Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-30, 15:43
  #925
Medlem
Nytt liv i annat land

Hejsan!

Jag vet att det har gjorts en tidigare tråd med just detta som ämne men tänkte ändå berätta min situationen. Jag är någonstans mellan 20 år och har cirka 125.000 kronor sparade som jag jobbat ihop. Jag funderar på att starta ett nytt liv i Australien eller Nya Zeeland, jag tänkte leva jävligt snålt och jobba så fort jag kommer dit. I min bransch finns det gott om jobb, kan säga att det är inom bevakning där jag även har goda IT-kunskaper och att jag kan flytande engelska tal och skrift.

Frågan är: Hur långt klarar jag mig med detta kapital och hur ser arbetsmarknaden ut därborta samtidigt? Kan jag bo en längre tid i något billigt hotell tills jag kan få ett lån på en lägenhet därborta?
__________________
Senast redigerad av Cadence 2011-04-30 kl. 15:46.
Citera
2011-04-30, 16:37
  #926
Medlem
mckenna23s avatar
ingen aning om hur lange du klarar dig pa det, beror pa hur du menar med att leva snalt.
men ifall du lyckas att fa ett jobb dar borta (vilket for ovrigt ar mojligt att hitta ens innan du aker dit) sa borde det vara ett ganska bra start kapital. och om du inte vill slosa pengar pa hotellrum sa finns det sakert nagot stalle som du kan hyra, aven om det bara ar ett rum i en villa, eller lagenhet.
kolla upp pa australiens immigrations sida pa internet och las om vilka olika visum det finns. och om du aven har ett sa kallat "special skills" sa kan det vara lattare att soka visum for en langre tid an bara ett arbetsvisum. aja, du kommer val se vilket som passar bast for dig.

lycka till med ditt nya liv down under
Citera
2011-04-30, 16:51
  #927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenna23
ingen aning om hur lange du klarar dig pa det, beror pa hur du menar med att leva snalt.
men ifall du lyckas att fa ett jobb dar borta (vilket for ovrigt ar mojligt att hitta ens innan du aker dit) sa borde det vara ett ganska bra start kapital. och om du inte vill slosa pengar pa hotellrum sa finns det sakert nagot stalle som du kan hyra, aven om det bara ar ett rum i en villa, eller lagenhet.
kolla upp pa australiens immigrations sida pa internet och las om vilka olika visum det finns. och om du aven har ett sa kallat "special skills" sa kan det vara lattare att soka visum for en langre tid an bara ett arbetsvisum. aja, du kommer val se vilket som passar bast for dig.

lycka till med ditt nya liv down under


Leva snålt då definierar jag = Billigt ställe att leva på kan vara billigt motell och gröt till frukost samt nudlar eller något annat billigt, samt 500 kronor för kläder. Allt annat sätts i sparande, kommer inte festa möjligtvis en 500-lapp på gym och inget mer.


Hur mycket är ett bra kapital?

Gärna fler svar!
Citera
2011-04-30, 20:41
  #928
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag hade betydligt mindre att leva på under mitt år i Australien, så ja du borde nog klara dig fint. Vad gäller boende lär det bli betydligt billigare om du hyr ett rum eller motsvarande.
Citera
2011-04-30, 21:54
  #929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Jag hade betydligt mindre att leva på under mitt år i Australien, så ja du borde nog klara dig fint. Vad gäller boende lär det bli betydligt billigare om du hyr ett rum eller motsvarande.


Får tacka för den korta men informationsrika texten! Samt sista frågan: Hur troligt är det att jag får ett lön för en bostadsrätt men ett jobb därborta? Samma regler som i Sverige eller?
Citera
2011-04-30, 22:21
  #930
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadence
Får tacka för den korta men informationsrika texten! Samt sista frågan: Hur troligt är det att jag får ett lön för en bostadsrätt men ett jobb därborta? Samma regler som i Sverige eller?
Jag har ingen aning då jag inte känner någon som lånat till en bostad där, men jag vill ge en annan infallsvinkel på frågan.

