Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-13, 07:59
  #1
Medlem
Hittade ingen bra tråd om Viktklubb.se


Är det någon som har några erfarenheter?

Lite bakgrundshistoria: Började träna i november. Kör styrka och kondition (hiit) ca 4 gånger vardera i veckan. Har dessutom ett rörligt arbete (dagis) och de dagar jag inte jobbar rör jag mig mycket genom att cykla, snickra och bygga, gå i trappor (bor på fjärde våningen utan hiss och är ute mycket), promenera till stan osv...Det blir inte många timmar i veckan framför tv:n.

De första två månaderna jag tränade gick jag ner 7 kilo. Jag gjorde mig av med ett beroende av honung där jag förut åt ca 1 kg i månaden, jag slutade med snabbmat och överfet mat såsom ost och fet créme fraiche och självklart även godis/choklad/bullar (alkohol har jag inte druckit i särskilt hög grad på ca sex år). Åt väldigt mycket mer "skit" förr (en eller två pizzor i månaden, någon hamburgare med pommes, godis, mycket créme fraiche och honung) så jag tycker att det borde vara en extrem skillnad på kaloriintag.

Nu sitter jag här på 65 (visserligen ganska muskulösa) kg till mina 168 cm och har fastnat eller är t o m på väg upp i vikt igen. Skulle gärna ner fem kilo till för att få fram de där musklerna ännu mer jag vet finns där under. Tycker oftast att jag är så jävla duktig som är så strikt med min diet och tränar så mycket men det verkar vara stopp här och det gör mig självklart lite uppgiven. Jag unnar mig hellre en pizza och lite godis ibland om det bara gör fem kilo från eller till. Jag beräknar mitt dagliga kaloriintag till ca 2000 kcal och det verkar ju vara för mycket eftersom jag börjat gå upp igen. Inte så kul när sambon sitter och äter 10 kanelbullar om dagen och går ner i vikt.

Skulle vilja ha lite bättre koll på vad jag äter, få bra recepttips och få "följa" mig själv mer då det gäller vikt och träning. Tror ni som provat att viktklubb kan vara något för mig eller är det bara ett sätt att lura människor på pengar?
__________________
Senast redigerad av bovette 2008-03-13 kl. 08:01.
Citera
2008-03-13, 08:44
  #2
Medlem
HaveFuns avatar
de 20 sekunderna jag tittade på sidan verkade det inte så jättekul. All information du kommer behöva hittar du på FB i stickys. Gratis.

Kommer dagligen liknande trådar som den du just skrev så folk orkar typ inte skriva svar, oftast blir svaren i stil med "håll kosten" eller "ät mindre". Vilket iof är sant men säger kanske inte så mycket?

Men om jag skrev nu att du skulle behöva lägga om rutiner och aktivera dig mer, skulle inte det hjälpa särskilt mycket. Eftersom du måste läsa dig till sjävla grundprinciperna. Är alltid bättre att läsa sakerna själv än att blir matad med sked.
Citera
2008-03-13, 09:36
  #3
Medlem
perezhiltohs avatar
Skitsida.

Du lär dig mer här på FB.
Citera
2008-03-13, 17:26
  #4
Medlem
är flitig FB-läsare sedan några månader tillbaka men jag hittade ingen vettig diskussion om viktklubb.se

vet att det hela tiden dyker upp sådana där "jag vill gå ner 50 kilo till sommaren"-trådar, men jag känner att den här tråden behandlar ett annat ämne och att de andra trådarna inte hjälper mig så mycket. styrketränar med en kille som styrketränat i åtta år och kan väldigt mycket om träning så jag känner inget behov av direkta träningsråd.

jaja verkar ju inte som att det finns så mycket erfarenhet av viktklubb. vafan, jag har pengar och behöver ett intresse så jag skulle ju kunna gå med, se om de kan hålla sitt löfte om att jag ska ha nått min målvikt till den 24/4 -08 och sen återkomma med en recension!
Citera
2008-03-13, 18:34
  #5
Avstängd
rollebolles avatar
Allt hänger ju i slutändan på dig själv, oavsett vilka dieter och viktklubbar du går med i.
Citera
2008-07-18, 14:07
  #6
Medlem
kultingens avatar
Är det någon som har kontouppgifter eller liknande liggandes för viktklubben? Går de att få tag i på något smidigt sätt utan att betala?
Citera
2008-07-18, 15:06
  #7
Medlem
Saknar också inlogg för att kunna kolla sidan ordentligt. Tror du säkert kan få samma eller bättre info här på FB eftersom det finns många som har intresset här istället för ett mål att tjäna stålar så testa att skapa tråden du är ute efter här kanske? Inte så mycket att förlora.

Min gissning är att om du listar lite vad/när/hur du äter i dagsläget så kan nog många komma med rekomendationer om vad du ska ändra eller göra för att gå ner i vikt ytterliggare. Som HaveFun skrev kan många slänga ur sig, ät mindre, rör dig ännu mera, ändra ditten eller dutten men utan att veta alla (eller så många som möjligt) fakta är det svårt att göra en bra bedömning och komma med goda råd.

Tips
Mer utförlig ser proffsigare ut och lägre risk för OT och skitsnack i tråden.
Citera
2008-07-19, 01:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Är det någon som har kontouppgifter eller liknande liggandes för viktklubben? Går de att få tag i på något smidigt sätt utan att betala?


Sorry, några dagar försent. Hade ett konto liggande fram tills förra veckan. Man kan ju alltid mejla dem och be om att de ska köra igång en demo där man kan läsa men inte skriva eller fylla i någonting.


Skrev ju att jag skulle återkomma med en recension så här är den:

Har sedan jag tecknade ett tremånaders medlemsskap på Viktklubb.se gått ner ca 7 kg (dock inte sagt att det var viktklubb utan min egen starka vilja och mitt intresse för att lära mig mer om träning och kost som gjorde jobbet).

Jag har mest använt mig av dagboken där man på ett förhållandevis enkelt sätt kan fylla i vad man ätit och tränat under en dag men jag har även kikat en del i forumen och läst de olika kunskapsdelarna och lektionerna.

Brukar såhär efteråt rekommendera Viktklubb.se till lite mer okunniga människor som jag vet är för dumma eller lata för att lära sig själva (t.ex genom att läsa på flashback eller AST). På viktklubb får du informationen i handen och du kan lära dig enkla saker om kost och hälsa.

Det viktklubb är bra på är:
*Du kan få aha-upplevelser när det gäller viss mat och hur många kalorier den innehåller samt en sund syn på viktnedgång
*Du kan lära dig bra och finurliga knep för att lättare gå ner i vikt (t.ex. genom andra medlemmars tips eller genom "motivationscoachernas" inlägg)
*Om du är dålig på näringslära får du allt tilldelat utan ansträngning - du får en rekommenderad kalorinivå som det bara är att följa

Det viktklubb är sämre på är:
*Den riktigt usla webdesignen
*Att man tröttnar på att skriva in all mat i dagboken och på att det kan bli väldigt omständligt och tidsödande - mycket på grund av dålig webdesign (se ovanstående punkt). Detta i kombination med att minsta prenumerationstid är 3 månader gör det hela olönsamt.
*Det är väldigt kvinno-inriktat och handlar mycket om traditionellt kvinnliga problem såsom pms-ätande och graviditetskilon. Det är inte ett dugg styrketränings- och muskelinriktat ("man vill ju inte bli nån Arnold, lixom" )



Så: behöver du aha-upplevelser och ett rättesnöre för kalorier och känner att du har dålig kunskap tycker jag att du kan prova Viktklubb om du känner att du vill sponsra http://www.aftonhoran.se med ca 300 kronor... annars rekommenderar jag att läsa på Flashback och på träningssidor eller fråga någon kunnig person
Citera
2008-07-19, 09:30
  #9
Medlem
kultingens avatar
Jag har bra koll på kost och näringslära så det är inte det jag är ute efter. Är mer de olika recepten de ibland publicerar som jag skulle vilja ha men de kräver medlemsskap. Sen skulle jag inte rekommendera flashback om man vill lära sig om mat och näring men vi är väll alla olika...
Citera
2008-07-19, 12:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Jag har bra koll på kost och näringslära så det är inte det jag är ute efter. Är mer de olika recepten de ibland publicerar som jag skulle vilja ha men de kräver medlemsskap. Sen skulle jag inte rekommendera flashback om man vill lära sig om mat och näring men vi är väll alla olika...


jag tyckte faktiskt inte att deras recept var särskilt bra alls. det kändes mest som att de försökte hitta ersättningar för olika sorters tjockis-mat som inte ens var nyttig. titta på http://www.tasteline.com eller nåt istället.
Citera
2008-07-19, 12:29
  #11
Avstängd
Vikingenmedstils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollebolle
Allt hänger ju i slutändan på dig själv, oavsett vilka dieter och viktklubbar du går med i.

+1

Kvittar hur många fitness tidningar man än läser och "mirakel bantningstips" så hänger allt på dig själv.

MVH
Citera
2008-07-19, 13:14
  #12
Medlem
Thebushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingenmedstil
+1

Kvittar hur många fitness tidningar man än läser och "mirakel bantningstips" så hänger allt på dig själv.

MVH

Precis
|
|
|
V
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback