• 33 895 online
  • 1 127 809 medlemmar
  • 58 526 324 inlägg
2008-03-16, 01:57
Medlem
Nemesis1s avatar
Ett av de bästa FPS-spelen i min maning... Grafiken var fantastisk för sin tid, skjöt man något explosivt i ett rör blev explosionen formad efter röret... Motorn var snabb och mjuk, lite lik den i Quake III Arena, fast AvP kom före... Att man kunde spela som både alien, marinsoldat och predator gjorde ju inte heller spelet sämre... Fighterna i multiplayer kunde bli väldigt intressanta då alla tre varelser blandades ihop... En predator kunde smyga fram för att döda en marinsoldat samtidigt som en alien hoppade ut ur ventilationssystemet och landade bakom predatorn...

Jag gillade att det fanns så många olika vapen och andra verktyg.... Aliens kunde klättra på väggarna och springa svindlande snabbt (något som de tyvärr inte längre kunde i AvP2 av någon sorglig orsak) och marinsoldater hade night vision, rörelsedetektorer, signalbloss och möjligheten att minera banorna, något som gav dem en taktisk fördel i striden om man förstod hur man skulle använda sina redskap rätt... Predatorn var kanske mäktigast, med så gott som vilket vapen som helst kunde han döda en alien eller marinsoldat med ett enda skott och dessutom kunde han göra sig osynlig och tålde mer stryk än någon annan... Men även predatorn hade sina svagheter... Hans vapen tog lång tid att ladda om, vilket gjorde att han inte riktigt var lämpad för att strida mot flera fiender samtidigt... Istället blev man tvungen att göra som i filmen: Komma in i rummet, döda en marinsoldat, retirera, repetera...

Multiplayer gick dock alltid att balansera, för man kunde bestämma vilka vapen som skulle vara med, respawn-tider och hur mycket poäng man skulle få för att döda varje monster... Blev en multiplayerfight obalanserad var det spelvärdens fel och inte spelets... Single player var också väldigt bra balanserat... Den lättaste svårigheten var relativt användarvänlig men inte så lätt att den förstörde spänningen, den svåraste var utmanande men inte omöjlig... På tal om spänning så hade AvP många situatioiner där man kunde hoppa till, speciellt i single player som marinsoldat... Aliens hoppade ner mot en från taket, facehuggers kröp längs golvet, redo att slänga sig upp i ansiktet på en!
Citera
2008-03-16, 01:59
Medlem
cammos avatar
Japp, grymt bra spel, spelar det fortfarande då och då.
Citera
2008-03-16, 02:00
Medlem
Fargoths avatar
Nu har jag inte lirat ettan på hur många epoker som helst, men tvåan är ju en klassiker!
Citera
2008-03-16, 02:08
Medlem
roaders avatar
Gud ja! Minns ni även det sjukt fula instruktionsboken man fick med i CD-storlek?

Minns när man för första gången startade spelet och valde predator när man startade uppe på berget med tonvis med blodstänk bakom sig, åh vad obehaligt man tyckte det var på den tiden.

Var det bara jag eller var det sjukt svårt att spela som Alien? Minns att redan första banan var skitsvår och ens puls sköt i taket när man hörde marines! Som en bonus kan man ju föreställa sig moraltanternas miner om ett liknande spel släpptes idag där man ska äta lik för att få liv och slita huvudet av människor med "wristblades"!
Senast redigerad av roader 2008-03-16 kl. 02:13.
Citera
2008-03-16, 02:35
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Gud ja! Minns ni även det sjukt fula instruktionsboken man fick med i CD-storlek?
Jag tyckte det var trevligt att de påkostat sig med en ordentligfärgmanual...
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Var det bara jag eller var det sjukt svårt att spela som Alien? Minns att redan första banan var skitsvår och ens puls sköt i taket när man hörde marines! Som en bonus kan man ju föreställa sig moraltanternas miner om ett liknande spel släpptes idag där man ska äta lik för att få liv och slita huvudet av människor med "wristblades"!
Det beror på hur bra man känner till banorna... Vet man inte vart man skall klättra blir man lätt sentry gun-mat... Känner man till banorna tycker jag dock ddet är lättare att vara alien än marinsoldat och predator... Man slipper ju slåss mot respawnande aliens då och kan ta banan i lugn och ro...

Ett tips som många nybörjarspelare misssar: Börjar man brinna är det bara att hoppa runt så slocknar elden mycket fortare... Predatorn är inte i så stort behov att göra det, han brinner ändå så däligt och dessutom kan han direkt släcka eld med secondary fire då man har sin medicomp framme... Som alien skall man definitivt göra det, den blixtsnabba xenomorfen flyger fram så snabbt att elden på nolltid slocknar utan att man hinner ta någon nämnvärd skada... En marinsoldat är däremot inte lika snabb och även om han har 100 i både hälsa och skyddsväst så hinner han förlora mer än hälften trots att han hoppar omkring så snabbt han bara kan direkt då han antändts... Men man överlever ju i alla fall, om man inte hoppar runt som dödar elden en såvida man inte hittar en förstahjälpenlåda...
Citera
2008-03-16, 03:27
Avstängd
schill88s avatar
Å gud vilka minnen.

Jag kan fortfarande inte spela marine Det sitter kvar sen man var liten och smög sig ner när föräldrarna låg och sov. Spelade 10-20 min sen var jag för rädd för att spela. Jag kan fortfarande drömma maddrömmar om spelet, där jag är en marine och ska undersöka div saker. Men jag har varvat spelet ett flertal gånger med både alien och predator. Samma sak med 2an...

Finns det ingen coop mod man kan spela?

Någon som kommer ihåg "skermish" eller vad den hette där man är en marine som störtat på en xeonmorph värld och ska överleva så länge som helst? Det satte extra 25 timmat till spelet
Citera
2008-03-16, 03:38
Medlem
ja,läskigt som fan och jag fick fuska mig igenom det på både predator och alien.
marine vågade jag inte spela som odödlig ens.har det i hyllan här igemte och tittar ibland men jag vet att det inte är någon ide att försöka göra ett ärligt förrsök
Citera
2008-03-16, 03:40
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Jag har enbart testat AvP 1, men tvåan har jag klarat ut helt och hållet (och även LAN:at lite på detta spel, riktigt kul fast det laggade för oss vilket såg lite fult ut, men det gick dock att spela).

Tvåan var riktigt jävla bra måste jag säga.
Citera
2008-03-16, 04:08
Medlem
Jabbexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Jag har enbart testat AvP 1, men tvåan har jag klarat ut helt och hållet (och även LAN:at lite på detta spel, riktigt kul fast det laggade för oss vilket såg lite fult ut, men det gick dock att spela).

Tvåan var riktigt jävla bra måste jag säga.

håller med dig!!! men 1:an var bäst, fan va jag var rädd när jag spelade 1:an
Citera
2008-03-16, 12:13
Medlem
Wendigos avatar
Alien vs Predator 1 är ett helt underbart spel med - vilket tidigare nämnts i tråden - otroligt snygg grafik för sin tid. Så pass snygg, faktiskt, att uppföljaren (som utvecklades av ett annat bolag och med annan motor, jag vet ) var f u l a r e ! Inte ofta man lyckas med det i spelbranschen, skulle jag tro.
Citera
2008-03-16, 12:15
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbex
håller med dig!!! men 1:an var bäst, fan va jag var rädd när jag spelade 1:an

Du var inte ensam inte vågat erkänna det till polarna men tror nog dem var lite skraja med hur många spel i serien fins det?
Citera
2008-03-16, 16:29
Medlem
Suicide Nations avatar
Minns fortfarande hur jävla obehagligt det var att möta facehuggers som marine. Bara klick så var man stendöd och hela rutan var täckt av pulserande tentakler. :P
Citera