Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-14, 01:29
  #1
Medlem
MrOaikis avatar
Det kan ju bara inte vara på riktigt. Har någon erfarenhet av Fredrik Praesto eller liknande hypnotisörer?
Citera
2008-03-14, 12:17
  #2
Medlem
Nygge_s avatar
Vad är det som inte kan vara på riktigt?

Jag vet inte vad som faschinerar dig mest om det är vad en hypnotisör kan göra med en människa eller hur själva processen går till väga?

Men det du ser på tv är mest fejkat. Själva ideen är lite som kändispoker tycker jag, det blir liksom en snedvridning av saken men det underhåller ju folk. Du kan knappast hypnotisera en hel bunt av människor i en tv sändning, hypnos handlar om förtroende till hypnotisören för att du ska våga släppa kontrollen och minsta lilla väsen får dig ur balans.

Men om du är nyfiken på vart gränsen går skulle jag vilja uttrycka mig som så att du kan inte få någon att göra en sak i trans, som innebär att det går utöver ens moraliska värderingar. tex att begå ett brott.

Du kan heller inte få en tjej att dansa naken i ett varuhus om hon inte är en strippa?

Och om hon nu är är en strippa så måste du förklara exakt var det ska äga rum annars blir det förmodligen inne på en toalett eller något likande.

Anledningen till att jag tror att hypnos inte är vidare kännt i sin sanna innebörd är för att det skulle kunna utnyttjas rätt rejält egentligen och leda till riktigt med negativa konsekvenser. Och om du undrar vilka det fungerar bäst på så dom mest intelligenta personerna.
Citera
2008-03-15, 11:04
  #3
Medlem
Antar att du såg på Doreen 21:30?

Tyvärr väldigt fullt med fördomar om hypnos i programmet, men Praesto fick ändå fram sitt budskap i slutändan.

Det är ett naturligt tillstånd där vi själva befinner oss jämt och ständigt - bara att vi inte utnyttjar det i terapeutiskt syfte särskilt ofta. Istället brukar vi uppleva sådan "trans" när vi läser böcker eller ser på film. Man är helt enkelt avslappnad, och har lätt för att gå in i olika roller och använda sin fantasi.

Och i detta tillstånd tar vi lättare till oss suggestioner (uppmaningar och kommandon). I det här fallet hade Praesto övertygat Doreen om att "apa" egentligen hette "korv". Och som Doreen själv sa: hon visste hela tiden vad som var rätt, men det kändes bättre att säga "korv" än att säga "apa".

Jag uppmanar dig att läsa lite om självhypnos på nätet. Så länge du undviker humbug-info så kommer du snabbt att inse hur mycket användning man har för det. Dessutom ger det en intressant inblick i hur mänsklig kommunikation går till - och varför så mycket puckad reklam fungerar.

Återkom gärna med frågor!
Citera
2008-03-17, 00:42
  #4
Medlem
MrOaikis avatar
Vad jag syftar på...

Jag syftar både på Doreen och Fredrik & Philip. Syftar även på hypnos av det slaget rent allmänt, där hypnotisören förändrar människan i fråga och får denne att göra och säga saker. Korv istället för Gorilla? Tycker det hela verkar vara trams.
Citera
2008-03-17, 09:57
  #5
Medlem
linusens avatar
Du har en del info här: http://www.flashback.org/showthread...8#post10164048
Citera
2019-08-09, 18:58
  #6
Medlem
Fredrik Praesto är född 1964 den 5:e dec på en lördag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback