Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-08, 23:18
  #1513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ett tips till er som är seriösa är att glömma alla romantiserande drömmar om att bege sig med endast en kappsäck på ryggen och försörja er på småjobb vid paradisstränder.

Att flytta utomlands kräver planering och framförallt ett rejält startkapital. Räkna med att gå arbetslös i det nya landet en längre tid innan ni hittar något vettigt kneg. Och tänk på att om ni inte kan språket så måste ni ägna (minst) ett år åt språkstudier innan det ens är idé att börja söka arbete. Dessa kan ibland delvis finansieras via CSN men jag upprepar: ett rejält startkapital är viktigt.

Vidare så är det alltid bäst att fixa bostad i förväg. Att bara dyka upp i en främmande storstad och hitta något går inte alltid snabbt och lätt. Alltså, checklista innan du ger dig av:
  • Spara ihop till ett rejält startkapital. 100k är lagom
  • Välj en stad
  • Fixa en bostad i den staden
  • Anmäl dig till en språkkurs (i förväg så att du kan dona med CSN)

Detta är enligt mig det enda vettiga första steg man kan ta om man är seriös med att flytta utomlands för en längre tid. Undantag är såklart om man har en mycket attraktiv utbildning som gör att man kan få jobb på engelska eller rent av svenska.



Tack bra skrivet. När det gäller språkkurs, bekostar CSN det eller? Och blir man återbetalningsskyldig? Hela beloppet på kursen?
Citera
2012-01-09, 06:57
  #1514
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagasaki
Tack bra skrivet. När det gäller språkkurs, bekostar CSN det eller? Och blir man återbetalningsskyldig? Hela beloppet på kursen?
Om språkskolan är CSN-berättigad så får du CSN precis som för vanliga studier vid högskola/universitet (bidragsdel + lånedel). Alltså runt 8000 kr/mån. Dessutom kan du ta tilläggslån för själva kursavgiften.

Har själv gjort detta men jag tog bara bidragsdelen vilken är ca 2600 kr per månad. Resten betalade jag med sparpengar. Men många här på fb menar ju att studielån är de bästa lån man kan ha så om du har lite mindre startkapital kan du överväga att låna av CSN.

EDIT: Bäst är att boka språkskola genom någon svensk "förmedling" t.ex. Blueberry. Då blir det lättare att fixa med CSN.
Citera
2012-01-09, 12:51
  #1515
Medlem
Marsovs avatar
Man skäms fan lite när man läser den här tråden.
Citera
2012-01-12, 21:45
  #1516
Avstängd
Slambois avatar
Fyfan vilken grym snubbe!

Skulle också vilja att bara dra ut och se världen men är för feg för det och har för dålig ekonomi.

En stor eloge till den här killen grabbar! applåderar
Citera
2012-01-15, 16:00
  #1517
Medlem
"Fly" från sverige

hej, jag och en vän är trötta på livet i sverige och vi tänker dra till ett annat land, vi är inte världsvana och är bara 19 men vi är inte bakom flötet och vi har väldigt svårt att bestämma vart vi ska, mest sugna på asien men det är så himla svårt. Vi vill till ett ställe där jobb är lätt att skaffa och klimatet är varmt. Helst inte eu. Förslag å frågar uppskattas=)
Citera
2012-01-15, 16:13
  #1518
Medlem
ischs avatar
Finns ju lite olika frågor som är värda att ställa.

- Är det permanent?
- Har ni någon budget?
- Vad har ni tänkt att jobba med?
- Letar ni efter ett fast ställe eller har ni tänk resa runt?
- Klimat?

etc etc. Med den typen av info kan ni nog få ett betydligt mer korrekt svar.
Citera
2012-01-15, 16:21
  #1519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Finns ju lite olika frågor som är värda att ställa.

- Är det permanent?
- Har ni någon budget?
- Vad har ni tänkt att jobba med?
- Letar ni efter ett fast ställe eller har ni tänk resa runt?
- Klimat?

etc etc. Med den typen av info kan ni nog få ett betydligt mer korrekt svar.

inte direkt permanent men så länge vi klarar det
vi har runt 20.000
ströjobb, vadsomhelst.
både och
varmt=)
Citera
2012-01-15, 16:27
  #1520
Medlem
Livet blir vad man gör det till, även på hemmaplan. Vill du pissa på det land som gjort ditt liv möjligt genom att fly så är det ditt val. Kom dock ihåg att du enbart kommer ha varit en parasit för Sverige. Om du tycker att någonting är dåligt med Sverige borde du försöka förbättra det istället. Jag har inte mycket till övers för sådana här inställningar.

Jag tolkar det som om att du skall mer eller mindre permanent fly någonstans. Om inte så kan du väl ignorera de första meningarna.

On Topic: Australien kanske? Lär inte ha problem med språket där.
Citera
2012-01-15, 21:29
  #1521
Medlem
luckylucazs avatar
Ja, kanske Australien. Det är varmt, och relativt lätt att få jobb med "working holiday visa". Nya Zealand ett annat alternativ, men det är inte lika skönt klimat.

Asien, inte så himla lätt att skaffa jobb där, i vart fall inte välbetalt. Har hört om en del här som jobbar i t.ex. Thailand som divemaster och tjänar ok, men utöver det vet jag inte vad ni skulle jobba med. På ett hostel/gästhus kanske, men villkor och lön är ju skit. Engelsklärare om ni har bra engelska, men dålig lön där också.

Seriöst förslag: Norge. Klimatet är ingen höjdare, men pengarna är riktigt bra. Välj ett ställe på västkusten där naturen är fantastisk vacker, t.ex. Bergen eller någon mindre by. Jobba ett halvår t.ex. Mars-September och spara ihop en 100 papp eller så, säg upp er lagom till regnen och kylan drar in och res utomlands med er nyvunna förmögenhet!
Citera
2012-01-16, 12:42
  #1522
Moderator
najass avatar
...och ännu en "fly Sverige"-tråd sammanfogad till den befintlgia.

/mod
Citera
2012-01-16, 23:18
  #1523
Avstängd
Stor lust med det också!
Citera
2012-01-23, 10:57
  #1524
Medlem
Clarass avatar
Världen

Någon här inne som ska eller har flyttat utomlands efter skolan? Isånafall vart? Berätta gärna, ska själv efter gymnasiet (1,5 år kvar) flytta nånstans i världen med pojken min. Men vart? Tips? Tack för svar!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f639754

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback