Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-13, 12:34
  #2173
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Se där så du åkte till Kambodja i slutändan som du var inne på

Hojta till så säger jag till hur det passar.

Kan du skicka ett pm? Jag är tydligen begränsad pga för få inlägg.
Citera
2018-02-13, 13:37
  #2174
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Kan du skicka ett pm? Jag är tydligen begränsad pga för få inlägg.

Skickade ett. Men kan du skicka om jag gör det först?

Citat:
Vi har idag ändrat gränsen för när man kan skicka PM.

Nya användare, som varit medlemmar i mindre än 30 dagar och postat färre än 50 inlägg, kan numera endast skicka PM till administratörer och moderatorer.

admin

Kan spamma one-liners i lite olika trådar.
Citera
2018-04-07, 19:17
  #2175
Medlem
Vad tycker ni om denna "livsplan"

Är i dag 23 år, har ingen utbildning eller pengar. Inga skulder dock heller så det är positivt iaf! Hur som helst, jag tvivlar på att jag har vad som krävs både vad gäller psysiskt och vad gäller viljan att "gå den vanliga vägen", dvs. söka in till en utbildning på högskolan, köpa en bostad och gifta sig yada yada yada. Funderar i nuläget på att börja jobba på ett lager typ IKEA, inte jättesvårt att få jobb om man verkligen försöker tror jag, och sen tjäna säg 20 tusen netto i månaden - och sedan lägga undan säg 15k/månaden (bor hemma så behöver inte betala hyra och all mat) i X antal månader tills man har en buffert på säg 250k ungefär. Det bör ta 1 1/2 år ungefär. Sedan köpa en lägenhet i Spanien, billigast möjligt typ 140 tusen - flytta dit och köpa inredning och shit för några 10k och sen helt enkelt bo där och röka weed större delen av året! Tänker mig att det kommer gå på typ 5k i månaden för diverse shit som mat, el, kläder, transport, gymkort etc. Sen kanske jobba (ren) några månader om året här hemma i Sverige, säg 3 månader (där jag bor hemma helt gratis) och sen bo för dessa pengar 9 månader om året i min bostad i Spanien. Jag tycker det låter som en underbar plan ärligt talat! Mycket goare än att betala typ 10k i hyra i ett gråa Sverige och jobba på ett jobb man hatar och åka 2 veckor till Thailand under julen eller liknande som de flesta svenskar gör. Tankar?
Citera
2018-04-07, 19:23
  #2176
Medlem
Planen bygger på att du åker snålskjuts på föräldrarna.
I övrigt låter den nice.
Citera
2018-04-07, 19:23
  #2177
Medlem
Passepartouts avatar
Mina tankar är att du ska betala för mat och husrum om du arbetar, 3-5000:- i månaden (beror på sammanlagd hyra+hur mycket du äter för).
Citera
2018-04-07, 19:33
  #2178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Funderar i nuläget på att börja jobba på ett lager typ IKEA, inte jättesvårt att få jobb om man verkligen försöker tror jag, och sen tjäna säg 20 tusen netto i månaden - och sedan lägga undan säg 15k/månaden (bor hemma så behöver inte betala hyra och all mat) i X antal månader tills man har en buffert på säg 250k ungefär. Det bör ta 1 1/2 år ungefär. Sedan köpa en lägenhet i Spanien, billigast möjligt typ 140 tusen - flytta dit och köpa inredning och shit för några 10k och sen helt enkelt bo där och röka weed större delen av året! Tänker mig att det kommer gå på typ 5k i månaden för diverse shit som mat, el, kläder, transport, gymkort etc. Sen kanske jobba (ren) några månader om året här hemma i Sverige, säg 3 månader (där jag bor hemma helt gratis) och sen bo för dessa pengar 9 månader om året i min bostad i Spanien. Jag tycker det låter som en underbar plan ärligt talat! Mycket goare än att betala typ 10k i hyra i ett gråa Sverige och jobba på ett jobb man hatar och åka 2 veckor till Thailand under julen eller liknande som de flesta svenskar gör. Tankar?

Grundidén är väl schysst, men:

1) Spanien är ungefär lika dyrt som i Sverige. Glöm att du kan göra det där för den slanten. Hyra och käk och flygbiljetter och allt annat för 5000 i månaden? Nä.

2) Om du är svag psykiskt - lägg ner rökat din dåre.

250 000 är mycket pengar. Strunta i lägenheten - och Spanien är ofta regnigt och grått på vintern, har du ens varit där? Bättre att ta in på billiga hotell i lämpliga länder. 250 000 är massor i Laos, Bolivia, Sydafrika, Kirgizistan, Georgien, Indonesien, Indien, Marocko, Tanzania osv. Stationera dig inte. Res runt och åk hem och jobba emellanåt. Jag har levt så i snart tjugo år. Betydligt friare att kunna resa från plats till plats och i vissa länder kan du hyra en lägenhet per månad och sen dra vidare. Har du 250 000 + att du åker hem och jobbar 3-6 månader per år så kan du leva livet i en hel drös med år.
Citera
2018-04-07, 19:44
  #2179
Medlem
torolssons avatar
Ska du bara sitta på en balkong hela dagarna och röka gräs. Det är ju inte hållbart. Du kommer känna meningslöshet och vilja mörda dig själv. Är det inte enklare att satsa på sjukskrivning direkt istället?
Citera
2018-04-07, 19:49
  #2180
Avstängd
VaTeFaireFoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
250 000 är massor i Laos, Bolivia, Sydafrika, Kirgizistan, Georgien, Indonesien, Indien, Marocko, Tanzania osv. Stationera dig inte. Res runt och åk hem och jobba emellanåt. Jag har levt så i snart tjugo år.

Låter som ett jättespännande liv du har! Berätta gärna vilket land du tycker bäst om och varför.

Spanien är overrated maten smaker bajs jag skulle klart föredra Portugal och gärna Lissabon.
Citera
2018-04-07, 20:20
  #2181
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Till Long Stay för eventuellt sammanfogande med (FB) Lämna Sverige, flytta utomlands, starta ett nytt liv (samlingstråd)/mod.

Filosofi --> Long Stay: långtidsvistelser
/Moderator
Citera
2018-04-07, 22:54
  #2182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaTeFaireFoutre
Låter som ett jättespännande liv du har! Berätta gärna vilket land du tycker bäst om och varför.

Spanien är overrated maten smaker bajs jag skulle klart föredra Portugal och gärna Lissabon.

Jadå, även om det blir vardag var man än befinner sig. Därför är det smart av TS att inte slå ner bopelarna allt för djupt på spansk mark. Portugal har jag inte varit i, men magkänslan säger att du har rätt.

Mitt nick är inte hemligt så jag kan väl berätta lite :-). Jag brukar säga att Namibia är mitt favoritland, främst för att jag älskar naturen där. Röd öken och torra karga berg. Jag tältar ju i veckor i sträck så det är svårt att jämföra mitt liv med TS drömmar. Skulle jag bo någonstans, hyra en lägenhet, så lockar Kapstaden. Älskar södra Afrika och livsstilen som europaättlingarna har med grillfester, öl och naturdyrkan.
Citera
2018-04-08, 10:53
  #2183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Är i dag 23 år, har ingen utbildning eller pengar. Inga skulder dock heller så det är positivt iaf! Hur som helst, jag tvivlar på att jag har vad som krävs både vad gäller psysiskt och vad gäller viljan att "gå den vanliga vägen", dvs. söka in till en utbildning på högskolan, köpa en bostad och gifta sig yada yada yada. Funderar i nuläget på att börja jobba på ett lager typ IKEA, inte jättesvårt att få jobb om man verkligen försöker tror jag, och sen tjäna säg 20 tusen netto i månaden - och sedan lägga undan säg 15k/månaden (bor hemma så behöver inte betala hyra och all mat) i X antal månader tills man har en buffert på säg 250k ungefär. Det bör ta 1 1/2 år ungefär. Sedan köpa en lägenhet i Spanien, billigast möjligt typ 140 tusen - flytta dit och köpa inredning och shit för några 10k och sen helt enkelt bo där och röka weed större delen av året! Tänker mig att det kommer gå på typ 5k i månaden för diverse shit som mat, el, kläder, transport, gymkort etc. Sen kanske jobba (ren) några månader om året här hemma i Sverige, säg 3 månader (där jag bor hemma helt gratis) och sen bo för dessa pengar 9 månader om året i min bostad i Spanien. Jag tycker det låter som en underbar plan ärligt talat! Mycket goare än att betala typ 10k i hyra i ett gråa Sverige och jobba på ett jobb man hatar och åka 2 veckor till Thailand under julen eller liknande som de flesta svenskar gör. Tankar?

Om du har en idé och dröm, varför har du då inte redan börjat beta av den undrar jag?
Idén du har är inte riktigt lika lätt som du tror. Men det är något som du skulle märka efter vägen...
Du får nog ingen bostad för 140k i Spanien. Lägg på en nolla så visst. 5000kr kan du leva på även om du hyr lägenhet då inkluderar jag hyra, el, vatten, mat, och transportmedel.

Jag kommer från och med nu i höst bo på Kanarieöarna 6 månader om året (vintertid) och 6 månader i Sverige. Tycker inte det är fy skam direkt. Då jobba jag i Sverige dom månaderna jag är här, och sedan ska jag fixa jobb i Spanien, för att sedan försöka flytta dit på heltid. Förhoppningsvis innan jag är 40år, är 34 idag.

Drömmar ska man ha, men lär väl vara realistiska också
Citera
2018-04-08, 20:09
  #2184
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Är i dag 23 år, har ingen utbildning eller pengar. Inga skulder dock heller så det är positivt iaf! Hur som helst, jag tvivlar på att jag har vad som krävs både vad gäller psysiskt och vad gäller viljan att "gå den vanliga vägen", dvs. söka in till en utbildning på högskolan, köpa en bostad och gifta sig yada yada yada. Funderar i nuläget på att börja jobba på ett lager typ IKEA, inte jättesvårt att få jobb om man verkligen försöker tror jag, och sen tjäna säg 20 tusen netto i månaden - och sedan lägga undan säg 15k/månaden (bor hemma så behöver inte betala hyra och all mat) i X antal månader tills man har en buffert på säg 250k ungefär. Det bör ta 1 1/2 år ungefär. Sedan köpa en lägenhet i Spanien, billigast möjligt typ 140 tusen - flytta dit och köpa inredning och shit för några 10k och sen helt enkelt bo där och röka weed större delen av året! Tänker mig att det kommer gå på typ 5k i månaden för diverse shit som mat, el, kläder, transport, gymkort etc. Sen kanske jobba (ren) några månader om året här hemma i Sverige, säg 3 månader (där jag bor hemma helt gratis) och sen bo för dessa pengar 9 månader om året i min bostad i Spanien. Jag tycker det låter som en underbar plan ärligt talat! Mycket goare än att betala typ 10k i hyra i ett gråa Sverige och jobba på ett jobb man hatar och åka 2 veckor till Thailand under julen eller liknande som de flesta svenskar gör. Tankar?

1, Som sagt, betala för vad dom konsumerar hemma om du jobbar. Är du verkligen så otacksam mot dina föräldrar som tagit hand om dig alla år att du tänker suga ut varenda krona i gratis mat för att sen sticka?

2, Varför spanien?

Reser du mot strömmen kan du flyga till sydostasien för 1.500-2.000kr exl mat och bagage om du timar rätt. Kostar inte mycker mer men är säkerligen billigare än Spanien (att leva i landet) och vissa länder som här i Kambodja bryr man sig inte om gräs i småmängder utan det var USA som påtvingade landet den lagen då dom inte gillade att amerikaner åkte hit och rökte gräs. Har du inte mer än 10g på dig är det polisen säger tomma hot. Dom tar dig inte till stationen för så lite.

Sen på det är det billigt som fan. Framförallt om du håller dig till lokala produkter.

Har du inga krav på standard kan du hyra en lägenhet för 200kr/månaden, äta kyckling i sås med ris för 10kr/portionen och röka gräs för typ....1.500kr per månad? Plus visum. Men sen i verkligheten så konsumerar man ju en hel del, framförallt om man inte jobbar, dricker öl osv, eller så har man nån slags standard och då blir 1.500kr en avlägsen dröm.

Men går ju att tänka på. Många val finns det.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2018-04-08 kl. 20:13.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f639754

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback