Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-29, 06:26
  #1909
Avstängd
Lamrons avatar
Jag flyr inte ifrån något, jag reser till något nytt.
Sverige är för tråkigt för min personlighet helt enkelt, känns instängt.
Citera
2013-09-03, 08:07
  #1910
Medlem
Poke53281s avatar
Lämnar Sverige - time to move on!

Jag flyttade till Sverige för 3 år sen, det var billigt att köpa hus här, och jag fick jobb i ett par år, men så är det slut. Pengarna är ved att rinna ur, jag bor i en liten ort, och vintrarna är långa här i Sverige. Jag är dock skuldfri och äger mitt eget hus (inte värd en miljon då, men kanske omkring halva).

Känner att möjligheterna rinner ut här i landet, har bott i Danmark och Norge merparten av mitt liv och känner att jag börjar tröttna på den Nordiska mentaliteten. Seriöst!

Vet inte helt var jag flyttar hän, men det blir väl inom ett år, då det tar lång tid att sälja ett hus, isär när man har ett hus på en liten ort med 6-10K invånare. Och har pengar till att överleva ca. 1 år utan jobb här nu, ska sälja alla prylar och dyl.

Skulle vilja starta försäljning av begagnade prylar, men Sverige blev för dyrt, 25% moms som man inte kan dra av från privata som säljer sina saker, för långa garantikrav på begagnade saker, och för höga sociala avgifter + skatt når man drar ur lön = omöjligt att överleva på. Så hej då Sverige!

En vän har föreslagit England då man i princip bara kan flytta in i ett garage och sälja löss, allt man behöver att betala är hyra + skatt på det man drar in, mycket lättare än ultra-giriga Sverige.

Men jag vet inte helt, är öppen for förslag. Vart ska jag flytta hän?

Ogillar:

- Långa kalla vintrar
- Jantelagen
- Snåljåpar
- Högt skattetryck
- Bevakningsstat

Gillar:
- Natur
- Folk / Kultur
- Att vara fri och Självständig (äga eget, hus, affär etc.)
- Teknik
- Långa somrar

Vad tycker ni? Några förslag?
(Ska lägga till att jag är 40+ år, så ingen studentlösningar)
__________________
Senast redigerad av Poke53281 2013-09-03 kl. 08:08. Anledning: viktig extra info
Citera
2013-09-03, 11:30
  #1911
Medlem
Fly. Men vart och hur?

Jag går sista året på gymnasiumet och har insett att allt som jag gör i min vardag är för att jag ska slipas till en perfekt mursten i samhällets stora mur, så att säga. Hela min tillvaro kretsar kring att bli en slitande Svensson som varken är lycklig eller olycklig. Jag vill inte vara med längre.

Den enda tanke som just nu skänker mig hopp och glädje är att fly, rymma resa bort. Jag har ca 30 000 kr, och bor hos mina föräldrar. Var någonstans kan man fly och leva ett drägligt liv? Är det ens möjligt, att på något sätt bosätta sig någon stans och få tag i ett arbete? Eller kanske rentav bara lifta omkring i världen tills min själ funnit ro? Vad tror ni är det bästa stället att åka till om man känner som jag?

Är förövrigt helt frisk, lever vad dom flesta skulle kalla ett lyckligt liv, flickvän och massa vänner, bra betyg rik familj osv...

Tänk inte att de måste röra bara mig utan fantisera själva vart ni skulle vilja "fly" och vad ni isåfall skulle göra!
Citera
2013-09-03, 11:59
  #1912
Medlem
DU får la tänka vilka miljö du tycker känns lockande? Om du vill bosätta dig kan det vara skönt att bo inom EU med tanke på visum etc.
Men om du ska bara strö omkring så räcker nog dina pengar längst i asien.
Citera
2013-09-03, 12:04
  #1913
Medlem
Vilodags avatar
Intressant tanke. Den här tråden kan kanske ge dig lite mer kött på benen https://www.flashback.org/t639754
Citera
2013-09-03, 12:16
  #1914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilodag
Intressant tanke. Den här tråden kan kanske ge dig lite mer kött på benen https://www.flashback.org/t639754

Hmm, ja det var mycket intressant!
Frågan är bara om någon som jag skulle kunna göra liknande?
Är 18 bast liksom.
Citera
2013-09-03, 12:18
  #1915
Medlem
Vilodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeswife
Hmm, ja det var mycket intressant!
Frågan är bara om någon som jag skulle kunna göra liknande?
Är 18 bast liksom.
Går väl om du vill. Har du rest mycket i dina dar så du har erfarenhet av att vara i andra länder och kulturer?
Citera
2013-09-03, 12:21
  #1916
Medlem
Vilodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Lämnar Sverige - time to move on!

Men jag vet inte helt, är öppen for förslag. Vart ska jag flytta hän?

Ogillar:

- Långa kalla vintrar
- Jantelagen
- Snåljåpar
- Högt skattetryck
- Bevakningsstat

Gillar:
- Natur
- Folk / Kultur
- Att vara fri och Självständig (äga eget, hus, affär etc.)
- Teknik
- Långa somrar

Vad tycker ni? Några förslag?
(Ska lägga till att jag är 40+ år, så ingen studentlösningar)
Något varmt ställe med mycket frihet... Kalifornien? Annars är Asien att rekommendera. Billigt, bra klimat, trevliga människor och vacker natur.
Citera
2013-09-03, 16:24
  #1917
Medlem
Poke53281s avatar
California har jag önskat mej, men det finns bara eeeeeeen liten detalj och den heter Green Card, min chans att få den är försvinnande liten, tyvärr .
Citera
2013-09-03, 22:34
  #1918
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Lämnar Sverige - time to move on!

Jag flyttade till Sverige för 3 år sen, det var billigt att köpa hus här, och jag fick jobb i ett par år, men så är det slut. Pengarna är ved att rinna ur, jag bor i en liten ort, och vintrarna är långa här i Sverige. Jag är dock skuldfri och äger mitt eget hus (inte värd en miljon då, men kanske omkring halva).

Känner att möjligheterna rinner ut här i landet, har bott i Danmark och Norge merparten av mitt liv och känner att jag börjar tröttna på den Nordiska mentaliteten. Seriöst!

Vet inte helt var jag flyttar hän, men det blir väl inom ett år, då det tar lång tid att sälja ett hus, isär när man har ett hus på en liten ort med 6-10K invånare. Och har pengar till att överleva ca. 1 år utan jobb här nu, ska sälja alla prylar och dyl.

Skulle vilja starta försäljning av begagnade prylar, men Sverige blev för dyrt, 25% moms som man inte kan dra av från privata som säljer sina saker, för långa garantikrav på begagnade saker, och för höga sociala avgifter + skatt når man drar ur lön = omöjligt att överleva på. Så hej då Sverige!

En vän har föreslagit England då man i princip bara kan flytta in i ett garage och sälja löss, allt man behöver att betala är hyra + skatt på det man drar in, mycket lättare än ultra-giriga Sverige.

Men jag vet inte helt, är öppen for förslag. Vart ska jag flytta hän?

Ogillar:

- Långa kalla vintrar
- Jantelagen
- Snåljåpar
- Högt skattetryck
- Bevakningsstat

Gillar:
- Natur
- Folk / Kultur
- Att vara fri och Självständig (äga eget, hus, affär etc.)
- Teknik
- Långa somrar

Vad tycker ni? Några förslag?
(Ska lägga till att jag är 40+ år, så ingen studentlösningar)

Kanske Latin Amerika? Helt magisk natur.. Finns billiga länder, enkelt att fixa jobb (svårare att fixa visa men att jobba svart och köra "visa runs" är vanligt)..

Är själv helt förälskad i kulturen där borta och riktigt fascinerad hur lyckliga människor som i våra ögon är riktigt fattig är..
Citera
2013-09-22, 00:53
  #1919
Medlem
ringmuscles avatar
Funderar själv på att dra eftersom CSN säger ifrån, annars hade jag utbildat mig till sjökapten vilket är det ultimata drömjobbet enligt mig.

Funderar på att ta det första jobb man får här hemma och jobba några månader tills man sparat ihop typ 50k så drar man till typ Vietnam eller så! Där har man ju typ 165 mille i vietnamesisk dong så man borde kunna klara sig ett tag för att hitta jobb där nere eller dra över till typ Kambodja! Frågan är väl hur man gör med visum och sånt, tar det lång tid att skaffa till Kambodja om jag tex är i Thailand? Hur är det med att hoppa mellan länder på så vis?
Citera
2013-10-02, 13:58
  #1920
Medlem
Hej! Jag har varit i California,och skulle jag flytta
så blev det södra California för min del.;)
__________________
Senast redigerad av RoadmanUSA 2013-10-02 kl. 13:59.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f639754

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback