2008-03-09, 22:51
Medlem
bullfittas avatar
Är intresserad av att göra skulpturer och smycken i polymer, är det någon som har någon aning om vart man kan få tag på detta? Vet bara att det är någon sort silikonblandning.
Senast redigerad av bullfitta 2008-03-09 kl. 23:30.
Citera
2008-03-09, 23:14
Medlem
koljas avatar
Dags att repetera högstadiekemin? En polymer är en stor molekyl bestående av långa kedjor av mindre molekyler, tex proteiner och plaster.

Vardagligt brukar man väl använda termen "polymeramaterial" som ett samlingsnamn för ALLA plast- och gummimaterial. Om du letar lite hemma kanske du kan hitta någon polymer att göra smycken av? Plastfolie till exempel kan man rulla och göra fina halsband av. Sen kan du göra en skulptur av ica-kassar.

lycka till

ps:
http://en.wikipedia.org/wiki/Polymer
Citera
2008-03-09, 23:16
Medlem
bullfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolja
Dags att repetera högstadiekemin? En polymer är en stor molekyl bestående av långa kedjor av mindre molekyler, tex proteiner och plaster.

Vardagligt brukar man väl använda termen "polymeramaterial" som ett samlingsnamn för ALLA plast- och gummimaterial. Om du letar lite hemma kanske du kan hitta någon polymer att göra smycken av? Plastfolie till exempel kan man rulla och göra fina halsband av. Sen kan du göra en skulptur av ica-kassar.

lycka till

ps:
http://en.wikipedia.org/wiki/Polymer

Jag såg detta nu! Med andra ord letar jag efter Sculpey-lera i butik, vill helst inte beställa via nätet
Citera
2008-03-10, 15:02
Medlem
Requiems avatar
De flesta konst eller hobbybutiker kan beställa hem t.ex. super sculpey, Fimo och liknande material.
Citera
2008-03-10, 18:48
Medlem
grasens avatar
Finns på Panduro.
Citera
2011-05-11, 22:38
Medlem
Tänkte bumpa och låna denna tråden lite.

Är det någon som vet hur giftig härdad FIMO classic polymer lera är? skulle man t.ex kunna använda detta till att göra munstycken til,l exempelvis, tobakspipor?
Citera
2011-05-12, 07:13
Medlem
euphorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exzyte
Tänkte bumpa och låna denna tråden lite.

Är det någon som vet hur giftig härdad FIMO classic polymer lera är? skulle man t.ex kunna använda detta till att göra munstycken til,l exempelvis, tobakspipor?
Jag har faktiskt rökt ur en pipa som var gjord i trä och SuperSculpey en gång, men rekommenderar det verkligen inte. Materialet kan avge giftig gas, i vilket fall finns det bättre saker att röka ur
Citera
2011-05-12, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Jag har faktiskt rökt ur en pipa som var gjord i trä och SuperSculpey en gång, men rekommenderar det verkligen inte. Materialet kan avge giftig gas, i vilket fall finns det bättre saker att röka ur

se där ja . Ja de va de jag misstänkte! vad kan de finnas för liknande man kan göra munstycken av då tro? jag letar å letar men hittar fasn inget =/. enda jag hittade då vart denna polymer lera, som sades skulle vara helt giftfri!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in