Jag tycker det är för tidigt att börja fundera över sådana saker redan nu. De är ting som blir aktuella när man bott i landet tillräckligt länge (typ ett halvår) för att kunna konstatera att man verkligen vill, kan och kommer stanna. När man bor en längre tid i ett land, d v s när man pluggar, jobbar eller annat vardagligt (som man inte gör när man är turist) får man ofta en annan bild av landet och man börjar ställa sig andra frågor.
Citera
2011-04-30, 23:43
  #931
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Jag har ingen aning då jag inte känner någon som lånat till en bostad där, men jag vill ge en annan infallsvinkel på frågan.

Jag tycker det är för tidigt att börja fundera över sådana saker redan nu. De är ting som blir aktuella när man bott i landet tillräckligt länge (typ ett halvår) för att kunna konstatera att man verkligen vill, kan och kommer stanna. När man bor en längre tid i ett land, d v s när man pluggar, jobbar eller annat vardagligt (som man inte gör när man är turist) får man ofta en annan bild av landet och man börjar ställa sig andra frågor.


Jag kan bosätta vart jag vill hade jag tänkt mig utifrån Europa, varför jag valde Australien är för att främst för att de pratar engleska som jag är välutbildad i och varmt land med god ekonomi. Varför inte Kanada eller Staterna? Gillar inte kalla ställen eller själva Kanada men jag har bestämt mig för att försvinna och inte återvända till något eller någon.

Jag är en civiliserad person som behandlar språket och tänker inte sluta söka jobb för varje dag som går detta kommer bli min största tidsfördriv som ta en promenad, börjar etablera mig när jag väl skaffar jobb och eventuellt vänner. Jag har bestämt mig att detta kommer bli mitt nya land och där jag icke kan återvända till Europa så kommer jag göra det mesta för att stanna kvar (icke över lagen).
Citera
2011-05-01, 11:04
  #932
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadence
Jag kan bosätta vart jag vill hade jag tänkt mig utifrån Europa, varför jag valde Australien är för att främst för att de pratar engleska som jag är välutbildad i och varmt land med god ekonomi. Varför inte Kanada eller Staterna? Gillar inte kalla ställen eller själva Kanada men jag har bestämt mig för att försvinna och inte återvända till något eller någon.

Jag är en civiliserad person som behandlar språket och tänker inte sluta söka jobb för varje dag som går detta kommer bli min största tidsfördriv som ta en promenad, börjar etablera mig när jag väl skaffar jobb och eventuellt vänner. Jag har bestämt mig att detta kommer bli mitt nya land och där jag icke kan återvända till Europa så kommer jag göra det mesta för att stanna kvar (icke över lagen).
Okej, jag förstår din inställning, men den besvarar inte det jag skrev på något sätt.

Precis som alla kärleksförhållanden går man igenom olika stadier. Först är man nykär och då är allt frid och fröjd. Sedan kommer första krisen då man börjar upptäcka de dåliga sidorna. Ja, du fattar. Samma sak är det med att flytta utomlands. Precis som med i ett förhållande är man fel ute om man redan efter en vecka börjar diskutera seriösa saker som att flytta ihop.
Citera
2011-05-01, 13:04
  #933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Okej, jag förstår din inställning, men den besvarar inte det jag skrev på något sätt.

Precis som alla kärleksförhållanden går man igenom olika stadier. Först är man nykär och då är allt frid och fröjd. Sedan kommer första krisen då man börjar upptäcka de dåliga sidorna. Ja, du fattar. Samma sak är det med att flytta utomlands. Precis som med i ett förhållande är man fel ute om man redan efter en vecka börjar diskutera seriösa saker som att flytta ihop.


Förstår ditt budskap, men jag hade sparat ihop dessa pengar ifrån 2 år tidigare för att finansiera min flykt utifrån Sverige så jag har tänkt väldigt länge och detta kommer förmodligen inte bli sämre än i Sverige? Vad kan bli sämre med ett trevligt folk och skönt klimat?


