slog i benen i skrivbordet.

Kanske dags att ladda hem det och köra igen. Riktigt välgjort spel..
Citera
2008-03-18, 13:51
  #24
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maox
Ett av de få spel som jag älskade men aldrig spelade mer än några banor innan jag la av. Jag klarade inte skräcken. Det blev för mycket. Jag var bara sjutton då i och för sig. Min polare fick sluta spela när han började få stora sår ovanför knäna. Han satt i ett mörkt rum och satte upp stereon på riktigt hög volym, och varje gång han hörde minsta ljud eller det kom en alien hoppade han till och slog i benen i skrivbordet.

Kanske dags att ladda hem det och köra igen. Riktigt välgjort spel..
Ja, jag rekommenderar verkligen att du spelar mer AvP... Så hemskt är det ändå inte... Om du har problem att få det att funka i Windows XP kan du kolla igenom råden jag kom med tidigare i tråden...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback