2008-03-12, 20:55
Medlem
cosmic_dancers avatar
Köpte en påse pangasius filéer idag. Behöver lite förslag på vad man kan göra. Jag har ätit pangasius en gång och då var den panerad och serverades med någon slags romsås har jag för mig.
Citera
2008-03-12, 22:06
Medlem
Det mesta som man normalt gör med "vita" fiskar tycker jag funkar bra. Jag är själv förtjust i klassikern äggsås som man normalt har till torsk. Jag gillar även att på enklaste sätt göra den i ugnen med grädde, s&p, lite fräst purjo och knaperstekta bacon bitar över.

/ Lenn
Citera
2008-03-16, 13:10
Medlem
Jag har lagat pangasius på två olika sätt. Dels panerad med potatis och en citronsås, men favoriten var när jag stekte den som den var och serverade den på en bädd av blancherad och smörstekt lök, och med samma citronsås. Jag tycker det är synd att lök så ofta bara ses som en smaksättning eller bas, och bara man tillagar den rätt så går det utmärkt att låta den vara en stor del av rätten.

Såsen är enkel: gör en ljus roux (smält smör, blanda ned mjöl och låt det fräsa så att mjölsmaken försvinner, men utan att smöret tar färg) och häll i grönsaksbuljong och citronsaft. Salta och peppra om det behövs.
Citera
2008-03-16, 14:58
Medlem
Emols avatar
räkfyllda med vitvinsås potatis
musselfyllda med vitvinsås potatis
panerade med dill majonäs potatis
poscherade med saffransås potatis

=)
Citera
2008-03-16, 16:15
Medlem
Jag kan meddela att det är väldigt gott att steka den (panerad) och äta med potatis och min lite speciella äggsås. Jag gör en "vanlig" äggsås, mixar den så den blir slät och smakar av med Worcestershiresås. Riktigt gott.

EDIT: Lite pressad citron passar bra till.
Senast redigerad av Caine777 2008-03-16 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in