Jo, visst exakt som du säger man måste känna efter om detta är något för mig och det kommer bli nedgångar, det håller jag med men kommer själv inte på något bättre land samtidigt som att jag vill flytta snabbt för att bygga en stabilare grund i det nya landet.
__________________
Senast redigerad av Cadence 2011-05-01 kl. 13:06.
Citera
2011-05-02, 07:50
  #934
Medlem
cmjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenna23
ingen aning om hur lange du klarar dig pa det, beror pa hur du menar med att leva snalt.
men ifall du lyckas att fa ett jobb dar borta (vilket for ovrigt ar mojligt att hitta ens innan du aker dit) sa borde det vara ett ganska bra start kapital. och om du inte vill slosa pengar pa hotellrum sa finns det sakert nagot stalle som du kan hyra, aven om det bara ar ett rum i en villa, eller lagenhet.
kolla upp pa australiens immigrations sida pa internet och las om vilka olika visum det finns. och om du aven har ett sa kallat "special skills" sa kan det vara lattare att soka visum for en langre tid an bara ett arbetsvisum. aja, du kommer val se vilket som passar bast for dig.

lycka till med ditt nya liv down under

Tycker detta svar är bland det sämsta jag sett. Killen är väl inte hjärndöd utan fattar väl själv att man "kan hyra en lägenhet istället för att bo på hotell" eller kolla på en immigrationssida...

Att hyra lägenhet i Australien eller Nya Zeeland är inte det lättaste men du är heller inte ensam. Stora städer liknar i Aus liknar svenska bostadsmarknads förhållanden. På hostels, guesthouses och dylikt finns enorma anslagstavlor med människor som söker rumskamrater. Du är inte ensam att söka efter denna verklighet du vill ha och kommer snabbt hitta människor som vill hjälpa till.

Sen ska du inte endast spåna på engelsktalande länder då i stort sett alla stora städer i världen har engelska som business språk. Åk någonstans på turistvisa, sök jobb och hoppas på att din arbetsgivare hjälper dig med arbetsvisum. Annars får du väl lön svart i början. No big deal.

Exakt vad är dina IT-kunskaper? Du kan la jobba online med detta? Frilansa?
Citera
2011-05-02, 10:56
  #935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmj
Tycker detta svar är bland det sämsta jag sett. Killen är väl inte hjärndöd utan fattar väl själv att man "kan hyra en lägenhet istället för att bo på hotell" eller kolla på en immigrationssida...

Att hyra lägenhet i Australien eller Nya Zeeland är inte det lättaste men du är heller inte ensam. Stora städer liknar i Aus liknar svenska bostadsmarknads förhållanden. På hostels, guesthouses och dylikt finns enorma anslagstavlor med människor som söker rumskamrater. Du är inte ensam att söka efter denna verklighet du vill ha och kommer snabbt hitta människor som vill hjälpa till.

Sen ska du inte endast spåna på engelsktalande länder då i stort sett alla stora städer i världen har engelska som business språk. Åk någonstans på turistvisa, sök jobb och hoppas på att din arbetsgivare hjälper dig med arbetsvisum. Annars får du väl lön svart i början. No big deal.

Exakt vad är dina IT-kunskaper? Du kan la jobba online med detta? Frilansa?


Jag gillar det svenska språket men kan inte stanna i Sverige eller i Europa längre därför av x anledning, jo generellt del är engelska det internationella språket men vill bo i ett land där jag redan känner igen. Kan PhP, HTML, CSS, MySQL, lite flash & java, rätt så mycket inom IT-säkerhet, grunderna i en dator samt lite till så jag kan rätt så mycket men har lärt mig via "nätet" och inte via kurser, spenderar annars mycket tid på FB men gjort nytt konto för att inte spåra tillbaka.


Men kan inte Linux, håller på att lära mig. Kan det mesta samt bygga hemsidor, det har jag funderat på att skapa ett företag som jag jobbar på fritiden och jobbar med ett annat jobb inom min bransch på dagtiden.
Citera
2011-05-04, 11:52
  #936
Medlem
mikxs avatar
Kan du inte söka jobb redan nu? Frågar dom så säger du att du planerar en flytt till NZ.
Har du jobbet fixat och klart när du redan kommer dit så kommer du ha mycket goda förutsättningar att
ordna en stabil tillvaro med de pengarna som säkerhet.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f639754

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback